MS Windows
briani 27239
Flere GB, men stadig meget diskaccess?
Fra : Dan MOrtensen

Dato : 30-07-02 22:04

Hej.

Har lige sat en P4/1.7Ghz op med Windows2000Pro, men den kører
utroligt langsomt. Den læser/skriver ustandselig på disken (20GB IDE
ATA100), selvom der er en GB RAM i maskinen. Bare for at starte op,
tager meget længere end min gamle 700Mhz/256Mb.

Kan man pille i en eller anden Key i regdb, så den vil bruge mere ram
til cache. Det styrer den jo helt selv - ikke som i gamle dage med
smartdrv...

--

/Dan MOrtensen

Fra : Chingachgook

Dato : 31-07-02 01:33

et sted på nettet kan man finde en tweakguide som viser hvordan man lægger
system kernen op i rammene når windows starter. Det kan man på winXP (og
mener oxo man kan på win2k). SÅ du skal bare søge på google under "registry
tweaks" el. lign., så kommer der nok noget godt..

//Chingachgook

Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 31-07-02 11:34

Dan MOrtensen <dd@bagggesen.dk> wrote:

>Kan man pille i en eller anden Key i regdb, så den vil bruge mere ram
>til cache. Det styrer den jo helt selv - ikke som i gamle dage med
>smartdrv...

I 95 og 98 er det vcache-værdierne du skal sætte. Jeg ved ikke om
det også er sådan i 2000 - ellers er der måske andre der kan
bruge den her information til noget...

Start Sysedit.exe og find [Vcache] sektionen i System.ini (eller
indsæt den hvis den ikke er der i forvejen) og tilføj disse to
linier:

MinFileCache=
MaxFileCache=

Hvis du vil have min. 64 MB cache, så skal MinFileCache være 64 x
1024 = 131072.

Normalt anbefales

ved 32 Mb skal det være
MinFileCache=2048
MaxFileCache=6144

ved 64 Mb skal det være
MinFileCache=4096
MaxFileCache=16384

ved 128 Mb skal det være
MinFileCache=4096
MaxFileCache=32769

Men det er sikkert en god ide at eksperimentere lidt med de
anbefalede værdier.

Af en eller anden grund afspejles ændringerne, så vidt jeg kan
se, ikke i registreringsdatabasen. Men med Systemovervågning kan
man se at indstillingerne _har_ effekt.

I 9x, og måske også i ME, kan man under Kontrolpanel -> System ->
Ydeevne -> Filsystem vælge hvilken rolle computeren typisk har.
Som standard er den sat til "Alm. stationær computer" men kan
ændres til "Bærbar computer" eller "Netværksserver" (som om nogen
kunne finde på at bruge en 9x computer til netværksserver *LOL*).
Denne indstillling har efter sigende også indflydelse på hvordan
styresystemet cacher filer. Jeg ved ikke mere om det end at den
interessante nøgle er

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\FileSystem]

og at de indstillinger man kan vælge i dropdown-menuen findes som
nøgler i

[HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\FS
Templates]

Hvis man vælger "Netværksserver" ændres værdien til @="Server"

og i

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\FileSystem]

tilføjes værdierne

"NameCache"=hex:A9,0A,00,00
"PathCache"=hex:40,00,00,00

(på en computer med 128 MB RAM)

Det ville jo være interessant at vide lidt om hvad de værdier gik
ud på, men det kan jeg ikke hjælpe med. Måske man kan få hjælp af
Google.

Thomas L. Christensen, Svendborg

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 31-07-02 21:55

On Wed, 31 Jul 2002 12:33:32 +0200, Thomas L. Christensen
<tlc@get2net.dk> wrote:

[klip en hel masse "Guf"]

> [...]
>
>Det ville jo være interessant at vide lidt om hvad de værdier gik
>ud på, men det kan jeg ikke hjælpe med. Måske man kan få hjælp af

Jeg prøver på en testmaskine, og ser hvad der giver.

Har du også et fif til netværksperformance?

--

/Dan MOrtensen

Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 31-07-02 11:34

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 31-07-02 12:02

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Session
Manager/Memmory Management]
Tilføj REG_DWORD DisablePagingExecutive =1 (default=0)
Så skulle kernen ikke blive swappet frem og tilbage.

Mikkel

Fra : Madsen

Dato : 31-07-02 14:42

Dan MOrtensen skrev:

> Kan man pille i en eller anden Key i regdb, så den vil bruge mere ram
> til cache. Det styrer den jo helt selv - ikke som i gamle dage med
> smartdrv...

Ja, det kan man som Mikkel nævner i:
<news:zqP19.136$m15.16606@news010.worldonline.dk> men jeg synes det
lyder underligt at den står og knokler konstant på disken når du har
1 GB Ram. Det burde den altså ikke gøre. Har du prøvet at installere
SP2? Altså Service Pack 2 til Win2000? For mig lyder det som om at
du mangler at installere et eller andet. Måske en bundkortsdriver af
en art. En driver til harddiskcontrolleren f.eks.
SP2 har mange af sådanne drivere indbygget. Via4in1 er nok den mest
udbredte og den er med i SP2, så hvis du ikke har installeret SP2,
så ville jeg lige prøve det først, inden du begynder at "tweake" alt
for meget i registreringsdatabasen.

Det kan for øvrigt også være indekseringstjenesten der spiller dig et
puds.

--
Med venlg hilsen
Madsen.

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 31-07-02 21:54

On Wed, 31 Jul 2002 15:41:30 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>udbredte og den er med i SP2, så hvis du ikke har installeret SP2,
>så ville jeg lige prøve det først, inden du begynder at "tweake" alt

Ja, jeg glemte selvfølgelig at skrive at den er patchet 100% op til
nyeste SP/Security.

>Det kan for øvrigt også være indekseringstjenesten der spiller dig et
>puds.

Det er slet ikke slået til (IIS heller ikke).
Men jeg prøvet at se på alle de ting som Thomas L. Christensen skrev.

--

/Dan MOrtensen

Fra : Madsen

Dato : 31-07-02 23:05

Dan MOrtensen skrev:

> Men jeg prøvet at se på alle de ting som Thomas L. Christensen skrev.

Jo, men de er også gode nok. Jeg kører med samme ændring i Win2000
og XP (og lidt til), men derfor burde Win2000 ikke være umulig at
arbejde med pga. konstant diskaktivitet inden du foretager den
ændring. Det er det der får mig til at tro, at der er noget andet
galt med installationen. Ved dog ikke hvad.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 31-07-02 16:37

Dan MOrtensen skrev:
> Den læser/skriver ustandselig på disken (20GB IDE
> ATA100), selvom der er en GB RAM i maskinen.

I WinXP kan aktivering af index på ntfs drev være årsagen.
Kan det være det samme i W2000.

--
Mvh Edmund

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-08-02 09:16

"Dan MOrtensen" <dd@bagggesen.dk> wrote in message
> ATA100), selvom der er en GB RAM i maskinen. Bare for at starte op,
> tager meget længere end min gamle 700Mhz/256Mb.

Prøv at mindske størrelsen af pagefile. Hvad bruger du maskinen til?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 03-08-02 14:41

On Thu, 1 Aug 2002 10:16:25 +0200, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:

>"Dan MOrtensen" <dd@bagggesen.dk> wrote in message
>
>Prøv at mindske størrelsen af pagefile. Hvad bruger du maskinen til?

Den skulle køre photoshop, indesign, og nogle andre dtp-programmer.
Men disse programmer er ikke installeret endnu. Bare at kopiere en
40mb fil tager flere minutter...
Den gamle gør det på ca 20 sek.

--

/Dan MOrtensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-08-02 21:25

> 40mb fil tager flere minutter...

40 millibit... Det var ikke meget...

MegaByte. Lille 'b' betyder bit.

Fra : Madsen

Dato : 03-08-02 14:49

Dan MOrtensen skrev:

> Den skulle køre photoshop, indesign, og nogle andre dtp-programmer.
> Men disse programmer er ikke installeret endnu. Bare at kopiere en
> 40mb fil tager flere minutter...

Er det IDE-diske du sidder med? Hvis det er, er de så koblet på
bundkortets IDE-controllere eller har du et controllerkort i pc'en?
Kører diskene UDMA?

Madsen.