At sejle med agterstag
Fra : Michael Pedersen

Dato : 30-07-02 23:26

Hej

Undertegnede skal i nær fremtid skifte båd. Jeg har indtil nu sejlet i en
båd med med toprig.

Hvordan er det at sejle med agterstag?

På nyere både med brøkdelsrig er sallingen bagudvendt og man slipper for
agterstaget. På ældre både giver justeringen af agterstaget tilsyneladende
en række trimmæssige fordele som fx at holde forstaget stramt.

Er det besværligt at sejle med hvis besætningen er på 2 voksne og 3 børn?

Med venlig hilsen

Michael Pedersen
Slangerup

Fra : Tore og Helle

Dato : 31-07-02 07:26

Den rigtige betegnelse er bagstag.

Jeg ville undgå det hvis muligt. På nogle bådtyper er bagstagene blot en
ekstra trimmningsmulighed, mens det på andre kan betyde en afmastning, hvis
bagstagene ikke bliver sat.

Så hvis du ikke skal sejle kapsejlads til den store guldmedalje, så undgå
den rigtype.

mvh
Tore
Rosa
www.rj85.dk

<3d471118$0$2239$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Hansii

Dato : 31-07-02 10:40

Hej Tore,

Nej, du har vist ikke helt ret! Et 'agterstag' er det der går fra top til
dæk midt agter, hvor et 'bagstag' er fra et sted højt oppe på masten og ned
på hver side i dæk ... henne agter et sted. Sådan blødt sagt.

Til Michael
At sejle med agterstag på en ældre type rig er så absolut det letteste at
sejle med. Familien slapper mere af da du jo ikke springer rundt og falder
over kaffekopperne hver gang du skal have hevet hjem hver gang du vender.
Familien har derfor også mere lyst til at sejle med dig. Når då engang
familien er blevet sejler vant kan du jo altid skifte!

Sejler hilsen fra Bjarne _________________________/)____

Fra : Boje

Dato : 01-08-02 20:43

"Hansii" <Alsident@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
ned
> på hver side i dæk ... henne agter et sted. Sådan blødt sagt.

Hej.

Jo, Tore har fuldstændig ret.

Mvh
Bo

Fra : Michael Pedersen

Dato : 31-07-02 22:22

Hej Tore

Hvad mener du med at det kan betyde en afmastning. Vil masten pumpe og ev
knække hvis bagstagene ikke bliver sat?

Venlig hilsen

Michael Pedersen
Slangerup

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 31-07-02 17:16

"Michael Pedersen" <pedvits@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en række trimmæssige fordele som fx at holde forstaget stramt.
>
> Er det besværligt at sejle med hvis besætningen er på 2 voksne og 3 børn?

Det ville være en fordel hvis du skrev hvilken bådtype det drejede sig om.

Men min erfaring fra en Folkebåd er at det er ret nemt: Man haler det hjem
så masten buer når man skal sejle bidevind, og ellers slækker man det ud så
masten står lige på al rumskøds sejlads.
Det skal også være slæk når man sætter sejlet, ellers kan det være svært at
få helt op.
Når man sejler bidevind skal man stramme det efter vinden: Hvis den er hård
sætter man det hårdt, da det flader sejlet og åbner kappen, så presset tages
lidt af.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Michael Pedersen

Dato : 31-07-02 20:00

Tak for svaret

Det er en Diva 39 vi har kig på. Vi sejler i øjeblikket i en Banner 33.

Og som Tore skriver drejer det sig om bagstag.

Hvordan med slid på sejlene når der skiftes halse?

Med venlig hilsen

Michael Pedersen
Slangerup

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 31-07-02 23:00

> [...]
>
> Og som Tore skriver drejer det sig om bagstag.
>
> Hvordan med slid på sejlene når der skiftes halse?

Tjah, når det er bagstag, så ved jeg ikke så meget, det jeg beskrev var
netop agterstag, som går helt til agterenden og ikke rører sejlet.

Mit gæt er at hvis man betjener bagstag ordentligt vil de slet ikke røre
sejlet: de skal jo kun sidde spændt i luv side, dvs. væk fra sejlet.
Men jeg vil tro det er en ret besværlig anordning at sejle med, jeg ville
ikke selv gide sejle en båd med den slags.

En lille bøn: Kunne du ikke tage at svare under det citerede i stedet for
over? Dels er det god netikette, dels gør det tråden meget lettere at følge,
især når der kommer svar på svar som hér.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 01-08-02 07:46

Til gengæld betyder det at man skal rulle ned for se hvad manden egentlig
mener. Jeg foretrækker det nyskrevne øverst.

Erik Breum Petersen
Summerthur, Sailfish 18, Assens

Fra : Tore og Helle

Dato : 01-08-02 08:14

Det var rart at få ret

Både Diva 35 og 39 har bagstag, og jeg ved at på 35'eren er bagstagene kun
til trimmning og ikke mastehold, så man kan sejle den uden. Forøvrigt virker
35'eren som et måske bedre valg end end 39'eren, men det er der sikkert
mange meninger om. 35'eren blev en overgang (for et par år siden), lavet i
en ny udgave, der hed Enter 360, som fik mange roser.

Jeg ville ikke vælge at sejle med bagstag. Det er mere bøvlet, kræver mere
mandskab, større risiko etc.

På nogle bådtyper vil masten ryge, hvis man glemmer bagstagene.

Tore
Rosa
Magretheholm
s/k Lynetten

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 01-08-02 21:14

> Det var rart at få ret
>
> Både Diva 35 og 39 har bagstag, og jeg ved at på 35'eren er bagstagene kun
> til trimmning og ikke mastehold, så man kan sejle den uden.

Jeg kender ikke Diva, men på f. eks Comfortina 32 er bagstagene
nødvendige for at kunne holde forstaget stramt i frisk vejr. Mine venner,
som ejer en, havde fjernet bagstagene, for det gjorde alle svenskerne. Men
efter en tur i frisk vind, hvor forsejlet hængte i en lang bue mod læ, og
masten vred sig i S-bugter, kom bagstagene på igen.

> Jeg ville ikke vælge at sejle med bagstag. Det er mere bøvlet, kræver mere
> mandskab, større risiko etc.

Større risiko, for hvad dog? Bøvlet måske, men da bagstagene ikke
støtter masten, som på ældre både, kan man tage det ret afslappet og sætte
dem, når vendingen er overstået. Og nogle meter elastik kan forhindre det
værste slaskeri.

> På nogle bådtyper vil masten ryge, hvis man glemmer bagstagene.
Ja, du tænker nok på ældre typer med lang og tung træbom.

Med sejlerhilsen _/) _/) _/)
Henning

Fra : Michael Pedersen

Dato : 01-08-02 11:43

Hej

Det er ikke dig selv der svare

Jeg mener at det er et spørgsmål om hvordan man sejler.

Bagstag er bestemt en god ting, de stabiliserer masten og giver en bedre
mastestyring når du sejler.

Skal du ud på længere ture er der også en fartforskel om du bruger dem eller
ej, så turen til Bornholm kan gøres måske 2-3 timer hurtigere, i forhold til
både fart og højde. Jeg har sejlet i mange både hvor der har været bagstag,
og det er et spørgsmål om tilvænning, om du bruger dem eller ej, jeg har
også sejlet alene med bagstag.

Det eneste tidspunkt det er et problem er hvis man sejler kryds i et lille
løb, f.eks. øst om Orø eller lign.

Men er meget mageligt anlagt kan man jo også overveje at få en selvskødende
fok !!

Hilsen Michael _/) _/)

Fra : LINDSTRØM

Dato : 01-08-02 18:38

Jeg har en Lady Helmsman, der både hvad størrelse og rigning angår er tæt op
af Divaen.
Båden har bagstag og riggen har lagt øre til gevaldige bomninger, hvor
vinden suser om ørene og det der pludselig er nyt luv bagstag bare har hængt
og dasket under manøvren. Det sker der ikke noget som helst ved. På de
fleste både, der ikke er ekstreme er bagstag en trimmulighed, der giver et
par grader ekstra når man sejler bidevind.
Divaen har oven i købet en anelse tilbagevendte sallinger så mon ikke riggen
klarer lidt sløset omgang med bagstagene.
Iøvrigt er bagstag da lidt irriterende på ferieturen, men for mit
vedkommende har jeg efterhånden fået "tawet" så jeg i samme moment som jeg
skifter halse på opkrydset også lige haler bagstaget. Det tager to sekunder
og det tag, læs "taw" får man hurtigt.
På mange både som ligner min er det sådan, at man med to reb i storsejlet
kan sætte begge bagstag permanent og det betyder at man i hårdt vejr sejler,
så at sige rundt med en mastheadrig, med tre meter ubenyttet aluminum
strittende ovenud. En sådan mast skal nok blive stående.

Lad ikke bagstagene være udslagsgivende hvis du er forelsket i skuden. Men
forud for køb bør du finde en diva ejer eller to, der kan fortælle dig noget
om bådens kvaliteter eller mangel på samme. Der kan jo være andre grunde til
at fravælge den.

mvh
Lindstroem

Fra : Michael Pedersen

Dato : 01-08-02 20:13

Det lyder som noget der kan læres. Specielt kan jeg godt lide det med de 2
reb og faste bagstag så det fungerer som en masthead.

Jeg prøvet at finde noget om Divaen på diverse hjemesider. Specelt de
svenske sider er der en del af. Men det er meget svært at finde noget
negativt. Dog er der nogle af svenskerne der forstærker bundstokkene fordi
Divaen sejler så hurtigt at det bliver hårde grundstødninger. Men man kan
vel prøve lade være med at gå på grund

Venlig hilsen

Michael Pedersen
Slangerup