Tægerester?
Fra : Flemming Hansen

Dato : 31-07-02 10:32

Hej

Er der nogen af Jer som ved hvad man skal gøre ved rester efter en tæge?

Vi opdagede en tæge i panden af vores labrodore, som vi desværre ikke selv
nåede at få fjernet.
Der har nu på stedet været en "bumselignende" forhøjning i to uger, som ses
meget tydeligt.
Er det tægen som arbejder videre under huden eller er det noget som
forsvinder af sig selv på et tidspunkt?

Mvh.
Flemming

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 31-07-02 10:48

"Flemming Hansen" <flemming.r.hansen@holstebro.dk> writes:

> [...]
> meget tydeligt.
> Er det tægen som arbejder videre under huden eller er det noget som

Så vidt jeg ved er det ligesom hvis du får en lille splint i fingeren,
som du ikke kan få ud igen. Kroppen finder ud af at det er et
fremmedlegeme og omkranser det med pus, så det ikke kommer i kontakt
med resten af dig. På et eller andet tidspunkt vil det bevæge sig ud
gennem huden.

Dyrlægen kan sagtens fjerne det. Det er bare et lille snit i
overfladen af huden, så kommer fremmedlegeme og pus oftest ud.

Hvis det er generende for hunden (eller jer) så gå neg til dyrlægen og
få noget gjort ved det, men så vidt jeg ved er der ingen medicinsk
grund til det. Hvis I tænker på borreliose, så er hunden for længst
smittet, tror jeg, så det gør ikke fra eller til om der sidder en
lille rest af skovflåten under huden.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Jette Køhler

Dato : 31-07-02 13:06

Hej Flemming

Det er meget normalt at der kommer en forhøjning efter tægen, men den kommer
faktisk også når man får hele tægen ud eller hvis de selv er faldet af fordi
de har fået nok blod. Du skal ikke være nervøs det forsvinder af sig selv.
Hvis der er gået betændelse i skal du selvfølglig holde øje med det og rense
det

Hilsen Jette

Fra : Carina Bach Hansen

Dato : 31-07-02 21:51

Hej

Hvis der er noget at se i forhøjningen, altså rester af tægen I ikke har
fået fjernet, kan du gøre det selv. Du kan bruge en nål, akurat som når du
fjerner en splint. Jeg gik til dyrlæge med en tægerest, og det var præcist
hvad hun gjorde. Sålænge der sidder noget tægerest er der også bedøvelse i
huden, derfor gør det heller ikke ondt på vuffer. Husk bare at rense det
godt et par gange om dagen, og hvis det ikke er blevet bedre efter nogle
dage, er du nok nødt til at få noget antibiotika til vuffer.

Hvis der ikke er noget at se i forhøjningen, ville jeg nok overveje at gå
til dyrlægen, for to uger synes jeg, er lang tid. Min hund kan da godt have
bulen i ca. en uge, men så er den også blevet klart mindre. Og hun reagerer
som sagt meget kraftigt på tæger.

Mange hilsner fra Carina

P.S Frontline har virket forrygende på hende mod tæger. Det kunne du jo
overveje, hvis ikke det er noget du bruger.

Fra : solveig

Dato : 07-08-02 08:24

Hej Flemming.

Vi har prøvet det samme med vores hund. Tægen sad også i panden ( i
øvrigt et sted hvor det er meget svært at fjerne noget ), jeg kunne
heller ikke få det hele ud.
Jeg holdt hende under opsyn de næste dage, og der skete ikke noget.
Efter ca. 3 uger var det forsvundet.
Som du skriver, var der en bumselignende forhøjning, som både kunne ses
og mærkes. Men også det er forsvundet nu.
Med venlig hilsen
Solveig

http://www.kandu.dk/

Fra : solveig

Dato : 07-08-02 08:24

Hej Flemming.
Jeg ved ikke hvad der gik galt, men jeg har prøvet at skrive en gang
før, men det kom ikke igennem, så jeg prøver igen.
Min hund har også haft en tæge siddende i panden, og jeg fik heller ikke
det hele ud. Jeg holdt min hund under opsyn, det næste dage og uger, og
efter ca. 3 uger var det helt væk.
Som du skriver lignede det en bums.
Jeg tror ikke der sker noget ved at der sidder lidt tilbage. Men
selvfølgelig skal der holdes ekstra øje med hunden nogle uger.
Med venlig hilsen
Solveig

http://www.kandu.dk/

Fra : Flemming Hansen

Dato : 07-08-02 14:41

Kære alle

Tak for jeres svar.
Vi afventer og ser om det ikke forsvinder af sig selv.

Mvh.
Flemming