Cantors definition af en mængde
Fra : Michael Knudsen

Dato : 26-07-02 13:38

Hej,

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvordan Cantors oprindelige
definition af en mængde lød? Gerne i en god, dansk oversættelse.

-> Michael Knudsen

Fra : Henning Makholm

Dato : 26-07-02 14:01

Scripsit Michael Knudsen <knudsen@imf.au.dk>

> Er der nogen, der kan fortælle mig, hvordan Cantors oprindelige
> definition af en mængde lød? Gerne i en god, dansk oversættelse.

Dansk kan jeg ikke kalre, men min lærebog i matematikhistorie citerer
en engelsk oversættelse (af Philip Jourdain):

| The {\it Beiträge} began with a definition of a set as ``any
| collection into a whole $M$ of definite and separate objects $m$ of
| our intuition or our thought.''

Hm, det var nok til at Google kunne finde den tyske original:

Beiträge zur Begründung der transfiniten mengenlehre.
[Math. Annalen Bd. 46 S. 481-512 (1895); Bd. 49, S. 207-246 (1897)]

--
Henning Makholm "... popping pussies into pies
Wouldn't do in my shop

Fra : Michael Knudsen

Dato : 26-07-02 14:02

Henning Makholm wrote:

> [...]

Hep! Den definition har jeg også selv fundet, men jeg er bange for selv
at oversætte den, idet man komme grulig galt afsted på dette område!

-> Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 26-07-02 14:19

Michael Knudsen wrote:

> Hep! Den definition har jeg også selv fundet, men jeg er bange for selv
> at oversætte den, idet man komme grulig galt afsted på dette område!

I [Brandt & Nissen - Q.E.D.] finder man følgende:

"Ifølge den traditionelle definition er en mængde blot en >>veldefineret
samling af objekter<<. Adjektivet >>veldefineret<< skal signalere, at vi
i princippet skal være i stand til, på entydig vis, at afgøre, om et
element er i mængden eller ej".

Det er ikke en direkte oversættelse af Cantors definition (på engelsk),
men mon ikke det er en god måde at udtrykke den på (på dansk)?

-> Michael Knudsen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-07-02 13:14

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> Hm, det var nok til at Google kunne finde den tyske original:
>
> Beiträge zur Begründung der transfiniten mengenlehre.
> [Math. Annalen Bd. 46 S. 481-512 (1895); Bd. 49, S. 207-246 (1897)]

(jeg tror der er et par trykfejl, f.eks "order" skulle være "oder",
eller er det en ældre stavemåde?)

Hvordan lyder denne oversættelse:

Med en "Mængde" forstår vi enhver sammenfatning $M$ af bestemte,
distingverbare objekter $m$ (kaldet "elementer" af $M$) som vi anser
eller tænker på som et hele.

XFut: dk.kultur.sprog

(Også postet i dk.kultur.sprog, svar ender i den gruppe. Fortsæt
venligst i dk.videnskab hvis det ikke er det sproglige der følges op
på)

/L

Fra : N/A

Dato : 26-07-02 15:33

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 26-07-02 15:33

Jens Axel Søgaard wrote:

> Jeg kan ikke erindre at have sæt udtrykkene
> "sammenfatning" og "distingverbar" i matematikbøger før
> (heller ikke af ældre dato).

Der var jeg for hurtig. "Sammenfatning" bruges i den
motiverende diskussion inden definition af "mængde" i
Kristensen og Rindung. De nævner ikke, at
at man skal kunne skelne mellem de forskellige objekter.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : N/A

Dato : 26-07-02 23:17

Fra : N/A

Dato : 26-07-02 23:17

Fra : N/A

Dato : 26-07-02 23:17

Fra : N/A

Dato : 26-07-02 23:17

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-07-02 23:17

Stefan Holm <nospam@algebra.dk> writes:

> Ville du kalde isomorfe objekter skelnelige? Jeg er lidt i tvivl hér,
> fordi der selvfølgelig er tale om en relativ skelnelighed.

Som jeg forstår "skelnelig" så er det en svagere relation end
"forskellig". Skelnelige objekter er nødvendigvis forskellige, men
ikke omvendt. Eller, for at tage den modsatte relation, "ikke
skelenelig" relatere flere objekter end identitetsrelationen.

På samme måde er en isomorfi en (potentielt) svagere relation end
identiteten (som jo selv er en isomorfi). At det kun er en isomorfi
betyder netop at man "kun kigger på formen", eller hvad der nu svarer
til for det emne man kigger på, og man ser bort fra forskelle ud over
i formen.

XFut: dk.videnskab (frem og tilbage, det er dobbelt så langt :))
/L

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 28-07-02 13:57

> [...]
> forskellige, men ikke omvendt. Eller, for at tage den
> modsatte relation, "ikke skelenelig" relatere flere

Jeg opfatter ikke vendingen "skelnelige" som en relation
mellem to objekter, men som en egenskab alle objekterne
(der kan puttes i en mængde) besidder.

Kravet er så at sige forudsætning for, at det giver mening at
skrive "a tilhører M". Udsagnet kan ikke tillægges mening,
medmindre a og alle elementerne i M tilsammen er skelnelige.
(Man skal også kunne sammenligne, hvis a ikke er i M).

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-07-02 14:07

Scripsit Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com>

> (jeg tror der er et par trykfejl, f.eks "order" skulle være "oder",

Det er nok slåfejl fra min side. Jeg fandt originalen som en
indscanning fra en papirkilde, og tastede den ind i hånden.

--
Henning Makholm "Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit."

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 26-07-02 15:23

Henning Makholm wrote:
> Scripsit Michael Knudsen <knudsen@imf.au.dk>

> Dansk kan jeg ikke kalre,

Heller ikke jeg.

> men min lærebog i
> matematikhistorie citerer en engelsk oversættelse (af
> Philip Jourdain):

Jeg har fundet denne i Nicolas Bourbaki(s/ernes)
"Elements of the History of Mathematics", s.25.

Until the end of the XIXth century, no problem arises
in talking about the set (or "class" with some authors) of
objects possessing such and such a given property[38];
and the famous "definition" given by Cantor ("By a set is
meant a gathering into one whole of objects which are quite
distinct in our intuition or our thought([47], p.282)) will give
rise, at the time of its publication, to hardly any objections.

[38] We have seen earlier that Boole does not even hesitate
to introduce in his logical calculus a "Universe" 1, the set of
all objects; it does not appear that at the time this conception
was criticised, even though it has been rejected by Aristotle,
who gave a proof, fairly obscure, aiming to show its absurdity.

Fodnoten er medtaget, for jeg kan se, at Brandt og Nissen omtaler
et univers U, hvori alle objekter dannes fra.

Hvor er Kline nu?

Kline, "Mathematical Thought from Ancient to Modern Times", p.995.
Det er ikke en direkte oversættelse, men tæt på.

By a set Cantor meant a collection of definite and separate
objects which can be entertained by the mind and which
we can decide whether or not a given object belongs.

Nå - nu vil jeg give mig i kast med at støve det forsvundne
bind 1 af Kline op.

--
Jens Axel Søgaard