Spejlbillede på hovedet i en skeen!!!!
Fra : Astrup

Dato : 28-07-02 19:00

Hey alle sammen!

Det startede med at min blonde søster spørger filosofisk hvorfor hun vender
på hovedet i skeen!!!

Far og søn har 2 teroier som ligger tæt op af hinanden...

Søn:
Øjet ser det som er nederst i skeen som så bliver til det øverste og det
øverste bliver til det neder ved hjælp at en spejling...

Far: NEJ! Det der sker 2 spejlinger og det er derfor at "billedet" er så
utydeligt i forhol til hvis man ser det på den anden side!

HVEM HAR RET???

(Har lavet nogle skitser men det er ikke så nemt at poste da jeg fik at vide
at der var nogle der fik newz over mail eller sådan noget! (Det er ikke det
der skal diskuteres!!!))

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-07-02 19:08

Astrup wrote:

> [...]
>
> Far: NEJ! Det der sker 2 spejlinger og det er derfor at "billedet" er så
> utydeligt i forhol til hvis man ser det på den anden side!

Skeen fungerer som et såkaldt konkav-spejl.

Begge forklaringer er lidt upræcise, men jeg synes sønnens er ret
rigtig. Det er uklart for mig hvad der menes med »2 spejlinger«.

Afhængigt af hvor meget skeen krummer, vil der formentlig være nogle
afstande hvor éns spejlbillede i skeen ikke er omvendt (men kun alm.
spejlvendt).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-07-02 19:17

Astrup skrev:

>Det startede med at min blonde søster spørger filosofisk hvorfor hun vender
>på hovedet i skeen!!!

Forestil dig to spejle sat i en vinkel mod hinanden:
X og Y er originaler, Xs og Ys er spejlbillederne.

/
/........................ X
/ . , Ys
/ . ,
/ . ,
\ . ,
\ , .
\ , .
\------------------------ Y
\ .Xs

Du kan nopk se at strålerne krydser hinanden og sendes omvendt ud
igen.

>Søn:
>Øjet ser det som er nederst i skeen som så bliver til det øverste og det
>øverste bliver til det neder ved hjælp at en spejling...

Det lyder rigtigt.

>Far: NEJ! Det der sker 2 spejlinger

Så skal de være en meget krum ske ... og så ville billedet stå
retvendt.

--
Bertel

Fra : Astrup

Dato : 28-07-02 20:16

Jamen hvis vi siger at søn har ret! Hvorfor er det så så utideligt!
Synes jeg har hørt et sted at lyset mister 25% effekt, ved hver spejling!

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 28-07-02 22:06

Astrup skrev:

>Jamen hvis vi siger at søn har ret! Hvorfor er det så så utideligt!¨

Jeg er ret overbevist om at det er fordi skeen ikke er lavet til at
spejle sig i :) I Tivoli (i København) er der f.eks. en "kæmpe ske"
(blot et buet spejl), og der vender man på hovedet - men det er helt
tydeligt.

>Synes jeg har hørt et sted at lyset mister 25% effekt, ved hver spejling!

Det lyder meget mærkeligt synes jeg.

Venligst,
Lasse Hedegaard

** - Nu også unlocking af Nokia 3410 og 5210! **

Få din Nokia 3310 opdateret til 3315! (Version 5.57)

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 28-07-02 22:17

Astrup wrote:
> Synes jeg har hørt et sted at lyset mister 25% effekt, ved hver
> spejling!

Uden at være spejlekspert, vil jeg da mene at det i høj grad kommer an
på renheden og poleringen af glasset.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-07-02 22:50

Astrup skrev:

>Jamen hvis vi siger at søn har ret! Hvorfor er det så så utideligt!
>Synes jeg har hørt et sted at lyset mister 25% effekt, ved hver spejling!

Det er ikke rigtigt. I et egentligt spejl ser man jo ikke
skumring på en højlys dag. Men mine skeer er slidte så de er
fulde af mikrohuller, og de spejler jo lyset hulter til bulter.
derved mister man en hel del lys, og kanterne bliver udtværede.
Prøv med noget højglanspoleret noget i stedet for.

--
Bertel

Fra : Thomas Demant

Dato : 28-07-02 20:31

> HVEM HAR RET???
Jeg mener nu at det er nogenlunde rigtigt, det Bertel skriver, men da
indfaldsvinkel er lig med udfaldsvinkel, er hans illustration ikke helt
rigtig. Jeg er heller ikke 100% sikker på min er, da jeg ikke har målt
efter.
Men jeg har lagt den i news:dk.binaer med titlen "Spejle"
(news:3d444595$0$157$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk).
Det illustrere ca. hvordan at spejlingen foregår i følge min teori.

Ang. det med at lyst taber 25% energi ved en spejling tror jeg ikke helt
passer, da man jo kan stille 80 spejle (iht. reglen om indfaldsvinkel ><
udfaldsvinkel) i en hal, lyse på det første med en lommelygte, og se lyset
efter spejl nr. 80, med næsten samme styrke. Det afhænger jo også af
materialet der spejles i.

--
Thomas

Fra : Thomas Demant

Dato : 28-07-02 20:35

Opdatering: news:3d44472a$0$157$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

--
Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-07-02 22:55

Thomas Demant skrev:

>Jeg mener nu at det er nogenlunde rigtigt, det Bertel skriver, men da
>indfaldsvinkel er lig med udfaldsvinkel, er hans illustration ikke helt
>rigtig.

Næ, men det tilstræber jeg nu heller ikke med en ASCII-tegning.
Men du mener måske principielt?

>Jeg er heller ikke 100% sikker på min er, da jeg ikke har målt efter.

Kik på den røde linje. Så vil du se at indfaldsvinkel er meget
langt fra at være lig udfaldsvinkel. Man kan nok godt finde en
ske der spejler som din tegning viser, men så skal den være meget
krum.

--
Bertel

Fra : Thomas Demant

Dato : 29-07-02 07:08

> Næ, men det tilstræber jeg nu heller ikke med en ASCII-tegning.
> Men du mener måske principielt?
Næhhh... jeg mente bare at det var sådan det gik til.

> [...]
> langt fra at være lig udfaldsvinkel. Man kan nok godt finde en
> ske der spejler som din tegning viser, men så skal den være meget
Ok, så er min teori lige faldet sammen :)

--
Thomas

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-07-02 23:34

Thomas Demant wrote:

> Det illustrere ca. hvordan at spejlingen foregår i følge min teori.

Nej, Bertel har helt ret. Lyset reflekteres kun én gang fra ét sted
på skeen når man kigger i en sædvanlig ske.

Hvis billedet er mere utydeligt end på ydersiden af skeen, har det
kun noget at gøre med at skeen er slidt og korroderet på en anden
måde indeni end udenpå.

Hvis man tager to almindelige plane spejle, og stiller dem så de
danner en vinkel på præcis 90°, får man en effekt hvor lyset spejles
to gange (én gang i hvert spejl). Men som Bertel også er inde på,
er skeer slet ikke dybe nok til at dette kan forekomme.

Sønnen tænker i de rette baner, faderen i de gale.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Astrup

Dato : 29-07-02 08:33

Jeg vil bare sige mange tak fordi der er så mange der har deltaget i vores
far/søn debat! :)
Nu vil vi så tager på en far/søn/blonde søs ferie... Så jeg kan desværre
ikke følge mere med i debatten! :(
Nå men vi snakkes!!! Det er sku herligt med en masse kloge mennesker samlet
på et sted! :)
Ses hygge Aske

Fra : Martin Kristensen

Dato : 29-07-02 18:10

Astrup wrote in message
<3d443115$0$6255$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
fik at vide
>at der var nogle der fik newz over mail eller sådan noget! (Det

Jeg er også overbevist om at der kun er én spejlning - se min
illustration i dk.binaer.

Mvh.
Martin Kristensen

Fra : Astrup

Dato : 01-08-02 11:14

Hvordan ser man den???
Kan du ikke give en mere præsis link???

Fra : Martin Kristensen

Dato : 01-08-02 21:50

Astrup wrote in message
<3d4909e3$0$1683$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Hvordan ser man den???
>Kan du ikke give en mere præsis link???

Nu vil min newsserver lige pludseligt ikke switche til dk.binaer,
men den ligger altså i denne gruppe, og er et par dage gammel.
Ellers kan jeg lige uploade den til web... There you go:
http://gjk.dk/~v3308a/ske.gif

Mvh. Martin Kristensen

Fra : Astrup

Dato : 04-08-02 16:53