Test af Nokia 7650
Fra : Peter Rongsted

Dato : 30-07-02 15:32

Jeg har i weekenden haft mulighed for at teste den nye Nokia 7650. Og
den er imponerende. Især farvedisplayet er flot! Det er kæmpe stort og
farverne står klare og mættede. Sony Ericsson skal finde et meget bedre
display end det i T68 frem, hvis de skal hænge med i udviklingen.

Desværre er 7650 også i sig selv noget stor i det. Især er den temmelig
tyk. Det er ikke en telefon, man glemmer, man har i brystlommen!

Nu køber man jo nok ikke en 7650 kun for at tale i den, men det kan man
altså, og de dele virker uden problemer. Det eneste den har udover en
normal telefon er en højtalerfunktion. Også denne virker upåklageligt.

Betjeningen er meget enkel. Man kommer ind i hovedmenuen ved at trykke
på knappen nederst til venstre. Derfra kan man vælge, den funktion man
har brug for. Ikonerne kan vises enten som en liste eller i en tabel med
tre ved siden af hinanden. De første ni kan man få fat i ved at trykke
på en taltast. Hvis man ikke bruger dem, som default ligger først, så
meget, kan man flytte om på rækkefølgen. Desuden er de to knapper lige
under displayet programmerbare i standby mode. Desværre kan man ikke
sætte dem til at pege på en applikation man selv har installeret.

Med menuknappen kan man også skifte mellem de programmer man har
startet. Det virker i store træk som Alt+Tab på Windows.

Menuerne er lynhurtige, og T9 virker rigtigt godt. Jeg har ellers vænnet
mig til den noget langsomme T9 i min T68 (er blevet bedre i de senere
versioner, men displayet hænger stadig bagefter). Med 7650 opdateres
displayet øjeblikkeligt, når man trykker på en knap.

Telefonbogen kan indeholde stort set alle informationer om en person
inkl. blillede af vedkomne. Af en eller anden underlig grund, kan man
ikke vælge, om navnene skal stå som fornavn efternavn eller efternavn
fornavn i oversigten. Kun det sidste er muligt. Og det bryder jeg mig
personligt ikke om.

Kalenderen er nok den bedste, jeg endnu har set i en mobiltelefon! Man
kan vælge mellem en dags-, uge- eller månedsoversigt. Man bestemmer selv
hvilken oversigt, som skal åbnes når man går ind i kalenderen.

Med telefonen følger en cd med PC Suite for Nokia 7650. Med den kan man
synkroniserer telefonen med pc'en. PC Suite virker med mange forskellige
PC programmer. Man behøver ikke at købe noget, bare fordi man ikke lige
bruger Microsoft Outlook. Der kunne Sony Ericsson lære noget.

Kameraet er ikke noget at skrive hjem om (så det gør jeg her i stedet
). Man kan indstille det til tre kvaliteter, men der er ikke stor
forskel. Og de er alle sammen dårlige. Jeg har taget et par billeder med
7650 og et Nikon Coolpix 775 til sammenligning. Nikon kameraet var sat
til 640x480 med højeste kompression (dårligste kvalitet). Nokiaen var
ligeledes sat til 640x480, men i bedste kvalitet. Billederne ligger i
dk.binaer.

Peter

P.S. Der findes også et par tester her:
http://www.ocworkbench.com/2002/nokia/7650review/p1.htm
http://My-Communicator.com/7650/review_eng.htm

Fra : Ally

Dato : 30-07-02 17:54

Hej Peter!

[SNIP, test]

Tak for en flot og uddybende test.

> [...]
> ikke vælge, om navnene skal stå som fornavn efternavn eller efternavn
> fornavn i oversigten. Kun det sidste er muligt. Og det bryder jeg mig

Det er, efter min mening, et stort minus. Jeg ville irriteres over hele
tiden at huske på efternavne for at slå op (hvis vi ser bort fra
søgefunktionen). Min Pocketpc har samme problem, som dog løses automatisk,
når den synkroniseres med Outlook.

> [...]
> til 640x480 med højeste kompression (dårligste kvalitet). Nokiaen var
> ligeledes sat til 640x480, men i bedste kvalitet. Billederne ligger i

Jeg kan kun se et billede af Tivoli's hovedindgang?

Selvom billedet viser tydelige kompressionsfejl, så er det faktisk, efter
min mening, ikke så dårligt endda, når man tager hensyn til, at det er taget
af en "mobiltelefon". Det er bedre end jeg havde forestillet mig. 7650'eren
skal nok heller ikke konkurrere med almindelige digitale kameraer, for de
færreste køber nok telefonen for kameraets skyld. Men jeg synes dog, det er
skuffende med de meget tydelige kompressionsfejl, især ved flaget, og især,
når den var sat til bedste kvalitet.

De venligste hilsener

Ally
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 04-08-02 18:55

> [...]
> tiden at huske på efternavne for at slå op (hvis vi ser bort fra
> søgefunktionen). Min Pocketpc har samme problem, som dog løses automatisk,

Du kan sagtens søge på fornavnet fornavnet selv om efter navnet står
forrest, så det er ik noget porblem.