9,9 hk til 15 hk
Fra : jan

Dato : 26-07-02 14:19

Hej NG

I min jagt på en ny påhængsmotor har jeg fundet ud af at så godt som alle
9,9 hk motorer har fuldstændíg samme data som en tilsvarende 15 hk motor.

Er der nogen her som har udført ændringen til 15 hk? Eller kan i anvise en
som ved noget om det?

På forhånd tak

Jan

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-07-02 23:34

"jan" <jkn@nja.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er der nogen her som har udført ændringen til 15 hk? Eller kan i anvise en

Husk at være opmærksom på, at hvis der er tale om en sejlbåd med motoren
monteret på hækken, er det i reglen et krav fra din forsikring, at motoren
er under 10 hk. Det er præcis derfor, man laver en 9,9 hk motor specielt til
sejlbåde..

Bare et hint...

Claus

Fra : Aksel

Dato : 27-07-02 21:43

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> er under 10 hk. Det er præcis derfor, man laver en 9,9 hk motor specielt

Hvad siger de så til den måde Jarle (den gale nordmand som sejlede til
antarktis i en Vega) støbte påhængsmotoren fast i bunden af båden i en
kistebænk agter...? Så lige fjernsynsudsendelsen i forgårs...

--
Aksel

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-07-02 02:17

"Aksel" <aksel@lazy.dk> skrev i en meddelelse news:ahv0k0

> Hvad siger de så til den måde Jarle (den gale nordmand som sejlede til
> antarktis i en Vega) støbte påhængsmotoren fast i bunden af båden i en
> kistebænk agter...? Så lige fjernsynsudsendelsen i forgårs...

Jeg så det også...

Det er jo ikke sikkert, han havde nogen forsikring..

Jeg kan ikke forestille mig ** noget** som ** helst forsikringsselskab, som
vil påtage sig at kaskoforsikre en Vega (eller var det en Viggen) til
sejlads i antarktisk...

Ang. 9,9 hk..

Så vidt jeg er orienteret går argumentet på, at hækken på diverse sejlbåde
ikke er kraftig nok til at kunne optage trykket fra en stor motor, og derfor
kan ende med diverse skader.

Mange af de små 9,9 hk motorer er derfor blot blevet droslet ned, akkurat
som man gør med en knallert eller eu scooter.

Claus

Fra : Aksel

Dato : 03-08-02 00:31

> Jeg kan ikke forestille mig ** noget** som ** helst forsikringsselskab,
som
> vil påtage sig at kaskoforsikre en Vega (eller var det en Viggen) til
> sejlads i antarktisk...

Det var en Vega med diverse kreative modifikationer - blandt andet den
indstøbte påhængsmotor. Det var en Suzuki som Jarle havde fået anbefalet af
sin bedstefar og som kun startede i solskinsvejr. Båden havde et vindror som
mistede "the windvane"; i nogen klip var vindroret låst, i andre klip
styrede de manuelt med vindroret mens det almindelige ror var surret og når
bølgerne gik højt styrede de med begge ror samtidig. Masten havde trin så de
kunne filme fra oven... Hanefoden på agterstaget var strammet med noget snor
og desuden sås en del gaffertape. Gad vide hvad de gjorde ved revnerne i
masteunderstøtningen - det hørte man ikke mere om. Vinduerne var
"forstærkede" (og senere polstret med soveposer)... Navnet på båden var vist
rimeligt velvalgt, men heldet følger de tossede. Det er ikke noget under at
båden sank efter at være blevet brugt som isbryder; det er bare utroligt at
det først skete efter turen tilbage over Drake-strædet. Manuels reaktion
virker ikke uforståelig :)

--
Aksel

Fra : Aksel

Dato : 03-08-02 04:40

"Aksel" <aksel@lazy.dk> wrote in message

> [...]
at
> det først skete efter turen tilbage over Drake-strædet. Manuels reaktion

Det forlyder iøvrigt at Jarle er på banen igen sammen med en Alex Rosen og
en David Mercy. Denne gang går turen nordpå i Berserk II som også er en
Vega.

--
Aksel

Fra : Tim Sørensen

Dato : 28-07-02 08:34

> Hvad siger de så til den måde Jarle (den gale nordmand som sejlede til
> antarktis i en Vega) støbte påhængsmotoren fast i bunden af båden i en
> kistebænk agter...? Så lige fjernsynsudsendelsen i forgårs...

Jeg så det også.

Det program var sgu mere spændende end en krimi!
Det var bare synd at de skulle forlise til sidst :(
Slutningen minder lidt om "Das Boot".

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 30-07-02 22:18

> [...]
> antarktis i en Vega) støbte påhængsmotoren fast i bunden af båden i en
> kistebænk agter...? Så lige fjernsynsudsendelsen i forgårs...

Du så vel også hvordan det gik den gale Nordman, og hvad det endte med *S*

Fra : Tim Sørensen

Dato : 27-07-02 09:30

"jan" <jkn@nja.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er der nogen her som har udført ændringen til 15 hk? Eller kan i anvise en

Af ren nysgerrghed kunne jeg også godt tænke mig at få det at vide :)

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/