MS Windows
briani 27239
Pludselig genstart af win2K, hvorfor?
Fra : OZ

Dato : 31-07-02 11:45

Hej NG

Jeg har gennem nogle måneder oplevet at min win2k pludselig og umotiveret
genstarter, jeg kan side og browse på nettet, skrive et brev men pludselig
genstarter den uden varsel..

I min eventlog ser jeg følgende:

Computeren blev genstartet efter et bugcheck. Bugchecket var: 0x0000007f
(0x0000000d, 0x00000000, 0x00000000, 0x00000000). Microsoft Windows 2000
[v15.2195] Et dump blev gemt i : C:\WINNT\Minidump\Mini073102-02.dmp.

Minidumpet kan jeg ikke finde nogen mening i.

Jeg har en AMD 1600+XP den er ikke OC, mit grafik kort har fået en ekstra
køler på, da det på bagsiden var 51 grader, i normal drift og jeg troede det
var derfor den gik ned. Men nu er den 35 grader men går stadig ned i ny og
næ....

Er der nogen der kender til problemet og en evt. løsning på det?

På forhånd tak
Oz

Fra : Andreas Jeppesen

Dato : 31-07-02 12:29

> [...]
> genstarter den uden varsel..

> Er der nogen der kender til problemet og en evt. løsning på det?

Hvor mange Watt er din strømforsyning på ? Hvis den ikke er istand til at
yde nok effekt, kan det i nogen tilfælde føre til spontan genstart. 300 W
burde være nok til en xp1600 medmindre du har en million ekstra ting sat
til.

Vh
Andreas Jeppesen

Fra : OZ

Dato : 31-07-02 13:07

"Andreas Jeppesen" <bundy42-BLAH-@worldonline.dk> skrev:

> [...]
> burde være nok til en xp1600 medmindre du har en million ekstra ting sat

Hej Andreas

Jeg har en 300 Watt og næsten ingen ting i maskinen, så jeg tror ikke det er
et strøm problem....
Men det kan jo være alt mulig andet, jeg tænkte bare om der var nogen der
havde oplevet det samme og fundet en løsning, evt kan tyde MS fejl
beskrivelsen..

Men tak for dit input.

Oz

Fra : Madsen

Dato : 31-07-02 14:32

OZ skrev:

> Jeg har gennem nogle måneder oplevet at min win2k pludselig og
> umotiveret genstarter, jeg kan side og browse på nettet, skrive et
> brev men pludselig genstarter den uden varsel..

Hvad står der evt. inde i Logbogen? (Start > Kør > eventvwr.msc)
Kig under System og/eller Program. Hvis der står en eller anden
fejlkode som passer med det tidspunkt hvor din pc gik ned sidst,
så er det muligt at du kan spore dig ind på fejlen ved at søge
efter Event-ID'et på denne side: http://eventid.net/search.asp

MS's Knowledgebase kan måske også hjælpe:
http://support.microsoft.com/default.aspx?ln=EN-US&pr=kbinfo&

Derudover ville det måske være en god idé at slå automatisk
genstart fra i en periode. Hvis den er slået fra vil computeren
ikke genstarte, men i stedet komme med en blå skærm med en
fejlmeddelelse. Den fejlmeddelelse kan så muligvis bruges til
noget fornuftigt, men det er dog langt fra sikkert.

Du slå automatisk genstart fra inde i Kontrolpanel > System >
Avanceret > Indstillinger ud for 'Start og genoprettelse'.
Ca. i midten af det vindue der kommer frem, er der en mulighed
for at fjerne et flueben ved 'Genstart Automagisk'.

Typiske årsager til genstarter kan være fejl på ram, for lille
eller for dårlig strømforsyning som ikke giver en konstant nok
spænding, og overophedning fordi der ikke er "gennemtræk" nok i
dit kabinet. Specielt her i sommervarmen skal der være god
køling. Jeg kan høre at blæseren i min strømforsyning knokler
en del for tiden. (Det er en af de her irriterende temperatur-
styrede strømforsyninger).

Madsen.

Fra : OZ

Dato : 31-07-02 17:22

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
> fejlkode som passer med det tidspunkt hvor din pc gik ned sidst,
> så er det muligt at du kan spore dig ind på fejlen ved at søge

Hold op et fedt link, ikke at det løste mit problem, men det gav et
fingerpeg i den rigtige retning tror jeg, rigtig super godt link tak for det
=)

> MS's Knowledgebase kan måske også hjælpe:
> http://support.microsoft.com/default.aspx?ln=EN-US&pr=kbinfo&
I samarbejde med EventID.net siden fandt jeg en artikkel som beskriver mit
problem godt, men i en forkert version af windows, men jeg skal evt. prøve
med dumpchk.exe for at tjekke min *.dmp fil, virker spændende. Det skal jeg
have set noget mere på, måske jeg finder løsningen hvem ved...

> [...]
> Ca. i midten af det vindue der kommer frem, er der en mulighed
> for at fjerne et flueben ved 'Genstart Automagisk'.

Det fandt jeg også frem til på eksperten.dk, men tak for tippet aligevel,
men hertil et tillægsspørgsmål, skulle man prøve at gemme hele kernel
hukommelsen eller bare de første 64K som er default?

> [...]
> køling. Jeg kan høre at blæseren i min strømforsyning knokler
> en del for tiden. (Det er en af de her irriterende temperatur-

Ok mit indtryk var grafik og lydkort, men det skulle der være tjek på nu, de
er nemlig taget ud af maskinen, men ram ja måske, findes der et godt program
til at teste ram med??
Jeg vil mene jeg har ok udluftning i min PC, 1 ind to ud, og ca 24 grader
inde i kabinettet, så det er vel ok, men ja evt. min strømforsyning bliver
for varm, men det er jo svært at teste..

Alt andet lige tak for dit svar det var noget jeg bestemt kunne bruge, tak
for det.

Oz

Fra : Madsen

Dato : 31-07-02 17:55

OZ skrev:

> men hertil et tillægsspørgsmål, skulle man prøve at gemme hele
> kernel hukommelsen eller bare de første 64K som er default?

Jeg tvivler på at du kan få noget som helst ud af det dumpcheck og
det uanset hvor stort det er.

> ...findes der et godt program til at teste ram med??

Ja. Memtest86 er ret godt. http://www.memtest86.com/memt30.zip
Programmet laver en bootdiskette som du kan starte pc'en på og
derefter går testen selv i gang. Lad programmet køre alle 10 tests
igennem og derefter kan du så roligt afbryde det. (Det bliver ved
med at køre indtil du stopper det). Det skal så helst ikke finde
fejl på de 10 første gennemløb. Det kan godt tage lidt tid at teste
ens ram så du må væbne dig med tålmodighed når du kører testen.
Den er værd at vente på.

> Jeg vil mene jeg har ok udluftning i min PC, 1 ind to ud, og ca 24
> grader inde i kabinettet, så det er vel ok, men ja evt. min
> strømforsyning bliver for varm, men det er jo svært at teste..

Normalt er det en god idé at pille låget af kabinettet og se om den
stadig går ned. Hvis den ikke gør er det tegn på at der bliver for
varmt inde i kabinettet når låget er på.

> Alt andet lige tak for dit svar det var noget jeg bestemt kunne
> bruge, tak for det.

Velbekom.

Madsen.

Fra : OZ

Dato : 31-07-02 20:43

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

> Jeg tvivler på at du kan få noget som helst ud af det dumpcheck og
> det uanset hvor stort det er.

Det har du sikkert ret i =)

> [...]
> fejl på de 10 første gennemløb. Det kan godt tage lidt tid at teste
> ens ram så du må væbne dig med tålmodighed når du kører testen.

Fedt program, den er delt op i to dele som je jeg ser det en hurtig test
(test1-7, ca 24 min) og den lange (test 1-10, ca 5 t 30 min.)

Jeg har testet den hurtige 2 gange og den giver mig nogle fejl når test 5 er
næsten færdig, jeg vil sætte den lange test til i nat og se resultatet i
morgen. Men det tegner jo ikke godt.... Godt der er livsvarig garanti på ram
=)

> Normalt er det en god idé at pille låget af kabinettet og se om den
> stadig går ned. Hvis den ikke gør er det tegn på at der bliver for
> varmt inde i kabinettet når låget er på.

Det er sikkert en kombination af ram problemer og varme, i dag er den gået
ned 3 gange, og det var i den varme periode, her til aften her der ikke
været problemer, så......

Men endnu engang tak, jeg tror jeg har fundet løsningen på mit problem.

Oz

Fra : Madsen

Dato : 31-07-02 21:03

OZ skrev:

> Det har du sikkert ret i =)

Naturligvis ikke ment som en provokation, men man skal nærmest være
raketforsker for at forstå et dumpcheck.

Madsen.

Fra : OZ

Dato : 01-08-02 11:51

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

> Naturligvis ikke ment som en provokation, men man skal nærmest være
> raketforsker for at forstå et dumpcheck.

LOL, men ret det har du. Endnu engang tak for din hjælp, jeg er sikker på at
det er fejlen. Så den ene block bliver sendt ind nu =)

Tak

Oz

Fra : Madsen

Dato : 31-07-02 20:55

OZ skrev:

> Fedt program, den er delt op i to dele som je jeg ser det en
> hurtig test (test1-7, ca 24 min) og den lange (test 1-10, ca 5 t
> 30 min.)

Nå, så er det lavet om siden jeg prøvede det sidst, men det er
efterhånden også længe siden. Dengang jeg prøvede det, var den korte
test også 1-10 og så var der en mere dybdegående test, som også var
fra 1-10, men blot tog længere tid. Jeg har kun prøvet den hurtige
test og den varede dengang 1 time og 20 min. for et 512 MB modul.
Altså 1 time og 20 min. fra den blev sparket i gang og indtil test
10 var færdig og programmet begyndte forfra med test 1.

> [...]
> test 5 er næsten færdig, jeg vil sætte den lange test til i nat og
> se resultatet i morgen. Men det tegner jo ikke godt.... Godt der

Så har du sikkert fundet årsagen til problemet.
Sidste gang jeg købte ram havde jeg nogenlunde det samme problem som
dig. Win2000 gik ned med underlige fejlmeddelelser som ingen mening
gav, men Memtest86 kunne afsløre at der var fejl på det ene modul
lige omkring de 400 MB (på et 512 MB PQI-modul).
Jeg fik modulet byttet uden videre vrøvl og har ikke haft fejl siden.

Madsen.