Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forstørrelser fra digitale filer
Fra : Søren

Dato : 28-07-02 06:58

Er der nogen der ved hvor man kan få lavet forstørrelser større end 20x30 af
sine digitale filer fra et digital kamera. Det er naturligvis papirbilleder
jeg mener.

Søren

Fra : Mikael

Dato : 28-07-02 11:14

Yeps! Det kan www.fotolabo.net

Mikael

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 28-07-02 14:38

> [...]
af
> sine digitale filer fra et digital kamera. Det er naturligvis

Det kan alle de butikker der laver digiprint vel finde ud af.....

Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk Email foto@tholofoto.dk
http://www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97

Fra : Renholt Foto - Konto~

Dato : 29-07-02 08:46

Hej Søren.

Vi kan selv printe billeder (fotografisk) op til 30x45cm og vi har
underleverandører som kan printe op til 60cm bred papirbane (fx. 60x90cm) på
blækprint (plotter).

Lars Møller

Renholt Foto
Nørregade 3
4600 Køge
Tlf. 56652260
Fax 56632160

www.renholt.dk www.renholtfoto.dk post@renholt.dk

Fra : H. P. Holm

Dato : 29-07-02 11:09

Renholt Foto - Kontoret skrev:

> Vi kan selv printe billeder (fotografisk) op til 30x45cm og vi har
> underleverandører som kan printe op til 60cm bred papirbane (fx. 60x90cm) på
> blækprint (plotter).

Så kan du måske hjælpe med at opklare et ofte stillet spørgsmål i
gruppen - Hvor mange pixels i den rå fil fra et digitalkamera skal
der til, for at give et forsvarligt resultat i store forstørrelser?

Kan I (i praksis!) til et billede der skal sættes i en skifteramme
og hænges på væggen, forstørre f.eks et 2,1 megapixel billede til
30x45 centimeter, uden det går helt i grums?

--
Hans

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 29-07-02 20:30

"H. P. Holm" <hpholm@adresse.invalid> skrev i en meddelelse

> Kan I (i praksis!) til et billede der skal sættes i en skifteramme

Skifteramme føj......*S*

> og hænges på væggen, forstørre f.eks et 2,1 megapixel billede til
> 30x45 centimeter, uden det går helt i grums?

Hvis de kan det uden det bliver pixileret og grumset, så er de meget
gode....

Fra : H. P. Holm

Dato : 29-07-02 22:05

Tholo - www.tholofoto.dk skrev:

> Skifteramme føj......*S*

- Så med tegnestifter eller plakat-ophæng, da!

> Hvis de kan det uden det bliver pixileret og grumset, så er de meget
> gode....

Mine forsøg med A4 fra 1 megapixel fungerer glimrende i praksis, men
det er lidt svært at vurdere hvor meget mere det kan bære. Det ville
også være interessant at høre, om lab'et har rutinen til at resample
og filtrere en lille fil, eller om man selv skal gøre det i forvejen?

Min fremgangsmåde i Photoshop er:

Crop den rå billedfil fra et Olympus C-1 til 2:3 målforhold og beskæring.
Brug levels, kontrast og farvebalance efter behov.
'Dokument size' til ønsket printstørrelse (max 18x27 cm på et A4 ark),
og lad Photoshop beregne de nødvendige pixels i 'best' indstilling.
Et 18x27 cm billede lander omkring 1884x2828 pixels.
Vælg 'median' filter med 2 pixels radius.
Print.

Det jeg kan finde på at forstørre op, og hænge på væggen ved siden af
en analog 28x36 forstørrelse fra et Kodak pocket instamatic, er f.eks
http://hjem.get2net.dk/hpholm/P7170114.jpg (ca. 300KB). Altså et eller
andet hvor det fremgår nogenlunde tydeligt hvad der er på billedet.

--
Hans

Fra : Renholt Foto - Konto~

Dato : 30-07-02 10:38

Hej Hans (m.fl.)

Et lille tip - når du lader PhotoShop skalere billedet op til fx. 18x27cm
fra dit originalbilled, så kan du ofte få et bedre resultat ud af det hvis
du lader det ske af flere gange - først til en størrelse midt i mellem og så
til den endelige størrelse. Det giver PhotoShop mulighed for at bruge de den
første gang dannede pixels til at danne de endelige, i stedet for at skulle
danne de endelige pixels af én gang. Det kan ofte give bedre farveforløb og
mindre kontrast omkring konturerne i billedet.

Personligt synes jeg en radius i medianfilteret på 2 gør billederne for
bløde/uskarpe, jeg bruger max. 1 pixel eller evt. 'Dust & Scratches'
filteret eller 'Smart Blur' filteret.

Fra : H. P. Holm

Dato : 30-07-02 14:54

> [...]

> danne de endelige pixels af én gang. Det kan ofte give bedre farveforløb og
> mindre kontrast omkring konturerne i billedet.

Tak for tippet og for kommentarerne i dit andet indlæg. Fremgangsmåden
med at forstørre i flere trin ser ud til at være guld værd når billeder
skal op i rigtig store størrelser. - Den gamle Deskjet 850 printer er
kommet på hårdt arbejde med diverse eksperimenter, og resultatet af et
A4 udsnit fra en 45 centimeter bred forstørrelse af et 800x1200 pixels
billede overraskede mig igen positivt.

> Personligt synes jeg en radius i medianfilteret på 2 gør billederne for
> bløde/uskarpe, jeg bruger max. 1 pixel eller evt. 'Dust & Scratches'
> filteret eller 'Smart Blur' filteret.

Du har nok ret i at nogen vil være utilfredse på grund af manglen på
detaljer, men resultatet ser mere "analogt" og rigtigt ud i mine øjne
når det digitale grums bliver erstattet med mere bløde overgange. Jeg
prøver at lege lidt videre med indstillingerne og de andre filtre.

--
Hans

Fra : Renholt Foto - Konto~

Dato : 30-07-02 08:57

Hej Hans (m.fl.).

Nu er forsvarligt og grums jo relative begreber. Jeg vil personligt mene at
en 30x45cm kopi fra 2 megapixel er lige i overkanten, men vi har faktisk
printet denne størrelse fra færre pixels - og kunderne har såmænd været
tilfredse. Du skal også have i tankerne at betragtningsafstanden til et
30x45cm billed normalt er væsentligt længere end til 'småkopier' - se bare
reklamerne på stationer, busser mm. hvor rasterpunkterne er store som
dueæg - så med mindre det drejer sig om at du vil klippe et udsnit ud af
billedet bagefter, så tror jeg ikke du vil være utilfreds med kvaliteten.

Teoretisk set vil det være meget store filer (og tilsvarende CCD'ere) som
skulle bruges hvis samtlige pixels i et 30x45cm billed skulle være tilstede
helt fra optagelsen - vi printer i 400dpi og med størrelsen 12"x18" giver
det 4800x7200 pixels, dvs. 34.560.000 pixels eller 98,9mb i TIFF. Det er
tunge filer at arbejde med og i praksis er det heller ikke nødvendigt. Vores
erfaring viser at helt acceptable billeder opnås i 30x45cm fra ca. 3 mill.
pixels, men jo flere pixels der er som udgangspunkt jo bedre farveforløb og
skarphed (specielt detaljeskarphed) opnås der. Man skal også være opmærksom
på, at nogle billeder (motiver) er lettere at forstørre (interpolere), da
fx. et landskabsbilled eller portræt som regel indeholder mange flere
detaljer og fine overgange end fx. et close-up billed af frugter eller
motiver med store ensfarvede flader (fx. arkitektur, biler o.lign.).

Hvis du vil se kvaliteten af en stor forstørrelse uden at skulle printe
(eller købe) en i fuld størrelse først, så kan du skalere dit billed op til
printstørrelsen i fx. PhotoShop (sæt resize til 12"x18" 400dpi), og så
herefter lave en beskæring (crop) i fast størrelse 6"x8,5" 400dpi. Nu vi du
kunne printe dette udsnit ud (eller bestille et hos fotohandleren) og så
vurdere kvaliteten visuelt - og til en væsentlig lavere pris end den fulde
forstørrelse. Med lidt rutine i billedbehandling vil du kunne nøjes med
skærmbilledet forstørret til 100% for at kunne vurdere kvaliteten. Husk ved
denne fremgangsmåde at vælge et udsnit som er repræsentativt for hele
billedet.

Jeg håber ovenstående er en hjælp for dig og hvis du har behov for det, er
du velkommen til at kontakte mig på nedennævnte adresse.