Ænder og ekko?
Fra : Morten Skovgaard

Dato : 29-07-02 21:46

Jeg er netop blevet konfronteret med den overraskende information, at en
ands rappen er den eneste for det menneskelige øre hørbare lyd, der ikke
giver noget ekko. Passer det, og er der i dette tilfælde en god forklaring
herpå?

/Morten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-02 21:52

Morten Skovgaard skrev:

>Jeg er netop blevet konfronteret med den overraskende information, at en
>ands rappen er den eneste for det menneskelige øre hørbare lyd, der ikke
>giver noget ekko. Passer det

Nej.

>og er der i dette tilfælde en god forklaring herpå?

Ja. Det er en and.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 29-07-02 23:11

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej.

> Ja. Det er en and.

Sådan skal dét spørgsmål besvares.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-02 21:56

Morten Skovgaard skrev:

> [...]
>giver noget ekko. Passer det, og er der i dette tilfælde en god forklaring

Vores øre har ingen mulighed for at afgøre præcis hvordan en
given lyd rammer vores øre - om den kommer direkte eller er
blevet reflekteret. Der er ingen forskel på lyden før og efter
den rammer en perfekt reflekterende væg andet end retningen.

Hvis væggen er uperfekt reflekterende, går det ud over alle lyde
der måtte ramme den.

--
Bertel

Fra : Suffo

Dato : 30-07-02 04:18

Jeg har leget lidt med lyd og læst lidt om det. Det er ikke lyden men
frekvensen øret opfatter. Alle ænder rapper vistnok ikke ens, så vidt jeg
kan høre nede i parken. Og hvad angår ekko har jeg lige kigget i bogen, ekko
har ikke nogen frekvensgrænse, citat: "ekko fremkommer når en lyd rammer en
stabil flade, ligegyldigt hvilket frekvensområde" ret mig hvis jeg tager
fejl

Jeg er ikke ekspert på området.

/Suffo

Fra : Morten Skovgaard

Dato : 30-07-02 15:21

Takker for svarene. Jeg _kunne_ altså heller ikke forstå, hvorledes det
skulle kunne lade sig gøre.

/Morten