VNC + netværk
Fra : Tine Müller

Dato : 31-07-02 10:22

Jeg har fået en til at hjælpe mig med at lave netværk med 3 computere og
windows98SE på alle computere. Maskinerne er blevet kaldt OB1 - OB2 - OB3.
OB1 er hovedmaskinen til Internettet, som er Bredbånd fra TDC - 512/128,
hvor jeg havde ret til 2 dynamiske ip-adresser, men hvor jeg fik lavet det
om til 1 fast ip-adresse. Computerne er tilsluttet med en HUB og har alle
netkort 10/100 Mb Ethernet, tror jeg nok at det hedder.

Mit spørgsmål:
Jeg har installeret VNC på alle computerne - kan jeg udefra få forbindelse
til alle 3 computere eller er det kun nummer OB1, som er den computer som
har forbindelse med Internettet?

Håber at jeg har forklaret mig nogenlunde og at nogen kan hjælpe.

KH
Tine Müller

e-mail: tinem@email.dk
homepage: http://tine_muller.homepage.dk/

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 31-07-02 11:30

"Tine Müller" <tinem@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til alle 3 computere eller er det kun nummer OB1, som er den computer som

NAT er din ven (http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=nat). For at VNC
skal kunne kommunikere med maskinerne på dit lokale net, skal OB1 "NAT'te"
trafikken på visse porte videre til de andre maskiner. Hvis du fortæller
hvilket styresystem der er på OB1, er der sikkert nogen der kan hjælpe med
specifik info på hvordan det sættes op.

Indtil videre kan jeg fortælle dig at VNC serverprogrammet skal sættes op til
at bruge forskellige portnumre på hver af pc'erne (fx. 5800, 5900, 6000...)

> Håber at jeg har forklaret mig nogenlunde og at nogen kan hjælpe.

Tjoo ... tror det gik

Skriv igen hvis du får brug for mere information (eller hvis min hjerne er så
kogt at du ikke fattede en meter af hvad jeg skrev.)

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 31-07-02 11:17

"Tine Müller" wrote:

> Jeg har installeret VNC på alle computerne - kan jeg udefra få forbindelse
> til alle 3 computere eller er det kun nummer OB1, som er den computer som
> har forbindelse med Internettet?

VNC bruger standard port 5800 til at "remote" via en browser og
port 5900 til at "remote" med en VNC klient, men dette kan godt
ændres.

Du kunne sætte op så OB1 bruger portene 5800/5900, OB2 bruger
5801/5901 og OB3 bruger 5802/5902, det er bare at skrive ind på de
enkelte maskiner hvilken port deres unikke VNC server skal
benytte. Feltet i VNC hedder "Display number" og det tal du
skriver der bliver lagt til de 5800/5900 den standard bruger.

Nu er jeg ikke lige helt med på om du har en separat router eller
om OB1 også laver routerfunktionen for OB2 og OB3, men du skal
have lavet en opsætning der router port 5800/5900 til OB1's
ipnummer, 5801/5901 til OB2's ip osv., ellers hjælper det jo ikke
noget at maskinerne tilbyder servicen når pakkerne ikke når frem..

> Håber at jeg har forklaret mig nogenlunde og at nogen kan hjælpe.

Jamen så håber jeg da det hjalp..

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.

Fra : Tine Müller

Dato : 31-07-02 12:06

Tak for svarene.

> [...]
> ipnummer, 5801/5901 til OB2's ip osv., ellers hjælper det jo ikke
> noget at maskinerne tilbyder servicen når pakkerne ikke når frem..

Hvis du spørger om jeg har en "router", så er svaret nej. Jeg har en HUB.
Jeg har installeret Windows98SE på alle 3 computere.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 31-07-02 20:51

"Tine Müller" wrote:

> Hvis du spørger om jeg har en "router", så er svaret nej. Jeg har en HUB.
> Jeg har installeret Windows98SE på alle 3 computere.

Okay, OB1 har så to netkort i, et til HUB'en og et til TDC's
bredbåndsdims?? I så fald er det OB1 der laver routerfunktionen så
OB2 og OB3 også kan komme på nettet. OB1's routerfunktion skal så
have sat Network Address Translation (NAT) op således at trafik
til de porte du ønsker at benytte til de forskellige VNC servere
sendes til de rette maskiner..