Orm?
Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 31-07-02 17:49

Hejsa,
jeg har lige et spørgsmål ang. orm. Hvordan kan man på sine udekatte finde
ud af om de har orm? Jeg kan jo ikke rigtig finde nogen af deres
efterladenskaber.
Begge mine katte har tabt sig siden vi fik dem i januar (de er 2 år nu).
Tjale som før vejede ca. 5 kg vejer nu ca. 4,4 , og Røskva som før vejede
ca. 4kg vejer nu ca. 3,4. Tjalfe havde godt nok en hængemave dengang vi fik
ham.som er væk nu, men de er begyndt at se lidt for tynde ud i det. Kan det
evt være pga orm?
Jeg har lidt overvejet at give dem lidt killingefoder så de får noget mere
nærring. Men kan det også bare være vægtsvingninger pga årstiden?
Men hvad er andre tegn på orm?
Mvh
Vibeke

Fra : Mette Jensen

Dato : 31-07-02 21:58

"Vibeke Jørgensen" <vibeke1@hotmail.com> skrev

> jeg har lige et spørgsmål ang. orm. Hvordan kan man på sine udekatte finde
> ud af om de har orm? Jeg kan jo ikke rigtig finde nogen af deres
> efterladenskaber.

Selv om man "har adgang til afføring" behøver man ikke kunne se ormene. Især
udekatte
som fanger mus osv er mere udsat for at få orm.

> [...]
fik
> ham.som er væk nu, men de er begyndt at se lidt for tynde ud i det. Kan

Ja! vægttab er en hel klar indikator på orm. Der kan selvfølgelige være
andre årsager
til vægttab, men tit er der pga af orm katten taber sig.

> Jeg har lidt overvejet at give dem lidt killingefoder så de får noget mere
> nærring. Men kan det også bare være vægtsvingninger pga årstiden?

Det kan godt være årstiden. Kattene er gerne mere aktive om sommeren,
men de vil ikke tabe sig så meget. Jeg synes ikke du skal købe killingemad
før du har været en tur til dyrlægen. De har højst sabdsynlig orm.
Ormekur kræver en recept fra dyrlægen. Man giver ikke katte omekur uden
grund mere.
For nogen år siden gav man bare ormekur reglmæssigt, men nu skal man altså
have recept.

Måske kan du kobinere en tur til dyrlægen med den lille ny?

Held og lykke med det. Jeg håber det "bare" er orm......

Venlig hilsen

Mette Jensen