MSI K7T266-PRO-R (AMIBios 1.9) kan ikke de~
Fra : Claus Madsen

Dato : 26-07-02 16:48

Jeg har for kort tid siden købt to superlækre Papst case-fans til mit
kabinet (80 + 92 mm, understøtter aflæsning af RPM; 3-pin stik), men mit
moderbræt (se sbj) vil ikke detektere RPM. Jeg har tilsluttet den ene
til CS-output og den anden til PS-output (da min powersupply ikke
understøtter aflæsning). Er det en fejl eller har det aldrig virket?

/CM

Fra : Mureren

Dato : 26-07-02 22:41

> [...]
> til CS-output og den anden til PS-output (da min powersupply ikke
> understøtter aflæsning). Er det en fejl eller har det aldrig virket?

Hvis du opdaterer din BIOS understøtter den RPM på blæsere...

Mureren

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 26-07-02 22:59

MSI 6380 K7T266 Pro
Jeg har sådan et,dog uden raid,og har ingen problemer med rpm's detektion.
Jeg kan ved hjælp af Speedfan regulere hastigheden på blæserne på Cpu og
Gpu.
psfan1 kan jeg ikke få til at virke,men cfan1 og sfan1 virker uden problemer

Mvh Henrik

Fra : Kent B. Magnussen

Dato : 27-07-02 00:07

En kollega havde det samme problem med en Pabst blæser. Der skulle være
en nedre grænse (og hvist også en øvre) for hvor få omdrejninger en et
bundkort kan måle. Min kollegas bundkort er et Aopen eller Asus. Jeg er
ikke sikker på at det hjælper med en BIOS-opdatering.
Kent
Kun svar i gruppe

Fra : Claus Madsen

Dato : 29-07-02 13:36

Kent B. Magnussen wrote:

> [...]
> bundkort kan måle. Min kollegas bundkort er et Aopen eller Asus. Jeg er
> ikke sikker på at det hjælper med en BIOS-opdatering.

Tak for svarene. Jeg tror, at Henrik og Kent (især Kent) kommer tættest
på. Jeg har nemlig nyeste BIOS (v 1.9, som jeg skriver i subjekt),
hvorfor jeg ikke tror på den vej. Måske en nedgradering...

Derfor tror jeg, at Kent har fat i den lange ende, når han skriver om en
nedre (og øvre) grænse. Jeg har også prøvet at kontakte MSI, så nu ser
vi om jeg overhovedet får et svar.

Henrik - hvilken BIOS-version bruger du?

mvh
/CM

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 29-07-02 21:39

Jeg tror faktisk det er 1.8
Jeg har hentet 1.9 men har vist aldrig fået flashet siden
Men som jeg vist sagde,min er uden raid,kan ikke lige huske om det er samme
bios version der bruges til begge.
Mvh Henrik
Btw,mit forrige indlæg?Sendte jeg den privat og ikke til gruppen?
Kan ikke lige se den

Fra : Claus Madsen

Dato : 01-08-02 08:26

snip

> Derfor tror jeg, at Kent har fat i den lange ende, når han skriver om en
> nedre (og øvre) grænse. Jeg har også prøvet at kontakte MSI, så nu ser
> [...]

Yes!

I går fik jeg svar fra både taiwanesisk og hollandsk MSI-support. Den
TW-baserede gav et svar, der mere eller mindre giver Kent ret i, at der
findes en øvre og nedre grænse.
Til gengæld var der mere held i den NL-baserede support, som stak mig en
anden BIOS (der godt nok er beta, men fungerer fuldt ud ligeså godt som
1.9), der faktisk _detekterer_ case-fan RPM. Jeg gik også til dem og
forklarede, at Winbond-chippen (der tager sig af disse read-outs)
supporterer read-out fra 2 fan-headers og så gik det slag i slag...

Den nye BIOS post'er med følgende info: A6380VMS V2.0B2 070202

Altså en version 2.0 beta 2, dateret den 7. februar i indeværende år.
Umiddelbart tror jeg ikke denne BIOS nogensinde forlader beta-fasen, da
motherboardet (på MSI's officielle webpage) er endt under "Archives".
Det synes jeg indikerer, at der ikke bliver videreudviklet til dette
bræt. Bottomline - historien endte alligevel godt for mig; jeg fik mine
fan-readouts (selvom det ikke er livsnødvendigt, så er det nu meget
rart) og systemet viser ingen ustabilitet. Tak for hjælpen.

mvh
/CM