Valg af sejlbåd - suk!
Fra : Martin Sørensen

Dato : 31-07-02 14:09

Hej ng;

Jeg selv sejlede i en del år, og nu er min kone også meget opsat på at
prøve. Så langt, så godt.

Problemet er nu at finde noget der vil passe til os:

- Vi har en søn på 3 (dvs 4 næste år).
- Min kone er helt uerfaren.
- Jeg har sejlet Optimist, Europe, Laser, Trapez, samt haft lidt
gæsteoptræden i mindre kølbåde.

Båden vil blive brugt til dags- og weekendsejlads; min kone er udlænding og
vi bruger længere ferier der. Dvs indkvartering er ikke af så stor
betydning.

Vi skal nu have forenet familievenlighed (ideelt skal jeg kunne sejle den
alene) med mit ønske om fart og underholdning (gl jollesejler).

En løsning kunne være en Dragonfly 800 trimaran (skrogene kan foldes ind så
den ikke fylder så meget), men den koster desværre en bondegård. Andre
flerskrogsbåde _kan_ være lidt bøvlede at finde plads til.

Nogen forslag til mere konventionelle alternativer, gerne omkring de 8-9m?

mvh

Martin

PS: Jeg har stillet spm til Danske Flerskrogssejlere, men da de jo er
omvendte er det jo nok ikke stedet at spørge om alternativer. De var iøvrigt
_meget_ hjælpsomme.

Fra : Tore og Helle

Dato : 31-07-02 18:34

Det kommer nok ikke bag på en del her, at jeg vil anbefale en RJ85 (8,5m).
Se mere på www.rj85.dk

Tore
Rosa
Magretheholm

<3d47e178$1$235$d40e179e@nntp03.dk.telia.net>...

Fra : Allan Jensen

Dato : 31-07-02 18:56

Hej
Ja, sådan kan vi blive ved!
Men en Lotus Scandinavia er nok bedre.
Hurtig 12 m sejlende skærgårdskrydser, meget enkel og tryg at sejle.
Agterkahyt, seks voksenkøjer, meget smal, så du kan altid finde havneplads.
Forholdsvis billig.
Se evt. www.lotus40.dk
mvh
Allan

Fra : Claus Frørup

Dato : 31-07-02 19:25

Isang tao pinangalanan Allan Jensen nagsulat :

> [...]
>Hurtig 12 m sejlende skærgårdskrydser, meget enkel og tryg at sejle.
>Agterkahyt, seks voksenkøjer, meget smal, så du kan altid finde havneplads.

Ingen tvivl, Lotusen er en pragtfuld båd. Den er faktisk også ret sexet
at se på med sit velformede lange slanke skrog der smyger sig gennem
vandet.
RJ85 er samme type, dog noget kortere, men ikke mindre sexet end
Lotusen.

De har bare begge to en kedelig fejl...... de er ikke en L-23

--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : SVEND OVERGAARD

Dato : 31-07-02 20:18

En LA krydser er også bud, den er meget stabil at sejle da den er langkølet,
men det kommer alt sammen udpå jvilke præferencer du har til rigning, køl,
skrog materiale ovs ovs
m.v.h.svend overgaard

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-08-02 11:01

Kunne måske være interessant.
Hvad mener du med forholdsvis billig?

Hvor ses de til salg? Nogle gode websites i f.eks Sverige?

mvh

Martin

Fra : Allan Jensen

Dato : 01-08-02 17:51

Angående Lotus Scandinavia

Jeg har set priser sidste år fra kr. 110.000 til kr. 245.000 afhængig af
tilstand.

Er du seriøst interesseret vil jeg gerne hjælpe - de sælges normalt rimelig
hurtigt.

mvh

Allan

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 31-07-02 21:18

Jeg vil foreslå en Junker 22, billig (20-25.000), rimelig plads og nem at
sejle også alene. Ikke verden største eller hurtigste båd, men stabil og
sejler godt, og med den rette vind kan man også få vandkanten til at stå i
bunden af vinduerne

Se evt. http://www.friche.dk/junker22/

Stef

Fra : Mikael Jespersen

Dato : 31-07-02 22:21

Hejsa

Har du en spækhugger i tankerne? Se evt. på www.spaekhugger.dk. De er
billige, sejler godt i alle vindforhold (specielt let luft) og rummer i det
hele taget mange muligheder!

Hvem har du forresten snakket med hos flerskrogsklubben?

Mvh. Mikael

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-08-02 11:09

Spækhugger: Tanken har strejfet mig, de virker også rimeligt solide (dvs ok
brugt).

Flerskrog: Jeg stillede nogle spm i deres forum på www.multihulls.dk , og
jeg skal have en tur i John Leadbetters (Jyllinge) DF800.

Der var flere der tilbød ture.

Største problem med sådan en er så vidt jeg kan se prisen (300k+, brugt).

mvh

Martin

Fra : Tore og Helle

Dato : 01-08-02 08:20

Jo, Lotus ser også fin ud, og det er rigtigt at den ligner en storesøster
til RJ85

mvh

Tore

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-08-02 11:22

Først tak for alle forslagene, det er en god respons.

Så vidt jeg kan se tilgodeser alle forslagene familievenligheden, det er
også hvad jeg ved mindst om.

Til gengæld ved jeg ikke rigtigt hvad jeg vil føle mig hjemme i, jeg er nok
belastet af at have prøvet Trapez'en i 12m/s med alle kludene oppe på en
skæring - og man kan plane på kryds. Det er nok det samme som at komme fra
motorcykel til stort set hvilken som helst bil...

Tilbage til virkeligheden; jeg tror også jeg vil se nærmere på en 101er. De
er ikke billige, men stadigvæk under 2/3 af en Dragonfly 800.

Ellers kan vi selvfølgelig spare og købe en Wayfarer til dagsture

Yderligere kommentarer er selvfølgeligt meget velkomne.

mvh

Martin

Fra : JJC

Dato : 01-08-02 11:38

Hvis du vil have en båd med fart det samtidig skal være en virkelig
komfortabel turbåd, ja så er Impala 27 båden. I øjeblikket er der en til
salg på vores hjemmeside. Desuden er der masser af tur og kapsejlads
beretninger på siden.

Se www.impalaklub.dk

MVH Jan

Fra : jens skov

Dato : 01-08-02 14:02

"Martin S?ensen" <mas@maerskdataspam.dk> wrote in message news:<3d47e178$1$235$d40e179e@nntp03.dk.telia.net>...
> [...]
> omvendte er det jo nok ikke stedet at spørge om alternativer. De var iøvrigt

Hvorfor tror I at Maxi 77 er den båd i verden der er produceret i flest eksemplarer?

med venlig hilsen
Jens Skov
Svaneke

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-08-02 14:20

> Hvorfor tror I at Maxi 77 er den båd i verden der er produceret i flest
eksemplarer?

> med venlig hilsen
> Jens Skov
> Svaneke

Måske har det noget med kr/kubikmeter at gøre?

Jeg tror ikke lige det er sagen for os, for megen vægt på "under dæk" i
forhold til "over dæk" til vores brug. Vi kommer sandsynligvis ikke til at
overnatte ret meget, og da max en eller 2 nætter.

Jeg glemte at skrive at jeg var havnefoged (i Svendborg) i 5 år, så jeg har
en god ide om hvordan kølbåde er at bevæge sig rundt på.

Ellers tak for forslaget

Martin

Fra : Alis og Michael

Dato : 05-08-02 10:49

> [...]
har
> en god ide om hvordan kølbåde er at bevæge sig rundt på.

Hvad så med en Svendborg Senior jolle?
Som navnet siger er det en jolle men senior udgaven har en lille kahyt med
fin plads til 2 voksne og 1 barn kan sove der.
Den kan sejles nemt selv med uerfarne ombord.
Eneste minus er at der helst skal være to til at styre sejlene men det kan
dog klares alene hvis det er nødvendigt.
Du kan evt. spørge søspejderne i Svendborg om du kan prøve en tur med deres
Svendborg joller. De har dog ikke kahyt men har til gangæld et større
cockpit.
Skroget og riggen skulle være det samme.

God fornøjelse
Michael

Fra : Gitta Buch Johnsen

Dato : 01-08-02 19:09

Hej Martin.Du skulle tage familien med en tur til Kalundborg,der har jeg to
Langø 10M(og den ene er til at købe)så kunne I få en kanon sejloplevelse.
I er meget velkommene.bare ring 58856878 eller 28299886.I kan jo kikke på
boat4you der er foto.

Fra : Jens Juul

Dato : 06-08-02 20:30

>Tilbage til virkeligheden; jeg tror også jeg vil se nærmere på en 101er.
>De
>er ikke billige, men stadigvæk under 2/3 af en Dragonfly 800.

Hej Martin

Hvis du er til de lange smalle som fx 101'eren eller Lotusser så bør du
unde dig selv at tjekke RJ'en ud. De ER billige, velsejlende og hurtige.
Jeg er selv stor fan af 101'erne men synes det er for lidt båd til alle de
penge de koster, især når man kan få Karaveller fra ca 80.000, Safirer fra
60.000, Lotusser fra 110.000 og RJ'er fra 45.000.

Er du interesseret i at få præsenteret en RJ kan det arrangeres.

Mvh Jens (RJ 85 Spec.)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-08-02 22:42

Vi prøvede en Dragonfly 800 og så lyset

Specifikke kommentarer:

In article <3d47e178$1$235$d40e179e@nntp03.dk.telia.net>, "Martin
Sørensen" <mas@maerskdataspam.dk> wrote:

> Hej ng;
>
> Jeg selv sejlede i en del år, og nu er min kone også meget opsat på at
> prøve. Så langt, så godt.

Min kone vil ud igen!

> Båden vil blive brugt til dags- og weekendsejlads; min kone er udlænding og
> vi bruger længere ferier der. Dvs indkvartering er ikke af så stor
> betydning.

Den er ok.

> Vi skal nu have forenet familievenlighed (ideelt skal jeg kunne sejle den
> alene) med mit ønske om fart og underholdning (gl jollesejler).

Krænger (næsten) ikke, drejer som en jolle, sejler lige så hurtigt som
vinden op til 18 knob, man skal ikke på dæk for at rebe, nem at bevæge sig
på...

> En løsning kunne være en Dragonfly 800 trimaran (skrogene kan foldes ind så
> den ikke fylder så meget), men den koster desværre en bondegård. Andre
> flerskrogsbåde _kan_ være lidt bøvlede at finde plads til.

Vi overvejer andre flerskrogs-alternativer. Hvis budgettet nødvendiggør
det, for svaj.

> PS: Jeg har stillet spm til Danske Flerskrogssejlere, men da de jo er
> omvendte er det jo nok ikke stedet at spørge om alternativer. De var iøvrigt
> _meget_ hjælpsomme.

For os _er_ der ikke længere alternativer (til søs). Men tak for hjælpen.

mvh

Martin

--
Fjern ".ingenspam" fra email