Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ny filmtype til fuglefotografering?
Fra : Torben

Dato : 15-02-01 23:58

Hej
Som amatørfuglefotograf kommer mit udstyr ofte til kort mht. lys. Men jeg
har lige været inde på det nye magasin www.netnatur.dk , hvor der er
beskrevet en ny type film, Fuji 400 F Provia, som i følge skribenten skulle
være rimelig god, når lysforholdene er dårlige. Ikke så kornet.

Er der nogen i gruppen, som har gjort sig nogen erfaring med anvendelsen af
denne type film? Og er den anvendelig til fugle- og naturfotografering?

For øvrigt et flot magasin, med flotte billeder.

Torben

Fra : Paul Nilsson

Dato : 16-02-01 00:06

> beskrevet en ny type film, Fuji 400 F Provia, som i følge skribenten
skulle
> være rimelig god, når lysforholdene er dårlige. Ikke så kornet.

Hej. Jamen den er da riml. go`.......
Fordel: lysfølsom= go` under dårlige lysforhold
Ulempe: Kornet (som alle lysfølsomme film) dårligere detaillegengivelse m.v.
Konklusion: Hvis du ikke bruger stativ ( og det kan anbefales, til alt
siddende/stående)
er den ok.
Men: hvis du har stativ, vælg: 50-100 iso film, hvis det er gode (normale
lysforhold)
f.ex. "luftfoto" (op mod himlen/trk.: husk åbne 1-2-bl.!!) vælg også 50-100
Iso film.
Konklusion: Hvis du ønsker topkval.gengivelse/detailler så brug 50-100 iso
anerkendte film.. (Kodak/Fuji/Agfa m.v,) + stativ (v. dårlige lysforhold)/
el.gode lysforhold (klar dag).....
mvh. Paul - Herlev Fotoklub/Sorgenfri Foto...........

Fra : Kim Biledgaard

Dato : 16-02-01 15:24

Jeg har ikke prøvet Provia 400F, men hvis du mangler lidt ekstra 'lys' på
billederne, så skulle du måske prøve en rulle eller to af nye Provia 100F.
Den kan presses til 200 ISO med gode resultater = stadig meget finkornet.
Forøvrigt: Man kan bruge en 400 ISO film, hvis man skal skal have de hurtige
lukkertider til actionfoto. Men man skal også huske, at fotograferer man
under dårlige lysforhold, hvor tingene synes grå og mørke (f.eks. meget
mørkt og overskyet vejr = en typisk dansk vinterdag), så kan ingen film med
nok så mange ISO trylle de farver frem, som du alligevel ikke selv kan se.
Så skal vi til at snakke fashl og det er en anden historie.

Og - kun du selv kan afgøre, hvad du synes om en given film. Der er kun én
vej: Prøv en rulle eller to og bedøm resultatet. Er du selv tilfreds, så er
filmen OK for dig. Andre har måske en anden mening.

mvh
Kim Biledgaard
email: biledgaard@get2net.dk
homepage: http://hjem.get2net.dk/biledgaard

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 17-02-01 12:28

Hej Torben

On Thu, 15 Feb 2001 23:57:48 +0100, "Torben" <damparken@city.dk>
wrote:

> [...]
>denne type film? Og er den anvendelig til fugle- og naturfotografering?

Jeg har prövet filmen, ganske vist ikke på fugle men også andre motiv
siger lidt om kvalitetet på filmen.

Jeg tog nogle billeder her i Visby på juledagen da vi havde både sol
og sne, jeg prövedde både kontastrige motiv og rene motiv med hårdt
sollys.

I begge situationer klarede filmen at gengive farverne korrakt uden at
höjlysene var helt udblejede og skyggerne helst sorte.

Jeg har senere användt filmen til nogle billeder af huse i Visby jeg
skulle använde underen foreläsning på Gotlands Höjskole (svarer til
universitetsfilial) for blivende bygningshistorikere.

Da jeg tog de billeder var det mere overskyet og inde i de trange
gader er ikke så forfärdeligt meget lys, også disse billeder blev helt
perfekte i farver og kontrast.

Jeg kan varmt anbefale Provia 400F, den er efter min mening helt
perfekt når man vil ha en lidt mere fölsom diafilm end de sedvanlige
100 ISO, kornene er i praktiken usynlige, jeg kan i hvertilfälde ikke
hitte dem.

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige