Hvad kan jeg med GPRS?
Fra : Kim Aagaard

Dato : 26-07-02 18:16

Har netop købt en Nokia 8310 med GPRS.
Jeg har kun fundet to ting det kan bruges til, ClubNokia
og en bank i Finland, og ingen af delene har jeg noget at
bruge til.
Hvad kan det ellers bruges til? Telefonnumre? Vejrudsigt?
Togtider? Nyheder?

Mvh. Kim

Fra : Fischer

Dato : 26-07-02 18:15

> [...]
> bruge til.
> Hvad kan det ellers bruges til? Telefonnumre? Vejrudsigt?

Eeeehhh - du mener Wap, ikke?

*Fischer

Fra : Kim Aagaard

Dato : 26-07-02 18:32

> Eeeehhh - du mener Wap, ikke?
>
> *Fischer

Jo, det gør jeg nok. Har ikke så meget forstand på det!

Kim

Fra : Fischer

Dato : 26-07-02 18:52

> Jo, det gør jeg nok. Har ikke så meget forstand på det!

OK.
Prøv at Wappe ind på denne side: http://wap.wapstreet.dk
Den smager lidt af fisk.

Men ellers har jeg selv for nyligt efterlyst gode Wap-sider. Anyone?

*Fischer

Fra : Flemming Joensson

Dato : 26-07-02 19:34

"Fischer" <express@get2net.dk> wrote in

> OK.
> Prøv at Wappe ind på denne side: http://wap.wapstreet.dk
> Den smager lidt af fisk.
>
> Men ellers har jeg selv for nyligt efterlyst gode Wap-sider. Anyone?

Hvis man rejser meget i tog mener jeg at DSB har køreplanen på WAP, kan
dog ikke lige komme på adressen.
Derudover er der vel krak - wap.krak.dk, hvis du skal finde et
telefonnummer uden at ringe til oplysningen.

TDC har også en wap side hvor man kan læse sin mail hvis det var noget.
Den kræver dog at man har et TDC internetabonnement i en eller anden
afskygning.

Jeg har kun haft en telefon med WAP 1.0 og det var godt nok en ringe
oplevelse, så jeg har faktisk holdt mig langt væk fra WAP siden. Er de
nye telefoner ved at kunne noget der er værd at bruge tid/penge på,
eller kan jeg lige så godt vente lidt længere.

Flemming

Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 26-07-02 20:06

"Kim Aagaard" <aagaard@grafisk.dk> wrote in message

> Jo, det gør jeg nok. Har ikke så meget forstand på det!
>
> Kim

Uten GPRS, bruker telefonen vanlig oppringing til å lese wap-sider, slik den
gjør når du snakker i telefonen. Du betaler normalt en pris pr minutt.
En oppkoblingspris kommer i tillegg. Du kan også wappe, sjekke mail (dersom
telefonen har e-postklient; det har ikke 8310), laste ned, osv.

Dersom du kobler deg opp, og så surfer i 10 minutter, betaler du for å bli
koblet opp, og deretter en minuttpris, multiplisert med 10. Du betaler ikke
for selve datamengden, med mindre leverandøren av dataene tar betalt for dem
som en tjeneste/vare.

GPRS er en teknologi for overføring av data til/fra telefonen. Man bruker
ikke GPRS til samtaler, men til det andre jeg nevnte ovenfor. Man betaler
for selve datatrafikken, uansett hvor lang tid man bruker. Man kan være
kontinuerlig oppkoblet, om man vil, uten at man betaler for selve
oppkoblingen. Når selve oppkoblingen skjer, betaler man ikke for å bli
oppkoblet, som med vanlig telefonbruk.

Bruker man GPRS til å overføre små datamengder, som wap-sider, er det mye
penger å spare. Bruker man GPRS til å surfe på vanlig internett (koblet opp
til en PC eller PDA), blir det dyrt. Bruker man GPRS til overføring av
datamengder på flere megabyte, blir det rådyrt. å det GPRS egner seg best
for, er Wap. GPRS er mye hurtigere enn vanlig mobiloppkobling, og man kobles
opp uten ventetid.

Dersom du kobler deg opp med GPRS, og surfer i 10 minutter, betaler du ikke
noe for å bli koblet opp, og heller ikke for tiden du bruker. Du betaler
derimot for den datamengden du sender/mottar, pluss det leverandøren av
dataene skal ha dersom det dreier seg om en tjeneste/vare.

GPRS kan i seg selv være priset som en ekstratjeneste fra de du har
telefonabonnementet hos. Uansett er GPRS klart å foretrekke til wap, fordi
det blir langt rimeligere i bruk. Innstillinger fra wap og GPRS kan finnes
på hjemmesiden til dem du har abonnement hos. Dog tilbyr ikke alle
leverandører GPRS.

Håper jeg ikke har forvirret deg nå, med denne lille "utredningen"... ;)

Mvh

Thorolv Valentinsen
Haugesund, Norge

Fra : Kim Aagaard

Dato : 26-07-02 21:56

Hej
Tak for alle svarene!
Jeg er blevet meget klogere, og der er nok at gå i gang med...

Mvh. Kim