CPU Host Clock Select på EpoX bundkort???
Fra : Thomas

Dato : 31-07-02 10:37

Hej

Jeg har lige modtaget mine nye pc-dele som bl.a. består af en AMD Athlon XP
1800+ og et EpoX EP-8K3A
(http://www.epox.com/html/english/products/motherboard/ep-8k3a.htm).

Jeg har lige et spørgsmål ang. jumpersettings: Skal jumperen "CPU Host Clock
Select" på bundkortet stå til 100 MHz eller 133 MHz og hvad er det helt
præcis dette indikerer/fortæller?

Fra : Chingachgook

Dato : 31-07-02 14:33

| Jeg har lige et spørgsmål ang. jumpersettings: Skal jumperen "CPU Host
Clock
| Select" på bundkortet stå til 100 MHz eller 133 MHz og hvad er det helt
| præcis dette indikerer/fortæller?

Det er din FSB (fron side bus) som du indstiller der. De fleste nyere
bundkort har denne indstilling inde i BIOS, men enkelte som den du har
bruger stadig en jumper...
Hvis du sætter den til 100 Mhz vil din CPU ikke være de 1600 Mhz som den
ellers er opgivet til at være. Den vil være mindre (kan ikke huske hvad
multipleren er på sådan en fætter, den er nok 12 (1600 Mhz / 133 Mhz = ~12),
så hvis du sætter clocken til 100 Mhz, så får du en CPU på 12*100Mhz=1200
Mhz... Hæng mig ikke op på de præcise tal, men situationen er sådan som jeg
har beskrevet det).
Så for at sige det kort: Sæt den på 133 Mhz for at din CPU hastighed passer
og det samme for din RAM hast.

--
//Chingachgook (som også er en glad ejer af et EPoX bundkort)
Remove the "!" in my mail adr. to reply

Fra : Thomas

Dato : 31-07-02 14:57

"Chingachgook" <!famtaba@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og det samme for din RAM hast.
>
> --
> //Chingachgook (som også er en glad ejer af et EPoX bundkort)

Multipleren er 11,5!
Man kan også ændre det i BIOS'en fra 100 til 133, men skal det ændres begge
steder eller er det nok at have jumperen til 100 og så ændre den til 133 i
BIOS'en?

Fra : Chingachgook

Dato : 31-07-02 20:53

> [...]
begge
| steder eller er det nok at have jumperen til 100 og så ændre den til 133 i

De skal nok stemme overens, dvs, det samme i både BIOS og på jumper.
(Og nu ved jeg at multipleren er 11.5, tak for det ;p)
--
//Chingachgook
Remove the "!" in my mail adr. to reply