Need for speed Porsche
Fra : Frank Andersen

Dato : 30-07-02 20:56

Selv om jeg er et gammelt fjols på 43, kører jeg NFS Porsche på min PC. Er
der nogen der har kørt det med Radeon 8500 eller Gforce 4 ?
Hvis der er, hvordan får I det til at være sådan at man kan læse teksten i
menyerne. Glem alt om at hente nye drivere osv. der må være et flueben eller
andet der skal sættes eller fjernes.
Kører på Win98 med Radeon 7200 på Abit KT7-A

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 30-07-02 23:14

Frank Andersen wrote:
> [...]
> et flueben eller andet der skal sættes eller fjernes.
> Kører på Win98 med Radeon 7200 på Abit KT7-A

Prøv at skifte opløsning eller kig efter nogle filtrerings-indstillinger
inde i display options et sted. Teksten i nogle spil ser sommetider
mærkelig ud i for lave eller for høje opløsninger. Jeg har aldrig prøvet
en PC med et Radeon kort så jeg ved ikke om man kan stille på den slags
fra et eller andet kontrolpanel, men hvis selve spillet har nogle
"mip-mapping" eller bilinear/trilinear filtering indstillinger, så prøv
at rode lidt med dem. Eller måske er du ude i noget "Full Screen
Anti-Aliasing" agtigt, der glatter tingene for meget ud.

-Sune

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 30-07-02 23:15

Sune Mika Salminen wrote:
> [...]

PS - jeg er selv omkring 1 milliard år gammel, så det med alderen skal
du ikke tage så tungt

-Sune

Fra : Niels Bjørk Pedersen

Dato : 31-07-02 15:21

Desværre - men du skal nok prøve med en anden driver !.
-gripen90-

Sune Mika Salminen <not_real@fakeantispamemail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ai72qv$2g7j$1@news.cybercity.dk...

Fra : Frank Andersen

Dato : 31-07-02 16:58

Ja men så må jeg se at få købt mig et kort igen. Jeg har bare returneret dem
når lortet ikke virkede.
Tak for tipsene.
Flere forslag modtages gerne

Frank

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 31-07-02 17:28

Frank Andersen wrote:
> Ja men så må jeg se at få købt mig et kort igen. Jeg har bare
> returneret dem når lortet ikke virkede.
> Tak for tipsene.
> Flere forslag modtages gerne

Hvorfor tror du der er noget galt med kortet? Jeg har kigget på
specifikationerne for det, og det ser helt fint ud, i hvert fald burde
det kunne køre NFS Porsche uden problemer, det er jo et "gammelt" spil
efterhånden. Jeg kan også se, at det understøtter Bilinear Filtrering og
Antialiasing.
Jeg er 100% sikker på at kortet laver noget filtrering på bogstaverne og
det er derfor de bliver gnidrede. Slå Antialiasing og/eller Bilinear
filtering fra - enten i kortets eget kontrolpanel, eller inde i spillet
hvis det er muligt.

Her er en opsætnings/troubleshooting-side til Radeon 7200 inde hos ATI:
http://www.ati.com/support/products/pc/radeon7200/radeon7200setup.html
<--pas på link-wrapping!

Og her er en seriøs side med gode tips til dit motherboard:
http://www.viahardware.com/faq/kt7/kt7faq.htm

-Sune

Fra : Frank Andersen

Dato : 31-07-02 20:04

ØH var spillet eller kortet du mente understøttede disse filtre. Men der kan
du se hvad jeg mener. Hvorfor pokker laver de filtre når skidtet evt. skal
slås fra ?

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 31-07-02 20:24

Frank Andersen wrote:
> ØH var spillet eller kortet du mente understøttede disse filtre. Men
> der kan du se hvad jeg mener. Hvorfor pokker laver de filtre når
> skidtet evt. skal slås fra ?

Det er kortet jeg mener. Du kan selv se i din manual, inde i kortets
kontrolpanel kan man slå "antialiasing" helt fra. Prøv at gøre det, så
skal du bare se løjer. Iøvrigt vil det også få dine spil til at køre
hurtigere da det er forholdsvis ressourcekrævende for kortet at lave
Antialiasing.

Tjah.. Hvorfor bliver æg grønne når man koger dem for længe?

Køb en macintosh hvis du vil have tingene serveret

Der var så vidt jeg ved ikke noget der hed Antialiasing, i hvert fald
ikke på menigmands grafikkort, dengang NFS Porche kom på markedet.
Desuden ser Antialiasing efter min mening kun godt ud ved højere
opløsninger (1284x nihundrede et eller andet og opefter), ved lave
opløsninger bliver grafikken efter min mening for udsplattet at se på.
Jeg er glad for at man kan slå det fra på mit Geforce kort, specielt
fordi hverken min skærm eller min CPU kan følge med i de høje
opløsninger.

-Sune

-Sune

Fra : Frank Andersen

Dato : 31-07-02 20:27

Det prøver jeg.
Nu siger du nok manual. Det sidste Hercules Radeon 8500, var den eneste
manual, " sæt kortet i install driver og kør" Fedt. Det bliver lige 3000kr.

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 31-07-02 20:38

Frank Andersen wrote:
> Det prøver jeg.
> Nu siger du nok manual. Det sidste Hercules Radeon 8500, var den
> eneste manual, " sæt kortet i install driver og kør" Fedt. Det bliver
> lige 3000kr.

Ha ha!! Ja, men så er man jo så tvunget til selv at finde ud af tingene,
og så bliver man jo klogere, ikke?
Manualen til dit kort ligger i PDF format inde hos ATI, på den link jeg
gav dig tidligere.

-Sune

Fra : Frank Andersen

Dato : 01-08-02 05:43

Jeg har siddet og læst vores snak igennem igen. Og jeg tror du misforstår
mig. Jeg kører med et 7200 og det virker fint. Det er Nvidia 4400ti og
Radeon 8500 der ikke dur. I aftes prøvede jeg at slå alle disse filtre til
og fra ( de er slået fra som default ) og der sker ikke noget med
bogstaverne. Visse indstillinger gør grafikken langsommere, men ikke
ubrugelig. Jeg hænger nok fast med mit 7200 hvis jeg vil køre Porsche.
Jeg har i øvrigt bygget en del maskiner for venner og bekendte. Nogle af dem
kører også Porschespil, med alle mulige grafikkort. Aldrig haft problemer.
Mvh. Frank

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 01-08-02 10:04

Frank Andersen wrote:
> [...]
> for venner og bekendte. Nogle af dem kører også Porschespil, med alle
> mulige grafikkort. Aldrig haft problemer. Mvh. Frank

Nå... Jamen så har jeg jo bare spildt vores tid. Beklager.

-Sune

Fra : Frank Andersen

Dato : 01-08-02 21:18

Du har da bestemt ikke spildt vores tid. Du er den første der ikke bare har
sagt at jeg bare skulle hente de sidste nye drivere. Midtdata, hvor jeg
havde købt mit Hercules radeon 8500 sagde at det var en fejl i spillet. Da
jeg så sagde at så ville jeg returnere kortet svarede de NÅ.
Jeg tror det var de første 30 dage man gratis kunne ringe til
Hercules´support og de sagde at jeg skulle slå AGPx4 fra i bios for de
skriver godt nok at det understøtter AGPx4, men det gælder ikke med Via
chipset. Jeg satte den så på AGPx2, men som forventet gjorde det ingen
forskel. Useriøst.

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 01-08-02 22:55

Frank Andersen wrote:
> Du har da bestemt ikke spildt vores tid.

Nej måske ikke helt

Du er den første der ikke
> bare har sagt at jeg bare skulle hente de sidste nye drivere.
> Midtdata, hvor jeg havde købt mit Hercules radeon 8500 sagde at det
> var en fejl i spillet.

Det er noget fis. Jeg tror det er fordi NFS Porsche blev lavet før de
kort kom på markedet. Jeg kan simpelthen ikke forstå at det ikke kan
kureres ved at stille på mipmapping eller filtrering/antialiasing...

> [...]
> gælder ikke med Via chipset. Jeg satte den så på AGPx2, men som
> forventet gjorde det ingen forskel. Useriøst.

Selvfølgelig gjorde det ikke det... Et trefoldigt leve for Hercules
support!!

Jeg synes du skal kigge dig omkring efter en "tweak utility" til dit ATI
kort eller lignende, så du kan komme til at stille på nogle flere ting.
Jeg bruger med stor fornøjelse et værktøj der hedder Geforce Tweak
Utility når jeg lige skal vride et par ekstra Frames Per Second ud af et
spil eller for eksempel fjerne noget filtrering der gør teksten uskarp!
Der findes sikkert noget tilsvarende til ATI kort.

-Sune

Fra : Frank Andersen

Dato : 03-08-02 07:33

JO-JO det findes

Fra : Frank Andersen

Dato : 31-07-02 20:01

Jeg kender godt siden om mit bundkort. Har brugt den meget, fin side.
Jeg er glad for mit 7200, men du ved man vil jo gerne prøve noget nyt.
Jeg mener sådan set ikke der er noget i vejen med Ati 8500, men når jeg nu
ikke kan få mit ynglingsspil til at virke er jeg jo også nødt til at bruge
min returret. Jeg ville hellere have at fabrikanterne af software og
hardware kunne få deres lort til at snakke sammen. Men så længe vi
forbrugere selv prøver at lappe på det, bliver det nok aldrig bedre.

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 31-07-02 20:36

Frank Andersen wrote:
> [...]
> Jeg mener sådan set ikke der er noget i vejen med Ati 8500, men når
> jeg nu ikke kan få mit ynglingsspil til at virke er jeg jo også nødt

Du vil opleve den samme udglatning af teksten med et 8500, det er jeg
100% sikker på.

Jeg ville hellere have at fabrikanterne af
> software og hardware kunne få deres lort til at snakke sammen. Men så
> længe vi forbrugere selv prøver at lappe på det, bliver det nok
> aldrig bedre.

"Lappe"? Prøv lige at tænke over hvor mange milliarder af mulige
konfigurationer der findes når en PC skal samles. Jeg synes personligt
at det er et mindre mirakel, at der overhovedet er noget der virker bare
nogenlunde! Jeg er sikker på at udviklerne gør deres bedste, ellers
kunne de jo ikke sælge deres produkter, men der er selvfølgelig visse
ting der spiller bedre sammen end andre. Men så er det jo godt man har
internettet så man kan lære af andre menneskers fejl i stedet for at
begå dem selv!
Vær du glad for at du får lov til at indstille på tingene selv, tænk
hvis du sad med et fuldstændig lukket system hvor alting var bestemt for
dig på forhånd...... Jeg ville få et klaustrofobisk anfald!

-Sune