Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farveproblemer med digitalkamera!!
Fra : Razer

Dato : 31-07-02 08:22

Hej...

Jeg snakkede for et par dage siden med en fotograf der sagde at specielt
Canon og også en del andre kamerafabrikanter havde problemer med deres
farvegengivelse, specielt den blå farve.
Det var noget med deres CCD der var årsagen.
Han nævnte også at Olympus havde et andet CCD design der gjorde at problemet
ikke opstod på deres kamera.
Kan det virkelig passe?`??

Derfor vil jeg gerne høre om nogen ved mere om dette og evtuelt har billeder
til at af- eller bekræfte denne fotografs påstand..

Med venlig hilsen

Thomas Blitz ( Ja.. jeg hedder faktisk Blitz til efternavn.. he he )

Fra : Permoje

Dato : 31-07-02 09:25

Hej

Jeg har aldrig hørt det.

Men er da også lidt intresseret.

Mvh. Permoje

Fra : Per Herholdt

Dato : 31-07-02 10:26

Razer wrote:
> [...]
>
> Med venlig hilsen
>
> Thomas Blitz ( Ja.. jeg hedder faktisk Blitz til efternavn.. he he )

Jeg har en del billeder taget med Canon S40 på Megapixels. Jeg har ikke
bemærket fejl på farverne eller problemer i den retning. Jeg lægger links
til et ar af billderene her.
http://www.megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=7776

http://www.megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=9857&kode=

Billederne af fly og rødkælken er scanninger, specielt rødkælken er lidt
uheldig i farverne og fortjener en tur i Photo brush, men det er ikke Canons
skyld.
--
MVH Per

Fra : Bent Sørensen

Dato : 31-07-02 13:54

Hej,

> [...]
billeder
> til at af- eller bekræfte denne fotografs påstand..

Jeg har lige samlet et par stykker fra mit arkiv, der alle er taget
med et gammelt Canon A-50. Jeg tog lige nogle hvor der er
en del himmel på, og jeg synes egentlig ikke at der er noget
i vejen med farven. Billederne er ikke forbedret mht. til farve
i noget program, så det er sådan det ser ud fra kameraet.
Motiverne kan man jo altid diskutere...

http://home8.inet.tele.dk/dalsten/Test/blaa.html

Var det nogle bestemte Canon modeller der skulle være problemer med,
eller er det generelt?

/Bent

Fra : Razer

Dato : 31-07-02 15:33

"Bent Sørensen" <kadet@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://home8.inet.tele.dk/dalsten/Test/blaa.html
>
> Var det nogle bestemte Canon modeller der skulle være problemer med,

Det skulle ifølge ham været et generelt problem som var afstedkommet af den
geometriske udformning af CCD'en, men han kom ikke nærmere ind på det,
udover som sagt at det gave en vis farve"forvirring" i forhold til de
virkelige nuancer.
Han pointerede også at ( og jeg mener at han sagde olympus ) Olympus havde
et andet geometrisk design af deres CCD, noget med ovale kanter og hvad ved
jeg.... som skulle eliminere dette problem.
men når jeg kikker på billeder taget af canon og andre må jeg tilkendegive
at jeg syntes at den blå farve er fin.
Men jeg kan huske at have set den der kameratest hos tomshardware.com og der
er foskel på farverne i bilelderne og der er canonen vist nok mere lys i
farven end de andre,, måske er det bare mig....

Med venlig hilsen
Thomas Blitz

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 01-08-02 11:24

Det firma jeg arbejder i har lige skiftet til digitalproduktion, og har
således været igennem en længere testperiode.
Den "farvefejl" man snakker om viser sig som støj i den blå farvekanal. Jeg
er langt fra ekspert på området, men ved dog at hvis du tager et billede af
samme motiv med henholdsvis en Canon D30 og D60 vil du opleve en kraftig
reduktion af støj i den blå farvekanal. Formentlig fordi blåt lys indeholder
mindst energi af de tilgængelige farvekanaler. Man åbner simpelthen
billederne i Photoshop eller tilsvarende, går i "kanaler" og vælger kun at
se den blå kanal. Hvis man sammenligner disse to vil der være en markant
forskel. Alligevel sælges begge kameraer til nogenlunde den samme pris idag.
Testen mit firma har foretaget viser også at Canons kameraer til 25.000 kr.
giver et meget bedre billede en Kodaks prof. digitale kamera (kender ikke
navn/nr) til ca. 70.000kr. Den absolutte vinder af testen blev dog Nikons
D100 som havde premiere 30. juni, men som har været til at få fat i i en
betaudgave siden marts/april. Dette kamera levere den ubetingede reneste
optagelse jeg endnu har set digitalt. Et portræt på en fil på ca. 10 Mb (6
megapixel) har jeg ved selvsyn set lavet om til en poster i 70x100 som stod
knivskarpt. Nikon D100 ligger i samme prisleje som Canons D30 og D60.
Hvad angår olympus, så aner jeg faktisk ikke en bønne om deres produkter.
Håber du kan bruge mit svar alligevel.

Med venlig hilsen
Tim Lerche Sørensen (på vej ind i stuen til sit D100.....
www.35mmfilm.dk

Fra : Per Herholdt

Dato : 01-08-02 12:08

Tim Lerche Sørensen wrote:
> [...]
> alligevel.
>

> Med venlig hilsen
> Tim Lerche Sørensen (på vej ind i stuen til sit D100.....

Tak for forklaringen og tillykke med dit Nikon D100, jeg har stadig min
gamle F2 som dog ikke kommer ud af skabet så tit mere. Jeg tror ikke jeg vil
lade støjen i den blå kanal holde mig vågen om natten
--
MVH Per

To start press any key --- where is the anykey??