oppetid på server...
Fra : kidi

Dato : 31-07-02 21:37

Er det muligt at lave et script der fx. tjeker oppetiden på mit webholtel.
De lover og lover men jeg tror ikke de kan overholde der nok så fine påstået
oppetid..

På forhånd tak

Kim

Fra : kidi

Dato : 31-07-02 21:39

Med alle de stavefejl tror jeg at jeg mangler en fejlfri staveplade.. *G*

Kim

Fra : Michael Andreasen

Dato : 31-07-02 21:41

"kidi" <kidi@mail.dk> wrote in message
> Er det muligt at lave et script der fx. tjeker oppetiden på mit webholtel.
> De lover og lover men jeg tror ikke de kan overholde der nok så fine
påstået
> oppetid..

Problemet er at du kan ikke regne med det 100% - fordi en f.eks. reboot af
serveren ville få det til at se ud som om at serveren havde været nede -
selvom der måske var tale om en kontroleret reboot (1 minuts nedetid)

Hvis du har php kan du installere dette: http://phpsysinfo.sourceforge.net/
der kigger i /proc/uptime og giver dig sidste kendte uptime

Mvh
Michael

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 31-07-02 21:47

Hej "Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com>

>Problemet er at du kan ikke regne med det 100% - fordi en f.eks. reboot af
>serveren ville få det til at se ud som om at serveren havde været nede -
>selvom der måske var tale om en kontroleret reboot (1 minuts nedetid)

Det er stadig nedetid - afh. hvordan man definerer begrebet,

>Hvis du har php kan du installere dette: http://phpsysinfo.sourceforge.net/
>der kigger i /proc/uptime og giver dig sidste kendte uptime

På boksen. Det er i øvrigt ikke sikkert at scriptet har privilegier
til at trække den slags oplysninger på hotellet.

Det relevante for et webhotel er ikke så meget om serveren kører men
at det web man har hostet svarer. Hvis det var mit problem, så ville
jeg lave en test-fil på webserveren og hente den med et fast interval
med wget og lave noget statistik over det.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Michael Andreasen

Dato : 31-07-02 21:54

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> wrote in message
> Det er stadig nedetid - afh. hvordan man definerer begrebet,

Yep det ved jeg, men der er nok ikke nogen der har noget imod et reboot -
det kan de fleste vel overleve

> På boksen. Det er i øvrigt ikke sikkert at scriptet har privilegier
> til at trække den slags oplysninger på hotellet.

Ved jeg godt.. safe_mode, basedir o.s.v... men det kan da prøves - ta'r 5
minutter at installere.. eller kig på phpinfo og se om base_dir + safe_mode
er sat

> [...]
> jeg lave en test-fil på webserveren og hente den med et fast interval
> med wget og lave noget statistik over det.

Ville du lægge det hele på samme server?

Mvh
Michael

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 31-07-02 22:09

Hej "Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com>

>Ville du lægge det hele på samme server?

Det afhænger lidt af hvad man får lov til på hotellet. Hvis man kan få
lov til at køre et cron job, så kunne man gøre det.

Men oppetid er jo andet end serveren er kørende. For et webhotel mener
jeg oppetid må defineres ud fra om webhotellet kan tilgås fra
Internettet. Så det ville give et bedre billede at trække det fra en
anden boks.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Michael Andreasen

Dato : 31-07-02 22:17

> [...]
> jeg oppetid må defineres ud fra om webhotellet kan tilgås fra
> Internettet. Så det ville give et bedre billede at trække det fra en

Ja det var også det jeg mente - derfor du'r den løsning efter min mening
ikke (eller kan være misvisende) - der kan jo sagtens være et "hul" fra
server 1 -> server 2

p.s. Kidi - hvis det er så vigtigt så kan jeg tilbyde dig et smide et cron
til afvikling hvert 5. minut på min server hvis du vil

Mvh
Michael

Fra : kidi

Dato : 31-07-02 22:23

Hej

Nu har jeg siddet og kikket lidt på alle jeres indlæg.. Kanont der er så
meget resopns.. men meget af det i skriver er bare sort snak for mig, men
det kommer vel på et tidspunkt.
hvis jeg har fårstået der ret, kan jeg så bare sætte min egen maskine til at
pinge mit webhotel ude i byen fx. ping www.XXXX.dk ??

kim

Fra : Michael Andreasen

Dato : 31-07-02 22:27

> hvis jeg har fårstået der ret, kan jeg så bare sætte min egen maskine til
at
> pinge mit webhotel ude i byen fx. ping www.XXXX.dk ??

Ja men du kan ikke tage det som 100% udtryk for om serveren er oppe eller
ej - der kan være problemer mellem din Inet forbindelse og din webserver

Mvh
Michael

Fra : Michael Andreasen

Dato : 31-07-02 22:23

> [...]
> jeg oppetid må defineres ud fra om webhotellet kan tilgås fra
> Internettet. Så det ville give et bedre billede at trække det fra en

Var der ikke på et tidspunkt en eller anden service hvor man kunne tilmelde
sin server på en hjemmeside - så pingede de den hvert 5 minut? Måske nogen
kender linket?

Mvh
Michael

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 31-07-02 22:37

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> wrote:

>Var der ikke på et tidspunkt en eller anden service hvor man kunne tilmelde
>sin server på en hjemmeside - så pingede de den hvert 5 minut? Måske nogen
>kender linket?

Ping (ICMP) er ikke så interessant. Der undersøger du blot om serveren
er i live, ikke om webserveren kører og om dit hostede web svarer.

Et check på port 80 er lidt bedre, men man kan også forestille sig
situationer hvor serveren returnerer svar på port 80 men hvor det
hostede web er nede.

Jeg mener stadig at den bedste måde er at hente en lille dummy-fil fra
det web man ønsker at overvåge tilgængeligheden af. Det kan ikke tage
ret mange linier kode at få wget til at hente en side, checke om den
siden blev hentet og om den er "korrekt" og skrive resultatet til en
logfil.

En variant kunne være at skrive et applikations-ping, hvor man f.eks.
sender et HTTP req og checker svaret. Men så skal man have fat i perl
eller lign.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Michael Andreasen

Dato : 31-07-02 22:50

> En variant kunne være at skrive et applikations-ping, hvor man f.eks.
> sender et HTTP req og checker svaret. Men så skal man have fat i perl
> eller lign.

Tjaae.. måske et oplæg til en ny serviceside: gratishttpcheck.dk

Mvh
Michael

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 01-08-02 09:42

Lars Kim Lund wrote:
> [...]
> En variant kunne være at skrive et applikations-ping, hvor man f.eks.
> sender et HTTP req og checker svaret. Men så skal man have fat i perl

Hvorfor ikke "bare" installere Big Brother på
en ekstern maskine? Den kan så checke ping og http
imod serveren.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 01-08-02 10:02

On Thu, 01 Aug 2002 10:41:50 +0200, Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote:

>Hvorfor ikke "bare" installere Big Brother på
>en ekstern maskine? Den kan så checke ping og http
>imod serveren.

Fordi - som Lars skrev - serveren kan tænkes stadig at svare på http
requests uden at webhotellet er oppe.

Men BB er da bedre end ingenting.
--
Per K. Nielsen

"Now there's only two things in life
but I forget what they are"

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 01-08-02 12:02

Per K. Nielsen wrote:

> Fordi - som Lars skrev - serveren kan tænkes stadig at svare på http
> requests uden at webhotellet er oppe.
>
> Men BB er da bedre end ingenting.

Man kan vel sætte BB til at checke (bb-hosts syntax):

ip.ip.ip.ip   www.webhotel.domæne # http://www_path

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 01-08-02 13:28

On Thu, 01 Aug 2002 13:01:58 +0200, Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote:

>Man kan vel sætte BB til at checke (bb-hosts syntax):
>
>ip.ip.ip.ip   www.webhotel.domæne # http://www_path

Jeg er ikke BB-haj, men sidst jeg kiggede på den, kunne den kun se om
der blev svaret på http-requests. Den kunne ikke se om det var det
rigtige svar. Kan den det nu?

Fra : Stig Hansen

Dato : 01-08-02 15:44

Du kunne evt bruge dem her. www.internetseer.com

--
Stig Hansen.

www.box4700.dk

Fra : Thomas B. Johansen

Dato : 01-08-02 17:00

hvis du kan noget linux.......
så har jeg engang i et reklamebureau opsat en linux server med netsaint(idag
nagios) som er en overvågning server og den kan godt test om en webside
virker, ved at download en side

også er den gratis

nu:
www.nagios.org

og det gamle site:
www.netsaint.org

ps. den er ikke svære......... for jeg kan sku ikke maget linux, men jeg kan
læse en howto også gik det