OSI - Layer 7?
Fra : Sadat

Dato : 31-07-02 21:51

Dav...

Terper cisco og vil gerne prøve at forstå OSI.

Layer 7: The Application Layer.

"Specifications for applications using the network, how to send a request,
how to specify a filename over the net, how to respond to a request etc.."

Nogen der kan give nogle eksempler på hvordan det rent faktisk virker i
virkeligheden?

Takker for hjælpen...

Mvh. Sadat

Fra : Martin Krogh Pederse~

Dato : 31-07-02 22:05

"Sadat" <sadat@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogen der kan give nogle eksempler på hvordan det rent faktisk virker i

Som jeg forstår lag 7 i OSI-modellen er lag 7 ikke et lag hvorpå selve
applikationen kører, men nærmere et bindeled mellem selv applikationen
(programmet) og kommunikationssystemet.

- Martin Krogh Pedersen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 31-07-02 22:09

Sadat wrote:

> [...]
>
> Nogen der kan give nogle eksempler på hvordan det rent faktisk virker i

HTTP, FTP og SMTP er alle eksempler på lag 7.

/Rasmus

Is there anything else I can contribute?
The latitude and longtitude of the bios writers current position, and
a ballistic missile.
-- Alan Cox

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 31-07-02 22:20

Hej Rasmus Bøg Hansen <moffe47@hotmail.com>

>HTTP, FTP og SMTP er alle eksempler på lag 7.

Nej, det er lag 6.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 31-07-02 22:27

Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk> skrev:

>Nej, det er lag 6.

Man skal lige huske at verden ikke mapper perfekt til OSI-modellen.
Men jeg opfatter protokollerne HTTP, FTP osv. som værende på Lag 6 og
applikationerne, der bruger protokollerne, f.eks. en browser, en
FTP-klient eller lign. på lag 7 (applikationslaget).

Men folk er ikke ubetinget enige, så hvorfor skulle vi være det.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 01-08-02 00:38

Lars Kim Lund wrote:

> Hej Rasmus Bøg Hansen <moffe47@hotmail.com>

> Nej, det er lag 6.

Beklager, jeg kom til at kigge på en forkert side, hvor TCP/IP beskrives, du
har ganske ret.

/Rasmus

Vampires are not visible in mirrors, which explains why they are often
backed over in parking lots.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 31-07-02 22:23

Hej "Sadat" <sadat@mail.dk>

>Nogen der kan give nogle eksempler på hvordan det rent faktisk virker i
>virkeligheden?

Har du søgt på google? Prøv det.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Sadat

Dato : 31-07-02 22:45

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Har du søgt på google? Prøv det.

Jeg sidder og læser fra Cisco's semester 1. Tror ikke du finder bedre info.
Jeg vil bare prøve at forstå hvad det gjorde rent "fysisk".

Mvh. Sadat

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 31-07-02 22:47

"Sadat" <sadat@mail.dk> wrote:

>Jeg sidder og læser fra Cisco's semester 1. Tror ikke du finder bedre info.
>Jeg vil bare prøve at forstå hvad det gjorde rent "fysisk".

Jeg kender ikke materialet. Jeg kan blot konstatere at google finder
masser af sider hvor OSI modellen beskrives og der gives eksempler på
hvad der ligger på de forskellige lag, herunder lag 7. Var det ikke
det du spurgte om?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Morten Christiansen

Dato : 01-08-02 11:10

Applikationslaget tilbyder et API til brugerprogrammerne, men indeholder
derudover nogle "hjælpeprogrammer", der skal gøre det lettere at programmere
brugerprogrammer. Af hjælpeprogrammer kan nævnes filoverførsel,
terminalopkobling og e-mail udveksling. de protokoller som
hjælpeprogrammerne bruger opererer også på lag 5 & 6, f.eks. FTP, TELNET
SMTP, SNMP, DNS, HTTP.

Morten Christiansen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 01-08-02 12:18

"Sadat" <sadat@mail.dk> wrote in

> Jeg sidder og læser fra Cisco's semester 1. Tror ikke du finder
> bedre info. Jeg vil bare prøve at forstå hvad det gjorde rent
> "fysisk".

Andrew S. Tanenbaum har skrevet en bog om computer networks hvor der en
del information om den pågældende model og andre.
Har selv læst den for et par år siden og været til eksamen i OSI
modellen på AAU-CS, men jeg kan godt nok ikke lige huske detaljerne
længere.
Jeg har lånt bogen ud i øjeblikket, men det er i hvert fald en
glimrende bog - Tanenbaum er en halvklog fætter, der skriver så man kan
forstå ham - hvilket ikke altid kan siges om forfatterne til de bøger
AAU's CS-afdeling bruger til undervisning.

Flemming

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 01-08-02 22:55

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote:

> [...]
> forstå ham - hvilket ikke altid kan siges om forfatterne til de bøger
> AAU's CS-afdeling bruger til undervisning.

AAU-CS - Aalborg Universitet Counter Strike instituttet, eller ?

Google var ikke til meget hjælp.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Flemming Joensson

Dato : 01-08-02 23:53

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> wrote in

> AAU-CS - Aalborg Universitet Counter Strike instituttet, eller ?
>
> Google var ikke til meget hjælp.

Aalborg Universitet - Computer Science.

Men dit gæt var faktisk ret godt. Der var faktisk en projektgruppe på
Dat4 i 2002 (tror jeg) ellers var det Dat2 som lavede strategier til
CounterStrike som semesterprojekt - jeg kender ikke detaljerne, men
kunne forestille mig at det var meningen at der var nogle bots der
skulle spille efter disse strategier. (Sikkert inden for verdenen af
beslutningsstøtte systemer - BSS)
Så man kan faktisk godt forske lidt i computer spil, og holde et
rimeligt fagligt niveau

Selv arbejder jeg mest med 3D eller VR-systemer - og har da haft kurser
i game-theori. Men det er mere den kunstige intelligens i
computerspillerne vi lærer om end grafikdelen. Grafikprogrammering på
spil-niveau er der ikke meget af - i hvert fald ikke på naturvidenskab.

Mvh
Flemming

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 01-08-02 23:10

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> writes:

> AAU-CS - Aalborg Universitet Counter Strike instituttet, eller ?

CS står i den sammenhæng normalt for "Computer Science". De
datalogiske afdelinger ved de forskellige universiteter rundt omkring
i verden har tit hjemmesider på <http://cs.universitet.edu/>.

--
Jacob - www.bunk.cc
No problem is so large it can't be fit in somewhere.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 01-08-02 23:13

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> CS står i den sammenhæng normalt for "Computer Science". De
> datalogiske afdelinger ved de forskellige universiteter rundt omkring
> i verden har tit hjemmesider på <http://cs.universitet.edu/>.

Man kunne endda have prøvet <http://www.cs.auc.dk/> og fået en fin
hjemmeside for "Department of Computer Science" så jeg lige

--
Jacob - www.bunk.cc
You cannot kill time without injuring eternity.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-08-02 16:36

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> writes:

> Så man kan faktisk godt forske lidt i computer spil, og holde et
> rimeligt fagligt niveau

Ja, se hvad jeg fandt i studiehåndbogen da jeg sad og kiggede efter
kurser til næste semester:

<http://shb.dtu.dk/default.asp?kursusnr=88706&soegeord=&institut=*&retning=*&sprog=*&skemagrp=*&soeg=S%F8g+i+studieh%E5ndbogen&lang=dk>

(Nej, jeg skal ikke have kurset, men stenet ting at undervise i IMHO)

> Grafikprogrammering på spil-niveau er der ikke meget af - i hvert
> fald ikke på naturvidenskab.

Hmmm, jeg mener helt bestemt at en af mine studiekammerater snakkede
om at de havde lavet en Doom-klon i et eller andet grafik-fag han
havde på VR-C ved IMM/DTU her i foråret. Jeg kan desværre ikke huske
hvad det var for at fag, så jeg lige kan finde en beskrivelse af det.

Men nu er vi vist totalt off-topic ... FUT til poster, da jeg ikke
følger news:dk.snak.off-topic.

--
Jacob - www.bunk.cc
It's not the fall that kills you, it's the landing.