Mel(d)gaard i Houlbjerg hrd., Viborg amt
Fra : Martin Bang Dahl

Dato : 31-07-02 10:05

Hej NG

Jeg søger oplysninger om fæstebonde Søren (Jensen eller Pedersen) Meldgaard
i Hvorslev, Houlbjerg hrd, og dennes hustru Sidsel Sørensdatter, død ca.
1766. Jeg har enkelte oplysninger om dem, både fra www.familysearch.org og
fra bogen 1.900 godsskifter fra Bjerringbro-Hvorslev-egnen 1715-1815, af
Inge Hørdum og Vera Munkholm, udgivet 2002 af SLÆGTEN.
Ifølge www.familysearch.org blev Søren Meldgaard født ca. 1707 i Hvorslev
som søn af Jens Meldgaard og hustru Else Madsdatter, et andet sted i samme
database kaldes Søren dog for Søren Pedersen Melgaard. Hvad er rigtigt?

I et skifte i ovennævnte bog efter Peder Sørensen Ulstrup i Haurum nævnes
blandt arvingerne hans søster Sidsel Sørensdatter, gift med Søren Meldgaard
i Hvorslev. Hvem er Sidsels og Peders forældre?
Endelig mangler jeg en bekræftelse på at Søren Sørensen Melgaard i Futting,
Thorsø sogn er identisk med den Søren Sørensen, der nævnes 18 år gammel i
skiftet efter Sidsel Sørensdatter.
Der nævnes også nogle Meldgaard'er i Aidt sogn i begyndelsen af 1700-tallet,
bl.a. Anne Pedersdatter Meldgaard gift med Søren Bøg.
Er der en forbindelse mellem disse Meldgaard'er i Aidt og Hvorslev, der er
nabosogne?

Mvh

Martin Bang Dahl

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 03-08-02 15:50

Hej Martin Bang Dahl

Min tip-3 er Søren Sørensen Meldgaard i Futting, og i Thorsø / Aidt først i
1700 tallet er der mange
fødsler af slægten Meldgaard. Men jeg kan ikke finde nogen direkte
forbindelse til min Meldgaard.
Det passer bedst med Søren Sørensen fra Hvorslev 18 år i 1866 ifølge
godsskifterne af Inge Hørdum og Vera Munkholm. Søren Sørensen Meldgaard er
ifølge Familysearh da søn af Søren Jensen Meldgaard og Sidsel Sørensdatter,
og Søren Jensen Meldgaard er søn af Jens Meldgaard og Else Madsdatter.
Det er et stykke tid siden jeg har arbejdet med denne gren, men jeg syntes
ikke jeg kunne finde nogen Søren født omkring 1747 i Hvorslev eller Thorsø.
Men det er Søren Jensen (Pedersen) Meldgaard du søger oplysniger om, og der
er ingen tvivl om, at der er en forbindelse i de 2 nabosogne.

Mvh

Anders Jakobsen