Alger på planterne
Fra : JJ

Dato : 31-07-02 12:53

Jeg har et selskabsakvarium på 128 l.
I en lang periode har jeg døjet med en art alger der angriber planterne og
de to rødder der er i vandet.
Algerne "gror" på hhv. blade og rødder og der er tale om en masse små
"tråde" der sidder overalt.
"Trådene" er mørke - næsten sorte (er svært præcist at se).
Jeg har forsøgt med nogle hurtig-voksende planter men de bliver efterhånden
også angrebet.
Lyset er tændt ca. 8 timer i døgnet.

Er der nogen der har andre gode råd - og måske også et navn på algearten?.

JJ

Fra : Brizz

Dato : 31-07-02 13:22

> [...]
> Lyset er tændt ca. 8 timer i døgnet.
>
> Er der nogen der har andre gode råd - og måske også et navn på algearten?.

Et godt råd er altid mod alger. Beskyt mod direkte sollys.
I disse tider hvor der er så meget lys udefra får mit akvarie kun ca 6 timer
med lys. 18-24 så hvis du har mulighed så lad lyset være mere slukket. for
alger kan rigtig godt lide lys.

Brian

www.gronaerten.dk
malawi akvarie

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 31-07-02 13:59

"JJ" <j.s.j@mail.dk> writes:

> [...]
> Lyset er tændt ca. 8 timer i døgnet.
>
> Er der nogen der har andre gode råd - og måske også et navn på

Hvilken type lysstofrør bruger du ?

Jeg havde samme problem, og efter et skifte fra et 10k Aquastar rør
til et 5.6k daylight rør går det meget bedre.

/Esben
--
You can listen to thunder after lightening and tell how close you came
to getting hit. If you don't hear it, you got hit, so never mind.

Fra : Jeannette

Dato : 31-07-02 17:32

"Esben Haabendal Soerensen" skrev
> Hvilken type lysstofrør bruger du ?
>
> Jeg havde samme problem, og efter et skifte fra et 10k Aquastar rør
> til et 5.6k daylight rør går det meget bedre.

Jeg havde også samme problem..indtil jeg begyndte at tømme 1/5 af vandet ud
hver 14. dag og tilsætte noget "Aqua safe" til det nye vand, når jeg
alligevel rensede filteret.
Efter en lille måneds tid, var algerne forsvudnet

Nette

Fra : KatjaStrofen

Dato : 31-07-02 23:13

JJ <j.s.j@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d47cf87$0$169$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> Lyset er tændt ca. 8 timer i døgnet.
>
> Er der nogen der har andre gode råd - og måske også et navn på algearten?.

Der er tale om trådalger

De opstår primært.. pga sollys eller forstort nitritniveau
Mit råd vil være.. totalrensning af akvariet - eller det der ligner.. - og
selvfølgelig fjerne det fra sollyset [men har på fornemmelsen.. at dit
akvarie ikke står i sollys]

Katja

Fra : JJ

Dato : 31-07-02 23:41

Desværre må jeg indrømme, at akvariet ikke er helt fri for sollys, selv om
vi forsøger at skærme det. Jeg vil forsøge at gøre det mere effektivt
fremover.

Jeg skifter 40 l. vand hver uge og tilsætter et vandplejemiddel.

Fra : KatjaStrofen

Dato : 01-08-02 02:03

JJ <j.s.j@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d486780$0$73513$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Desværre må jeg indrømme, at akvariet ikke er helt fri for sollys, selv om
> vi forsøger at skærme det. Jeg vil forsøge at gøre det mere effektivt
> fremover.

*dummeslag* - alle ved sørme da.. at sollys ikke er godt *GG* men så ved du
jo hvor problemet ligger *GG*

> Jeg skifter 40 l. vand hver uge og tilsætter et vandplejemiddel.

tjaeh.. litermæssigt ser det fint ud..

vandplejemiddel er dog ofte pengene ud af vinduet..

Katja

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 01-08-02 09:32

"KatjaStrofen" skrev i en meddelelse:

> vandplejemiddel er dog ofte pengene ud af vinduet..

Ja - de fleste er vist enige om, at det eneste disse midler gavner er
økonomien hos fabrikanten og dyrehandleren

Måske vil det endda hjælpe at droppe det ?

Jeg havde også nogle lignende alger på et tidspunkt - der
hjalp det at nedsætte belyningstiden til cirka 11 timer om
dagen og skifte rørene ud med Triton-rør.

Planterne får så lidt gødning i bundlaget en gang om året - og
ellers er der ingen tilsætningstoffer - og fisk+planter
trives fint og der er ikke alger af betydning.......

Mens det er nyanlagt og planterne ikke er kommet
ordentlig i groning, der er det fint at skifte vand tit, men
når først det hele kører, så kan det (efter min mening) godt
ske meget sældnere.

Men def afhænger også lidt af fiskene, da nogle jo sviner
mere end andre - jeg har kun almindelige selskabsfisk,
og der går flere måneder mellem, af jeg skifter lidt vand - og
filteret (Eheim spandpumpe) renses kun en gang om året.

Og fisk og planter trives meget fint !

--

Jan Vestergaard
jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Martin

Dato : 03-08-02 23:36

> Er der nogen der har andre gode råd >
> JJ

Hej JJ,

Jeg er selv ramt af trådalger og har med skiftende held forsøgt at
file på en række parametre i akvariet. Jeg er lige ved at teste en ny
fremgangsmåde, som jeg har læst mig til i en række artikler.

1) Chuck's har nogle interessante betragtninger om at nitrat-underskud
(og/eller underskud af andre plantenæringsstoffer) hæmmer planternes
evne til at optage fosfat i vandet. Alger elsker fosfat, og overtager
den frie mændre i vandet, som 'de højere' planter er forhindret i at
optage pga. mangler i deres øvrige 'kost'.

http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_algae.htm

2) Chucks baserer bl.a. sine ideer på en artikel om gødning af
akvatiske planter, som jeg har set refereret til mange steder på
nettet:

http://www.cam.org/~tomlins/algae.html

3) Artiklen henvises også til af den velanskrevne Karen Randall, som
har lavet en lang artikelserie om planteakvariet i online tidsskriftet
Aquarium Frontiers Online
(http://www.animalnetwork.com/fish2/aqfm/default.asp). karen Randall
er også en hyppig gæst på The Krib (http://www.thekrib.com)

Karen Randalls artikelserie:
http://www.csd.net/~cgadd/aqua/aqfrontiers.htm

------------------------
Efter at have læst en række anbefalinger i ovennævnte materiale
planlægger jeg selv følgende skridt for at komme mine trådalger til
livs:

a) At sikre mig at alle relevante næringsstoffer er til stede for
planterne gennem korrekt tilsætning af fosfatfri gødning (Tropica
Mastergrow) og CO2 (hvis du vil have et rigtig flot planteakvarium
kommer du næppe udenom Co2-gødning). Indholdet af Fe (jern) kan måles
ved køb af et billigt kit, og siges at kunne bruges som rettesnor for
et fornuftigt niveau af de øvrige mikronæringsstoffer i vandet. Fe
anbefales at ligge konstant på 1-2 ppm (0,1-0,2 mg/l)

b) At sikre mig at nitrat-niveauet i vandet holdes på 5-10 ppm

c) At sikre mig at planterne får rigeligt med kvalitetslys at vokse på
i de anbefalede 12 timer dagligt

Ideen er altså at lade planterne optage al tilgængelig fosfat i vandet
ved at vokse bravt og dermed udsulte algerne.

Held og lykke med dine egne eksperimenter.

Hej fra

Martin
"som hader trådalger, og som vil gå meget langt for at slå dem ihjel!"