MS Windows
briani 27239
Xp Installation/opgradering !!
Fra : Spacemann

Dato : 31-07-02 21:02

Hey

Jeg mindes at have hørt at man sagt kan installere winxp på en tom computere
med opgraderings cd'en!!

Er der rigtigt ??

--
Spacemann
ICQ: 144131050

Fra : Morten

Dato : 31-07-02 21:14

> Jeg mindes at have hørt at man sagt kan installere winxp på en tom computere
> med opgraderings cd'en!!
> Er der rigtigt ??

Næsten. Du skal have en tidligere udgave af windows liggende klar for at kunne
bekræfte, at du har ret til at opgradere. Den stikker man i maskinen undervejs
i installationen, når der spørges efter den. En win95 giver ikke ret til at lægge
XP ind, men det gør win98 og frem.
At installere fra tom harddisk er bestemt at foretrække, frem for at lægge en
ny windows oven i en ældre.

Mvh.
Morten

Fra : Martin

Dato : 31-07-02 22:22

> Næsten. Du skal have en tidligere udgave af windows liggende klar for at
kunne
> bekræfte, at du har ret til at opgradere.

Hvordan kommer man i gang med installationen med en opdaterings-cd hvis
maskinen er tom ? kan man overhovedet det? jeg har hørt en fugl synge om man
kunne starte noget i i386 biblioteket. Umiddelbart synes det dog kun at være
programmer som ikke kan afvikles fra en dosprompt?

med venlig hilsen

Fra : Simon Kamber

Dato : 31-07-02 22:32

On Wed, 31 Jul 2002 23:21:36 +0200, "Martin"
<storestyggeulv@hotmail.com> wrote:

> [...]
>kunne starte noget i i386 biblioteket. Umiddelbart synes det dog kun at være
>programmer som ikke kan afvikles fra en dosprompt?
Man skal sætte computeren til at boote fra xp-cd'en.
--
Simon "Black" Kamber
ved email, fjern REMOVETHIS fra adressen

Fra : Morten

Dato : 01-08-02 09:22

> Man skal sætte computeren til at boote fra xp-cd'en.

Eller anvende bootdiske, hvis man ikke kan få pc'en til at boote
fra cd-drevet (www.bootdisk.com)

Mvh.
Morten

Fra : Martin

Dato : 01-08-02 10:45

fandt lige noget... har dog ikke fået testet det endnu!

http://www.drd.dyndns.org/index2.html

hvor det står følgende

Note 1:
A lot of people appear to be unaware of the fact that you do NOT need the 4
or 5 setup disks in order to install Windows 2000 and XP. A common Win98
boot disk such as the Boot Disk Essentials diskette below can be used to
install these OSes. This is what the Win XP System Setup Disk above does.
Here's how to do it:

1.. Start the computer with your chosen boot disk.
2.. Change to the cdrom drive.
3.. Go into the \i386 directory on the cdrom.
4.. Run WINNT.EXE to begin the install proces

Fra : Morten

Dato : 01-08-02 10:50

> [...]
> or 5 setup disks in order to install Windows 2000 and XP. A common Win98
> boot disk such as the Boot Disk Essentials diskette below can be used to

Det er muligt, det fungerer, men du skal jo stadig bruge en bootdisk

Mvh.
Morten

Fra : Morten

Dato : 01-08-02 10:56

> Det er muligt, det fungerer, men du skal jo stadig bruge en bootdisk

En strøtanke: Hvis det er så simpelt, og giver samme resultat, hvorfor mener
Microsoft mon så, at du skal hente 4-5 startdisketter for at installere XP?

Jeg afviser ikke, at metoden skulle fungere, jeg undrer mig blot.

Mvh.
Morten

Fra : Spacemann

Dato : 01-08-02 15:40

Jeg kan bekræfte at det IKKE virker !!

Når du bruger en win98 bliver der lavet et ram-drive, som flytter din cd-rom
drev en tak frem, så hvis det er e kommer til at at være f, men når
computeren skal genstarte inden den kopiere filerne under installation
fjernes dette ram-drive og cd-drevet kaldes igen e, og winxp installationen
leder efter filer på f,. som ikke findes !!

Har selv prøvet det !!

--
Spacemann
ICQ: 144131050

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-08-02 17:08

WIN XP setup kan sagtens overleve det. Du kan dog komme ud for at der
vil være et spring i drev bogstaverne efter installation således at HD
er C: mens CD er E:. Dette har dog ingen praktisk betydning men kan
eventuelt ændres i disk manageren.
Tidlige Windows9x/NT versioner kan dog ikke overleve dette i setup
fasen.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 01-08-02 22:44

Spacemann wrote:
> Jeg kan bekræfte at det IKKE virker !!

Jeg har også prøvet. Det gik i smat.

mvh
Henning

Fra : Gitte

Dato : 01-08-02 22:04

> [...]
XP?

> Jeg afviser ikke, at metoden skulle fungere, jeg undrer mig blot.

Det virker rent faktisk fint. Jeg brugte opstartsdisken fra min Windows98SE
til at boote fra, og min far kendte så godt den med at gå ind i i386 og
skrive winnt.exe. Og at min PC lige nu kører beviser vel, at metoden er
brugbar, da min PC var helt tom for OS'er da vi startede installationen.

Min udgave er en Windows XP Pro Studie udgave, jeg ved så ikke om den er
anderledes end en alm. opgraderingsCD??

Gitte O.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 02-08-02 00:50

Det er den ikke. Kun licensen er anderledes.

Fra : Martin

Dato : 01-08-02 09:28

> Man skal sætte computeren til at boote fra xp-cd'en.

arrggg... sorry! fik ikke skrevet at det kan man ikke...