Valg af bundkort
Fra : Sean Pedersen

Dato : 29-07-02 13:45

Hej

Jeg håber at få lidt hjælp ang. køb af ny computer/bundkort.

Det drejer sig om valg af bundkort, da dette skaber mest forvirring. Jeg
ønsker et bundkort med et Intel chipset,
da jeg skal bruge computeren til videoredigering med et Canopus DVRaptor RT
kort. Canopus anbefaler Intel chipset for at
undgå kompatibilitetsproblemer. Processoren skal være en Pentium 4 2,26 Ghz
med 533 Mhz bushastighed.

Jeg hælder mest til et Asus bundkort. Men nu kommer problemet så: Asus
P4B533-E understøtter ikke ddr333 ram. Er ddr333 ikke klart at foretrække?
Har så hørt noget om at Asus P4B533-V uofficielt understøttet ddr333..Er
dette rigtigt? Hvis det er, hvordan virker det så? Er der tale om
overclocking, for det vil jeg ikke så gerne pga. ønsket om høj stabilitet?

Hvad vil i anbefale, at jeg skal købe?

På forhånd tusind tak for hjælpen

Sean Pedersen

Fra : Zeus

Dato : 31-07-02 01:03

Jeg overvejer pt. selv at opgradere til en P4 2,26 fra en AMD 1,2... Efter
igennem snart en uge, at have læst anmeldelser, diverse artikler mm. mener
jeg at det bedste chipset til P4'eren er SiS' kommede 648 chipset. Det
understøtter officielt ikke DDR400, men det skal så også noteres at DDR400
slet ikke er "officielt godkendt" af JEDEC. Lige nu arbejder Chipset- og og
bundkortproducenter på at optimere Memory-controlleren til DDR333. Som jeg
ser det vil man næppe få optimal ydelse af RAM'en , både fordi Ram-modulet
slet ikke er "rigtig" DDR400 , blot overclocket DDR333, og fordi at
chipsettet slet ikke er "klar" , eller skulle man sige "optimeret" til
DDR400.

Mit råd til dig ville være at vente et par måneder endnu. Jeg venter indtil
SiS' 648 chipset kommer , og anskaffer mig i stedet for DDR400 - DDR333
Corsair CAS2 ram. Pris:ydelse er mere fordelagtigt med en sådan kombination
som jeg ser det nu. Med lidt held, begynder "ægte" DDR400 ram-moduler at
poppe op om et par måneder, hvilket forhåbentligt sænker prisen på DDR333
( PC2700 ) ram yderligere. Det er muligvis ønsketænkning, men man har jo lov
at håbe :p

That's my two cents

Mvh.
Lasse

Fra : Zeus

Dato : 31-07-02 01:10

Du må undskylde at jeg glemte alt om "valg af bundkort" midt i den lange
smøre om Chipset og RAM. Hvis at du absolut vil ud og opgradere lige nu og
her, så kig forbi www.prcdata.dk , som netop har fået Soltek 85-ERV på
lager. Bundkortet understøtter officielt DDR400, men som Tomshardware viste,
så ville chipsettet ( ikke lige netop dette bundkort ) ikke fungere med
DDR400 RAM. Det er VIA's P4X400 chipset som sidder på Mobo'et.

Men for lige at understrege min pointe fra beskeden for kort tid siden :
Vent et par måneder. De kommende chipsets er spækkede med nye Features.
Serial ATA - AGP8x - nogle endda Bluetooth. Med lidt held er prisen på
CPUs kommet lidt længere ned pga. AMDs og Intels priskrig.

Fra : Sean Pedersen

Dato : 31-07-02 09:00

Hej

Tak for svaret!

> [...]
> Serial ATA - AGP8x - nogle endda Bluetooth. Med lidt held er prisen på
> CPUs kommet lidt længere ned pga. AMDs og Intels priskrig.

Ja, jeg har også overvejet at vente lidt med at købe, men har lidt svært ved
at vente meget længere,
da jeg i lang tid har gået med planer om en ny computer

Hilsen
Sean

Fra : Bachelor

Dato : 02-08-02 00:10

"Zeus" <Zeus@xb.dk> skrev i en meddelelse news:3d472a44$0$1567$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Men for lige at understrege min pointe fra beskeden for kort tid siden :
> Vent et par måneder. De kommende chipsets er spækkede med nye Features.

Hvis man skal vente hele 2 måneder få at få nogle nytilkomne features som
man måske ikke en gang skal bruge så får man i hvert fald aldrig en PC

Fra : Zeus

Dato : 03-08-02 00:06

Det er meget muligt at DU ikke får brug for dem. Men den smarte PC ejer
køber gerne ting som er lidt på forkant med standarden, dvs han/hun køber
hardware som tilbyder en række features som bliver standard en dag. Det er
muligt du ikke gider at vente på at "den dag" kommer, men én af de ting som
gør PC'en spændende er, at der kommer nye ting hele tiden. Der kommer nyt
legetøj hver måned. Folk, som ikke vil opgradere hver måned eller hvert
halve år, behøves heller ikke spekulere på ny PC før om 1½-2 år.

Fra : Henrik Jepsen

Dato : 31-07-02 19:58

> [...]
> dette rigtigt? Hvis det er, hvordan virker det så? Er der tale om
> overclocking, for det vil jeg ikke så gerne pga. ønsket om høj stabilitet?

Jeg har det på sammen måde som dig...

jeg faldt over et interessant link...

http://www.entcity.com/shownews.asp?id=2434

// Henrik Jepsen