Mundharmonika
Fra : Michael

Dato : 30-07-02 19:35

Hej med jer!

Jeg har fået en mundharmonika af min kæreste! Ved ik om det er en venlig
hentydning eller hva :)

Men jeg tænkte på, er der nogen her som har nogle gode fif eller hjemmesider
hvor man kan prøve at lære det?
Jeg synes det er et fedt og "enkelt" instrument!

Håber I kan hjælpe mig :)

Mvh
Michael

--
|---------------------------------------------------------------------|
There are three types of people in this world:

Fra : Fam. Jensen

Dato : 30-07-02 21:18

Hej.

Her er et link jeg fandt for kort tid siden (da jeg også selv spiller bl.a.
mundharmonika)
http://home8.inet.tele.dk/oleq/MundharpeKursus.htm

Har ikke selv rigtig haft tid til at tjekke det, så det er muligt det ikke
rigtig er noget værd.

Ellers er systemet jo ellers bare:
Find C (sådan ca midt på svinet)
C = det sted - pust ud
H = samme sted - sug ind
D = næste mod højre - sug ind
E = samme sted - pust ud
F = en tak længere op - sug ind
G = det sted - pust ud
osv....

Venlig hilsen

Holger,
Løgstør.

Ikke så meget pjat - bare løsningen!!!

Fra : Lars Rindsig

Dato : 30-07-02 22:10

Michael wrote:

> Jeg har fået en mundharmonika af min kæreste!

Jeg overvejer lidt selv at anskaffe mig sådan en svend. Hvad, omtrent,
koster en mundharpe til en begynder? (Jeg kan ikke rigtigt finde priser
på nogen af de musikhandler, der har websteder).

lars

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 30-07-02 22:36

Således skrev Lars Rindsig <news@larsrindsig.dk> i dk.kultur.musik
Tue, 30 Jul 2002 23:09:30 +0200:

>Jeg overvejer lidt selv at anskaffe mig sådan en svend. Hvad, omtrent,
>koster en mundharpe til en begynder? (Jeg kan ikke rigtigt finde priser
>på nogen af de musikhandler, der har websteder).

Jeg mener at jeg gav ca. 120,- for min C-harpe, som i de sidste 3-4 år
har ligget og set anklagende på mig.(Sammen med min ligeså anklagende
bas)

Knud
--
Np: Allan Holdsworth - Improvisation

Fra : Karina Hjorth

Dato : 30-07-02 22:42

> har ligget og set anklagende på mig.(Sammen med min ligeså anklagende
> bas)

Kan du spille på noget af det? Eller har du dem bare for sjov?

Mvh
Karina

--

http://www.shubidua.nu
- dedicated to the best band ever

http://www.shubidua.nu/salimata/
- dedicated to my fosterchild from Mali

http://www.freestyledesign.dk
- we create your website

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 30-07-02 23:05

Således skrev "Karina Hjorth" <khjorth@oncable.dk> i dk.kultur.musik
Tue, 30 Jul 2002 23:42:07 +0200:

>Kan du spille på noget af det? Eller har du dem bare for sjov?

Jo, ser du, planen var at....

Bassen kan jeg kringle lidt i og med at jeg har spillet guitar en del
år, men mundharpen holdt i ca. 4 dage, så mistede jeg gnisten.

Jeg var meget tæt på at købe mig et stueorgel engang (2 klaviaturer,
rytmeboks, så'n et levn fra 70'erne) fordi den var billig og jeg
sikkert kunne lære at spille lidt på det.

Jeg havde heldigvis ikke plads.

Knud
--
Np: Toshiko Akiyoshi/Lew Tabackin Big Band - Strive For Jive

Fra : Jonas E

Dato : 01-08-02 01:27

Knud Winckelmann <knud@fabel.dk> wrote in

> [...]
> rytmeboks, så'n et levn fra 70'erne) fordi den var billig og jeg
> sikkert kunne lære at spille lidt på det.

Det fede ved mundharper er jo at det egentlig ikke kan lade sig gøre at
spille forkert på dem, da de kun kan spille en skala hver.

Fra : Karina Hjorth

Dato : 30-07-02 22:39

>Hvad, omtrent,
> koster en mundharpe til en begynder? (Jeg kan ikke rigtigt finde priser
> på nogen af de musikhandler, der har websteder).

www.ke-musik.dk har følgende:

Mundharpe
Hohner mundharpe* chromatisk mundharpe 590,- ring
Huang mundharpe* Cathedral concert - 48 toner. 215,- ring
Huang mundharpe* Frontier harp - tremolo tuned. 125,-
Hohner mundharpe Big Vally* C dur - 48 toner. 149,-
Hohner mundharpe 1896/20 Marine Band - country 195,- 150,-
Hohner mundharpe proharp country 195,- 150,-
Hohner mundharpe A* Pro Harp A dur - 20 toner. 195,-
Hohner mundharpe A Blues Harp i A dur. Se andre 195,-
Hohner mundharpe Echo* C dur - tremolo stemning - 280,-
Hohner mundharpe 1493C* Echo harp - 32 toner - C dur. 335,-
Hohner mundharpe comet* C dur - 32 toner. 430,-
Hohner mundharpe Comet* diatonisk mundharpe 460,-
Hohner mundharpe 270C* Chromonika 830,-
Hohner mundharpe 7534C* Larry Adler 12 - 895,-
Hohner mundharpe 7574C* Larry Adler cromatisk 1370,-