MS Windows
briani 27239
Ændre Hvilket Navn XP er registeret til, h~
Fra : CopyCat

Dato : 30-07-02 16:52

Hejsa .,

Når man installerer XP eller andre styresystemer skal man skrive hvem den er
registeret til .. jeg har sat computer op for en jeg kender ., men har
desværre stavet hans navn forkert .. hvordan kan man ændre det uden at
installere XP igen ...??

Det er jo lidt irriterende hver gang han installerer programmer skriver den
jo hans navn forkert ...

~~Frank .,

Fra : Jimmy Lerche

Dato : 30-07-02 20:32

"CopyCat" <copycat@REMOVEpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> installere XP igen ...??
>
> Det er jo lidt irriterende hver gang han installerer programmer skriver

Hej Frank

I win98 / 2000 gøres det i regedit.

Søg bare efter hans "forkerte" navn.

Mvh

Jimmy

Fra : CopyCat

Dato : 31-07-02 22:50

> I win98 / 2000 gøres det i regedit.
>
> Søg bare efter hans "forkerte" navn.

Takker for det ., til jer alle sammen ...

Jeg prøver med regedit først ... hvis det glipper .. så¨prøver jeg med
TweakXP .., og hvis computeren Går ned af den ene eller anden grund .. så
tager jeg sku' bare en Reinst...., det tager jo ikke mere end en time .,
eller 3 .,

~~Frank .,

Fra : Henrik Jepsen

Dato : 30-07-02 20:55

"CopyCat" <copycat@REMOVEpc.dk> wrote in message

> [...]
> registeret til .. jeg har sat computer op for en jeg kender ., men har
> desværre stavet hans navn forkert .. hvordan kan man ændre det uden at

Jeg ved at man med programmet tweakXP kan ændre det ret nemt...

http://www.tweak-xp.com/

Den fås i en 50 executions try, (sidst jeg prøvede i det mindste)

// Henrik Jepsen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 30-07-02 22:07

"Henrik Jepsen"
<morpheus[removethis]@mailme.dk> skrev:
> Jeg ved at man med programmet tweakXP kan ændre
> det ret nemt...

Muligvis også med TweakUI:
<http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/powertoys.asp>

Mvh.
Mikael

Fra : Asle Bjerva

Dato : 30-07-02 22:57

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev i melding

> Muligvis også med TweakUI:
> <http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/powertoys.asp>
>
> Mvh.
> Mikael

Dette GRATIS programmet kan det : X setup fra Xteq Systems. Det fungerer
under alle Win versjoner inkludert XP, og finnes i versjon 6.2 her:
http://majorgeeks.com/article.php?sid=127

--
Asle Bjerva,Oslo
(Fjern spambait '9' for Email)

Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 31-07-02 09:40

Mikael Nørrelund Andersen <noerrelund@pc.dk> wrote:

>Muligvis også med TweakUI:
><http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/powertoys.asp>

Nej, nu må i sgu' holde op. Jimmy Lerche skrev i
<3d46e880$0$73442$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> hvordan
problemet løses - uden at man skal til at installere alle mulige
åndsvage programmer. For f*nden, "CopyCat" kan rette det navn med
regedit på kortere tid end det tager at downloade bare et af de
her programmer. Der er da ingen grund til at gå over åen efter
vand...

Thomas L. Christensen, Svendborg

Fra : Henrik Jepsen

Dato : 31-07-02 10:18

"Thomas L. Christensen" <tlc@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> regedit på kortere tid end det tager at downloade bare et af de
> her programmer. Der er da ingen grund til at gå over åen efter

.... jeg ville jo bare hjælpe...

undskyld at en lidt forsigtig XP bruger (mig selv, tilbød en alternativ
løsning)

Men en sådan diskussion høre vel til i andensteds

// Henrik Jepsen

Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 31-07-02 12:48

"Henrik Jepsen" <morpheus[removethis]@mailme.dk> wrote:

>... jeg ville jo bare hjælpe...
>
>undskyld at en lidt forsigtig XP bruger (mig selv, tilbød en alternativ
>løsning)

Ja, rolig nu. Sådan var det jo heller ikke ment... Beklager hvis
det virkede som et personangreb.

Jeg bliver bare lidt irriteret en gang imellem. Der er 2 måder at
løse et computer-relateret problem. Den elegante, og så måden
hvor man smider penge efter problemer og håber de forsvinder.

Jimmy Lerche's svar var den elegante løsning. Problemet med de
elegante løsninger er selvfølgelig at man ofte skal *lære* noget
først. Man skal gøre en indsats.

Det er de færreste indstillet på. En computer skal være lige så
nem at betjene som en brødrister. Prisen for den bekvemmelighed
er bare at Windows vokser og vokser og vokser og ... og det samme
gør kravene til vores computere. Vi gider ikke lære det mest
basale om computere og betaler ved at skulle skifte computer
hvert andet år.

Noget der tiltaler mig ved Jimmy Lerche's svar er at han "lærer
manden at fiske". Et ordsprog, jeg tror det er kinesisk, siger
noget i retning af:

"Hvis du giver en sulten mand en fisk gør du ham mæt én dag. Hvis
du lærer ham at fiske vil han aldrig mere sulte"

Et eller andet tweak-program kan løse det akutte problem, viden
om at man kan søge og redigere i registreringsdatabasen løser
problemer for manden lige så længe der er noget der hedder
registreringsdatabase i Windows.

Thomas L. Christensen, Svendborg

Fra : Henrik Jepsen

Dato : 01-08-02 13:18

> "Hvis du giver en sulten mand en fisk gør du ham mæt én dag. Hvis
> du lærer ham at fiske vil han aldrig mere sulte"

Meget sandt...

En anden mand sagde også. "Ingen arme, ingen småkager" ved ikke helt hvad
han mente med det...

> [...]
> om at man kan søge og redigere i registreringsdatabasen løser
> problemer for manden lige så længe der er noget der hedder

Personligt er registreringsdatabasen stadig en for stor mindfuld for mig.
Men i takt med at man læser om diverse tweaks, med udførlig vejledning til,
jammen så bliver man også mere fortrolig med det. "Learning by doing" holder
da helt sikkert.

Men jeg vil nu give Madsen ret i at til alt det visuelle der er et Tweak
program nu hurtigst - men som jeg selv lige sagde, reg'en er alt for stor
til at jeg ved hvor tingene er.

// Henrik Jepsen

Fra : Madsen

Dato : 31-07-02 14:56

Thomas L. Christensen skrev:

> [...]
> gør kravene til vores computere. Vi gider ikke lære det mest
> basale om computere og betaler ved at skulle skifte computer

Man kan så begynde at diskutere, om registreringsdatabasen virkelig
er så let at gå til, at den burde være alment kendt af samtlige
Windowsbrugere i denne verden. Jeg vil langt fra kalde regdatabasens
kringelkroge for basal viden. Hvis det er hvad man kalder bruger-
venlighed så er der sket et brist et sted, efter min mening.

Madsen.

Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 31-07-02 18:57

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>kringelkroge for basal viden. Hvis det er hvad man kalder bruger-
>venlighed så er der sket et brist et sted, efter min mening.

Måske er lige registreringsdastabasen et område der mest
henvender sig til superbrugere. Men omvendt, jeg mener ikke at
det at tweake Windows via registreringsdatabasen er så
ubrugervenligt. Ok, hvis der, ud over søg, også var erstat i
regedit.exe, så ville den være rigtig brugervenlig...

Og nej, regdatabasens kringelkroge er ikke basal viden, men det
understreger bare min pointe om at vi vil have at computere er
simple som brødristere og at vi ikke er indstiller på at skulle
*lære* at betjene det stykke værktøj der hedder en computer. Hvis
vi, på samme måde som vi accepterer at man skal have et kørekort
for at køre bil, accepterede at computere er komplicerede ting
der kræver indsigt, så ville registreringsdatabasens krinkelkroge
ikke synes specielt avancerede. De ville bare være endnu et
udtryk for computerens væsen - logik.

Thomas L. Christensen, Svendborg

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 31-07-02 19:21

En lille bemærkning. Jeg har ændret brugernavne i diverse
windowsinstallationer via regedit og har også forsøgt det i xp. Det slap jeg
ikke heldigt fra.
Den må gemme brugernavnet et andet sted også, for den blev ved med at starte
med gammelt brugernavn, selv om jeg ikke kunne finde det navn i regedit.
I andre versioner har jeg ikke oplevet det problem.

Kurt

Fra : Asle Bjerva

Dato : 31-07-02 19:56

"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> skrev i melding
> [...]
> med gammelt brugernavn, selv om jeg ikke kunne finde det navn i regedit.
> I andre versioner har jeg ikke oplevet det problem.

Vil jeg håndeditere i en fil som er TOTALT kritisk til om man overhodet får
start på maskinen, eller vil jeg via et kraftig front-end verktøy sette min
verdi i klarspråk og så la det programmet gjøre de nødvendige kryptiske
endringer ? Jeg er ikke i tvil om svaret på det spørsmålet !

Jeg har editert mye i registry opp gjennom årene, men det har alltid vært
siste mulighet.
X- setup (og sikkert en rekke andre tilsvarende programmer) inneholder alle
de menydrevne endringsmuligheter som kontrollpanelene til Microsoft skulle
ha inneholdt.

Hvis noen andre skulle ønske å endre i nøkler som:
{AEFD2C03-1ACD-4BE4-BB01-334207D67FFD} for hånd, i stedet for å skrive inn
bruker-ID med vanlige bokstaver i et program, og la det legge det inn i
registry, så gjerne for meg !

Det er et heller besynderlig argument, at fordi Bill G. ikke har laget
Windows brukervennlig, så skal man heller ikke "besudle installasjonen" med
et verktøy som gjør den brukervennlig ?

med hilsen

--
Asle Bjerva,Oslo
(Fjern spambait '9' for Email)

Fra : Madsen

Dato : 31-07-02 20:05

Thomas L. Christensen skrev:

> [...]
> simple som brødristere og at vi ikke er indstiller på at skulle
> *lære* at betjene det stykke værktøj der hedder en computer.

Nu er brødristeren bygget til een bestemt funktion og det er at
riste et stykke brød, og det gør den som regel til perfektion.
I stedet for at forsyne brødristeren med en klap som åbner op til
dens inderste hemmeligheder, som ikke ret mange mennesker i det
hele taget ville kunne overskue alligevel, har producenten været
så smart at forsyne brødristeren med en knap som du kan dreje på,
og på den måde "tweake" risteren, så det ristede brød bliver som
du gerne vil have det. Se det er brugervenlighed da de fleste
kan finde ud af at dreje på den knap. :)

MS har forsynet Windows med en klap i form af en registrerings-
database som ikke er noget gud og hver mand begriber en meter
af og de bliver trætte af at de skal ind og justere i noget så
uoverskueligt blot for at få computeren til at opføre sig som
de gerne vil have den skal opføre sig. Nogle producenter har så
været så venlige at lave et tweakprogram, som vel kan sammelignes
med drejeknappen på brødristeren. Det åbner op for en, som regel,
nem og overskuelig måde at få ændret nogle ting på, uden at
skulle ned i registreringsdatabasen og rode. Det er i mine øjne
klart at mange vælger at bruge sådan et program i stedet.
Selvom jeg tit roder i registreringsdatabasen, så synes jeg
stadig det er 10 gange hurtigere og nemmere at starte TweakUI
og foretage ændringen dér i stedet. Hvorfor skulle jeg sidde og
lede efter nøgler og værdier når jeg vha. to til tre klik med
musen kan foretage den samme operation vha. TweakUI f.eks.?

Der kunne også bruges en dag eller to på at finde nøgler i
registreringsdabasen som ikke længere refererer til noget, men
når jeg på 10 sec. kan fjerne disse nøgler med en regcleaner,
hvorfor skulle jeg så bruge tid på det, når der er utallige
andre og mere interessante ting at gå i gang med?

Jeg er enig med dig i, at jo flere programmer man installerer,
jo værre kan det blive, men et enkelt og godt tweakprogram
plejer nu normalt ikke at give problemer. Det er ikke hvad jeg
har oplevet i hvert tilfælde, men ingen regel uden undtagelse
selvfølgelig.

> [...]
> krinkelkroge ikke synes specielt avancerede. De ville bare være
> endnu et udtryk for computerens væsen - logik.

Selvfølgelig kræver det en vis indsigt at styre en computer, men
producenterne har også et ansvar for at gøre brugervenligheden
så god som overhovedet mulig og det mener jeg så som sagt ikke
at registreringsdatabasen, eller rettere regedit er, men det er
så blot min mening selvfølgelig. :)
I min verden svarer det til brødristeren uden drejeknap, bilen
uden gearstang, osv. De dygtige og opfindsomme skal nok få deres
brød ristet perfekt trods det at der ingen drejeknap er, for de
kan gennemskue junglen af ledninger og komponenter bagved klappen
og de skal også nok få bilen til at køre uden gearstang på en
eller anden måde, men alt for mange falder fra og opgiver på
forhånd, hvis drejeknappen og gearstangen mangler.

Madsen.

Fra : Jimmy Lerche

Dato : 31-07-02 21:22

> [...]
> du gerne vil have det. Se det er brugervenlighed da de fleste
> kan finde ud af at dreje på den knap. :)

SNIP

Jeg hører gang på gang om Tweak's og diverse andre små programmer som kan en
masse "smarte" ting. Problemet er bare (nogle gange) at de kan for meget
eller laver mere skade end hvad godt er.
Hvis man kan installere en windows - burde man også vide lidt om
regedit...eller tager jeg helt fejl ?

Mvh

Jimmy

Fra : Peter Loumann

Dato : 31-07-02 21:38

"Jimmy Lerche" <jimmylerche@mail.dk> skrev:

>Hvis man kan installere en windows - burde man også vide lidt om
>regedit...eller tager jeg helt fejl ?

Ja!

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : IzNoGoUd

Dato : 31-07-02 22:06

Vær venlig at ignorere mig
Hmmmm syntes jeg kender denne diskution, for ca. 15 år siden - dengang
var det ikke Registreringsdatabasen man diskuterede - men noget så
"simpelt" som config.sys og autoexec.bat thi hi hi
Hyg jer. Jeg følger spændt med på sidelinien
--
best regards IzNoGoUd aka Claes Nielsen, Svendborg, Denmark.

Fra : Madsen

Dato : 31-07-02 23:16

Jimmy Lerche skrev:

> Jeg hører gang på gang om Tweak's og diverse andre små programmer
> som kan en masse "smarte" ting. Problemet er bare (nogle gange) at
> de kan for meget eller laver mere skade end hvad godt er.

Det er det da også rigtigt, men du hører aldrig om folk der får
rodet så meget i regedit at de ikke kan starte Windows, eller et
eller andet går helt i kage fordi der er blevet pillet ved nogle
nøgler man ikke lige vidste hvad gjorde? Det sker også ret tit.

> Hvis man kan installere en windows - burde man også vide lidt om
> regedit...eller tager jeg helt fejl ?

Selvfølgelig, men derfor vil jeg stadig mene at et tweakprogram er
så meget lettere at have med at gøre. I hvert tilfælde de tweak-
programmer jeg har kendskab til. Det kommer selvfølgelig an på hvor
meget man har behov for at ændre. Alt er relativt. :)

På de sidste 4-5 Windowsversioner jeg har siddet med, har jeg haft
behov for at ændre på menuhastigheden, fjernelse af 'Andre computere'
på skrivebordet (Win9x), hyppig reparation af ikoner som pludselig
får et andet udseende (Win9x), fjernelse af pile på genvejsikoner
og et par andre småting eller tre. Jeg ved hvor det skal ændres i
regdatabasen, men jeg gider ærlig talt ikke at spilde min tid på
det, når jeg kan gøre det med TweakUI på under den halve tid.

Madsen.