Port 23
Fra : Betina Jørgensen /LO~

Dato : 31-07-02 11:42

Hejsa

Lavede en online port-scan på min puter og det viste sig at port 23 var
åben! Hvad er det for en port og er der risiko ved at netop denne port er
åben ?

Mvh Betina

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-02 12:02

Betina Jørgensen /LO-Skolen skrev:

>Lavede en online port-scan på min puter og det viste sig at port 23 var
>åben! Hvad er det for en port

Telnet.

>og er der risiko ved at netop denne port er åben ?

Ja. Den er beregnet til fjernstyring af en computer. Din præcise
opsætning afgør hvor stort hullet er.

--
Bertel

Fra : Martin Schultz

Dato : 31-07-02 12:16

Bertel Lund Hansen wrote:

> Telnet.

> Ja. Den er beregnet til fjernstyring af en computer. Din præcise
> opsætning afgør hvor stort hullet er.

Hvis hun sidder på en ADSL linie er det sikkert routeren der er åben for
telnet.

--
Besøg http://adsltips.cjb.net for tips til opsætnig af ADSL.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 31-07-02 13:44

Martin Schultz wrote:

> Hvis hun sidder på en ADSL linie er det sikkert routeren der er åben for
> telnet.

Burde sådan en router ikke kun have åbent for telnet
på det interne interface? Det må jo være det eksterne
interface, der bliver scannet.

For sending spam use mailto:razrep@daimi.au.dk
or mailto:mcxumhvenwblvtl@skrammel.yaboo.dk

Fra : Martin Schultz

Dato : 31-07-02 13:59

Kasper Dupont wrote:

> Burde sådan en router ikke kun have åbent for telnet
> på det interne interface? Det må jo være det eksterne
> interface, der bliver scannet.

Joo men for supporten hos udbyderen er det jo et enormt godt værktøj at have
(telnet adgang til routeren).

Fra : F.Larsen

Dato : 31-07-02 20:27

"Martin Schultz" <mbox@linuxfreemail.com> wrote in message
> Joo men for supporten hos udbyderen er det jo et enormt godt værktøj at
have
> (telnet adgang til routeren).

Ja, men normalt vælger de en anden port som ikke er 23...

--
Flemming

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-07-02 23:01

On Wed, 31 Jul 2002 21:27:02 +0200, "F.Larsen"
<n0spam@spamfilter.dk> wrote:

> Ja, men normalt vælger de en anden port som ikke er 23...

Det giver i praksis ingen ekstra sikkerhed.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Anders Lund

Dato : 01-08-02 17:17

F.Larsen <n0spam@spamfilter.dk> wrote:

> Ja, men normalt vælger de en anden port som ikke er 23...

Jeg mener at CC kommer ind via port 23023 .. som de har åbnet op for ind til
Telnet.

--
Anders Lund - spam2002q3@andersonline.dk
OE-QuoteFix - http://jump.to/oe-quotefix

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-07-02 23:02

On Wed, 31 Jul 2002 14:59:05 +0200, Martin Schultz
<mbox@linuxfreemail.com> wrote:

> Joo men for supporten hos udbyderen er det jo et enormt godt værktøj at have
> (telnet adgang til routeren).

Så bør man i det mindste lægge en access-liste på, så det kun er
bestemte adresser, der har adgang til det. Bedre er naturligvis
at bruge SSH.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 31-07-02 23:05

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

>Så bør man i det mindste lægge en access-liste på, så det kun er
>bestemte adresser, der har adgang til det. Bedre er naturligvis
>at bruge SSH.

Det sidste kan man diskutere, hvis man snakker ISPen mod kunden.
I et net, som ISPen kontrollerer, og hvor der kun er lag 3-udstyr
hele vejen, er forskellen praktisk talt ens.

Bevares, der kan forekomme snifning praktisk talt alle steder,
men spørgsmålet er, om det ikke i praksis vil være overkill? I
hvert fald har man ved samme lejlighed udelukket enhver brug af
SNMP i samme net - hvis man er pirlig med sine RO-communities...
og det er de fleste ISPer nok.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Bo Simonsen

Dato : 31-07-02 12:59

In article <fc.0073fb6b0457d9d80073fb6b0457d9d8.457d9eb@net.dialog.dk>,
Betina Jørgensen /LO-Skolen wrote:

> Lavede en online port-scan på min puter og det viste sig at port 23 var
> åben! Hvad er det for en port og er der risiko ved at netop denne port er
> åben ?

Som Bertel skriver er det telnet. Hvis du kører Windows 2000, kan det
være telnet porten er åbent, da Microsoft har lavet noget telnet
administration. Det slås fra i administationsmenuen.

Telnet er generelt speciel farlig, da man sender plaintext password.
Telnet blev brugt før i tiden, til at fjernadministere computere, der
kørte et såkaldt Unix system. Det er så langttid siden, at der ikke var
nogle "onde" mennesker på nettet.

Bo Simonsen

http://fido.geekworld.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 31-07-02 13:43

Bo Simonsen wrote:

> Telnet er generelt speciel farlig, da man sender plaintext password.

Korrekt, men så længe man ikke selv bruger telnet, eksisterer
den risiko jo ikke. En telnet server hvortil ingen kender
kodeord udgør næppe nogen risiko. Men da det er en dum idé at
selv bruge porten er det under alle omstændigheder en god idé
at lukke.

Fra : Betina Jørgensen /LO~

Dato : 31-07-02 12:42

mbox@linuxfreemail.com writes:
>Hvis hun sidder på en ADSL linie er det sikkert routeren der er åben for
>telnet.

Jeg sidder på ADSL linie gennem CC. Skal porten lukkes eller kan jeg lade
det være som det er nu? Hvis den skal lukkes, hvordan gør jeg så det?

Fra : Jonas Andreasen

Dato : 31-07-02 13:03

Du skal ikke lukke den. Den bruges netop til at åbne og lukke for portene.
Medmindre du mister dit password til at ændre i routerens konfiguration, så
er hullet meget lille

"Betina Jørgensen /LO-Skolen" <bettina_kock_joergensen@net.dialog.dk> wrote
in message news:fc.0073fb6b0457e47b0073fb6b0457d9d8.457e494@net.dialog.dk...

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 31-07-02 13:13

"Jonas Andreasen" <Jonas@Andreasen.com> wrote in

> Du skal ikke lukke den. Den bruges netop til at åbne og lukke for
> portene. Medmindre du mister dit password til at ændre i routerens
> konfiguration, så er hullet meget lille

Nu ved jeg ikke lige hvilket router, man får hos CC, men nævn en router,
til hvilket default (læs fabriksinstillingernes) systemadministrations
uid/pwd sættet ikke er offentligt kendt på indernettet.

Fra : Martin Schultz

Dato : 31-07-02 13:40

Jacob Gaarde wrote:

> [...]
> til hvilket default (læs fabriksinstillingernes) systemadministrations
> uid/pwd sættet ikke er offentligt kendt på indernettet.

En cisco 677/678 eller en eller anden zyxel. Der er ikke noget default
password når den er konfigureret til at gå på nettet. Adgangskoden er unikt
for hver enkelt bruger og det er det eneste man kan logge ind med.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-07-02 23:00

On 31 Jul 2002 12:13:12 GMT, Jacob Gaarde <dont@dev.null> wrote:

> Nu ved jeg ikke lige hvilket router, man får hos CC, men nævn en router,
> til hvilket default (læs fabriksinstillingernes) systemadministrations
> uid/pwd sættet ikke er offentligt kendt på indernettet.

Det er det ikke på Cisco-routere, for der er default ingenting,
og hvis man ikke har sat et VTY-password, så kan man slet ikke
logge på med telnet.

Så der.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-08-02 21:42

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Det er det ikke på Cisco-routere, for der er default ingenting,
>og hvis man ikke har sat et VTY-password, så kan man slet ikke
>logge på med telnet.

Hm. Jeg har engang telnettet udefra til en Cisco, hvor der ikke
var opsat password. Jeg roeg lige ind og kunne give mig til at
aendre konfigurationen.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-08-02 23:27

On Thu, 01 Aug 2002 22:42:29 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

> Hm. Jeg har engang telnettet udefra til en Cisco, hvor der ikke
> var opsat password. Jeg roeg lige ind og kunne give mig til at
> aendre konfigurationen.

Så er password-check specifikt slået fra (no login), og det er af
gode grunde ikke default.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-08-02 19:31

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Så er password-check specifikt slået fra (no login), og det er af
>gode grunde ikke default.

Den var i default-opsaetning (bortset fra den
netvaerksopsaetning, der var lavet).

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-08-02 09:01

On Fri, 02 Aug 2002 20:31:22 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

> Den var i default-opsaetning

Nej.

IOS har fungeret sådan, lige så længe jeg kan huske.

Men det er før set, at folk har skrevet 'no login' i den tro, at
det betød 'man skal ikke kunne logge på via vty'.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Allan Olesen

Dato : 03-08-02 14:32

>Nej.
>
>IOS har fungeret sådan, lige så længe jeg kan huske.

Meget muligt. Den omtalte Cisco var fra en serie, som i
virkeligheden ikke var Ciscos egen. Kan det passe, at den hed 760
eller noget i den retning? Jeg ved ikke, om der af den grund har
vaeret nuanceforskelle i programmeringen.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-08-02 15:15

On Sat, 03 Aug 2002 15:32:04 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

> Meget muligt. Den omtalte Cisco var fra en serie, som i
> virkeligheden ikke var Ciscos egen. Kan det passe, at den hed 760
> eller noget i den retning?

Det forklarer en del. 700-serien kom fra et firma, der hed
Combinet, og de routere var ganske rigtigt helt anderledes end de
'rigtige' Cisco-routere, altså dem der kører IOS. De eksisterer
heldigvis ikke længere.

> Jeg ved ikke, om der af den grund har vaeret nuanceforskelle i
> programmeringen.

Der var stort set ingen ligheder i konfigureringen.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 31-07-02 13:10

"Betina Jørgensen /LO-Skolen" <bettina_kock_joergensen@net.dialog.dk> skrev
i en meddelelse

> Jeg sidder på ADSL linie gennem CC. Skal porten lukkes eller kan jeg lade
> det være som det er nu? Hvis den skal lukkes, hvordan gør jeg så det?

Hej Betina

Så er det din/CCs router der har pårt 23 åben og ikke din PC.

/Brian

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-08-02 21:48

"Brian R. Jensen" <brjensen@privat.dk> wrote:

>Så er det din/CCs router der har pårt 23 åben og ikke din PC.

Det kan nu ogsaa vaere slemt nok. Hvis onde mennesker faar magten
over routeren via den port, har de dermed mulighed for adgang til
enhver port paa enhver maskine inde paa lokalnettet. Derefter er
det op til de enkelte maskiners opsaetning, om de er saarbare.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Betina Jørgensen /LO~

Dato : 31-07-02 13:18

Jonas@andreasen.com writes:
> [...]
>Medmindre du mister dit password til at ændre i routerens konfiguration,

Jeg takker for hjælpen og lader så port 23 stå åben

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-07-02 22:59

On Wed, 31 Jul 2002 12:41:50 +0200, "Betina Jørgensen /LO-Skolen"
> [...]

> Lavede en online port-scan på min puter og det viste sig at port 23 var
> åben! Hvad er det for en port og er der risiko ved at netop denne port er

Et gæt: Du sidder bag en router, og det er faktisk routeren, der
har åbent for telnet?

-A
--
http://www.hojmark.org/