Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Link til et program til at lave panoramaer~
Fra : Svend Emil

Dato : 29-07-02 12:37

Jeg søger et link til et program der kan lave panoramaer, men jeg har ikke
kunne finde noget ved at søge på google!
Jeg har set nogen programmer, som laver "spøgelser" ved overlapninger, og
det kunne være rart hvis programmet kunne fjerne/undgå dette med det samme!

Kan nogen hjælpe?

--
--- Svend Emil (o: ---

Fra : Meanmachine

Dato : 29-07-02 12:42

Her er et par stykker. De er fundet via Google og der er mange flere:
http://www.ulead.com/cool360/trial.htm
og
http://www.softpile.com/Multimedia/Image_Editors/Review_06974_index.html

Håber de kan bruges

Fra : Svend Emil

Dato : 29-07-02 12:59

"Meanmachine" <Meanmachine@hotpop.com> skrev i en meddelelse
> Her er et par stykker. De er fundet via Google og der er mange flere:
> [...]

OK, jeg skal ikke lave en 360 grader, man bare et program der kan sætte
billeder sammen til et langt smalt!
Håber ikke dette er for meget at forlange!

--
--- Svend Emil (o: ---

Fra : Renholt Foto - Konto~

Dato : 29-07-02 15:24

Prøv Adobe PhotoShop Elements - det har funktionen indbygget.
Gratis prøveversion (30 dage) på www.adobe.com

Lars Møller

Renholt Foto
Nørregade 3
4600 Køge
Tlf. 56652260
Fax 56632160

www.renholt.dk www.renholtfoto.dk post@renholt.dk

Fra : Henning Voldtofte

Dato : 29-07-02 21:52

> [...]
> billeder sammen til et langt smalt!
> Håber ikke dette er for meget at forlange!

I det fleste programmer er 360 grader delen en funktion af en speciel
viewer. Selve billedet er stadig in "flad" JPEG.

Gå til www.panoguide.com for tutorials og gennemgang af mange
forskellige software pakker.

mvh

Henning Voldtofte

Fra : Karl Olsen

Dato : 29-07-02 15:49

> [...]
> Jeg har set nogen programmer, som laver "spøgelser" ved overlapninger, og
> det kunne være rart hvis programmet kunne fjerne/undgå dette med det

I det tyske computerblad c't testede de i nummer 14/2002 syv
panoramaprogrammer:

Ulead Cool 360 1.0: http://www.ulead.com
ImageAssembler 2.10: http://www.panavue.com
PixMaker 1.0: http://www.pixaround.com
PanEdit Lite1.0.9: http://www-3.ibm.com/software/ad/hotmedia/resources.html
Panorama Factory 2.4: http://www.panoramafactory.com
Photo Stitch 3.1.3.11: http://www.arcsoft.com
Pixtra PanoStitcher 1.4: http://www.pixtra.com

Karl Olsen

Fra : Per Herholdt

Dato : 29-07-02 16:11

Karl Olsen wrote:
> I det tyske computerblad c't testede de i nummer 14/2002 syv
> [...]

Hej
Panoramafactory har en Freeware version her
http://www.panoramafactory.com/download.html#freeware
--
MVH Per

To start press any key --- where is the anykey??

Fra : Ib Frederiksen

Dato : 30-07-02 17:00

> I det tyske computerblad c't testede de i nummer 14/2002 syv
> panoramaprogrammer:
Kender du testresultaterne? Jeg har selv testet tre forskellige i dag og er
totalt i vildrede:

PhotoStitch 3.1
Panorama Factory 2.4
PTGui

Jeg synes alle har alvorlige svagheder:

Panorama Factory 2.4 ghoster helt vildt og jeg KAN ikke få den indstillet
til at gøre det bedre. For mig at se lever det meget skidt op til det
lovede.

PhotoStitch 3.1 laver grimme overgange og kompenserer ikke for
farve/eksponerings forskelle, hvilket gør billedovergangene meget tydelige

PTGui laver meget flotte overgange, men kompenserer ikke ret godt for
farve/eksponerings forskelle.

Hver for sig viser de tre værktøjer meget gode takter, men der er ikke ét af
dem der kan det hele.

/Ib

Fra : Svend Emil

Dato : 30-07-02 17:24

> Panorama Factory 2.4 ghoster helt vildt og jeg KAN ikke få den indstillet
> til at gøre det bedre. For mig at se lever det meget skidt op til det
> lovede.

Mit resultat med Panorama Factory synes jeg er blevet OK?

http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=12240
http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=12240-1

--
--- Svend Emil (o: ---

Fra : Lars Holst

Dato : 31-07-02 00:29

Jeg kan kun svare for panorama Factory som jeg har i Freeware versionen 1.6
Problemet med at programmet ghoster har højst tænkeligt noget at gøre med
computerberegningen af brændvidden.

Hvis ikke den er nøjagtig vil stitching processen medføre varierende
ghosting alt efter om du er midt i billedet eller ved kanten.

Du kan også indstille brændvidden manuelt.
Hvad den så har været i dine shots kan du læse i metadata på billedet hvis
du har været klog nok til at gemme originalen. Husk nu på at det er meget
vigtigt for en stitching at billederne du sætter sammen har samme opløsning
og samme brændvidde.

VH
LH

Fra : Ib Frederiksen

Dato : 31-07-02 19:18

> Problemet med at programmet ghoster har højst tænkeligt noget at gøre med
> computerberegningen af brændvidden.

Efter et par eksperimenter viser det sig at være fordi et billede er
roteret få grader i forhold til de andre, og yderligere er forskudt
vertikalt ca. 10%. Det er åbenbart for meget for Panorama Factory, og
sikkert også mange andre panoramaprogrammer. Så kan man minimere overlappet
mellem billederne + manuelt udpege fællesområder, men det er på bekostning
af justeringen af farver og lysstyrke (som derefter er en manuel opgave).
Man skal åbenbart bruge stativ altid - passer ikke helt til min dogme stil.
Jeg har ikke fundet panoramaprogrammer der er pengene værd, end de
gratis....Stitching kan også lade sig gøre manuelt i et
billedebehandlingsprogram.
Vel, det er kun godt, at der stadig skal lidt håndelag til

/IB

Fra : Mogens

Dato : 31-07-02 15:55

> [...]
> Jeg har set nogen programmer, som laver "spøgelser" ved overlapninger, og
> det kunne være rart hvis programmet kunne fjerne/undgå dette med det

Prøv Pixmaker v. 1.0.3.0, du kan hente en prøveversion her:
http://www.pixaround.com/buytry/try/index.php

Mvh - Mogens