Copyright på billeder!
Fra : Freedom

Dato : 28-07-02 20:07

Hej, er der nogle der ved om det er den som har taget billedet som har
vcopyright på billedet eller den som er på billedet.

FX. hvis jeg har taget et billede af en andens kat hvem har så copyrighten
på billedet?

Takker;)

Iben

Fra : Niels Peter

Dato : 28-07-02 20:08

"Freedom" <freedom@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Det er den, som har taget billedet.

> FX. hvis jeg har taget et billede af en andens kat hvem har så copyrighten

Det har du.

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Freedom

Dato : 28-07-02 20:15

Tusind tak Niels Peter;)

Iben

Fra : Niels Peter

Dato : 28-07-02 20:20

> Tusind tak Niels Peter;)
>
> Iben

Noget andet er selvfølgelig, at hvis du bruger billedet af katten i en
sammenhæng, dens ejer ikke er så glad for, er det jo ikke sikkert, du får
lov at tage billeder af den en anden gang ...
Så der sker ikke noget ved at spørge - de fleste bliver gladere, jo flere,
der ser deres katte

Niels Peter

Fra : Freedom

Dato : 28-07-02 20:31

> [...]
> lov at tage billeder af den en anden gang ...
> Så der sker ikke noget ved at spørge - de fleste bliver gladere, jo flere,

Ja, ja, det er klart, vi kom bare til at snakke om det, også fordi jeg ved
nogle har billeder af mine hunde, som de har brugt på deres hjemmeside uden
at spørge mig, nu er jeg ligeglad med det, men vi kom til at tale om hvem
som egentligt har retten til billedet;)))

Iben

Fra : Broxgaard

Dato : 28-07-02 20:59

> [...]
> at spørge mig, nu er jeg ligeglad med det, men vi kom til at tale om hvem
> som egentligt har retten til billedet;)))

Hvis der er nogle der vil bruge de billede jeg har på min side ser jeg hels
at de spørger først.. det er ret at vide at hvad de bliver brugt til

--
Med Venlig Hilsen
Miss Candy og Daniel

Fra : Freedom

Dato : 29-07-02 06:25

> Hvis der er nogle der vil bruge de billede jeg har på min side ser jeg
hels
> at de spørger først.. det er ret at vide at hvad de bliver brugt til

Sdan har jeg det også med mine egne billeder jeg har taget;)) men det drejer
sig om at nogen andre har taget billederne selv, af mine hunde;) men nu ved
jeg har jeg har og holde mig til..

Iben

Fra : JensenJS

Dato : 03-08-02 19:26

In article <3d44d1d6$0$1249$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, freedom@hotmail.com says...
> [...]
> sig om at nogen andre har taget billederne selv, af mine hunde;) men nu ved

Jeg ved ikke om det er det samme som med professionelle fotografer.
Men for nogle år siden var der en sag om nogle billeder, hvor
sagen endte med at det var fotografen og ikke den der var på
billederne der havde oprethavsretten.
MVH JensenJS

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 04-08-02 01:42

> [...]
> Men for nogle år siden var der en sag om nogle billeder, hvor
> sagen endte med at det var fotografen og ikke den der var på

For alle fotografier (både prof og amatør) gælder det at fotografen har
ophavsretten på billedet (med mindre billedet er solgt med ophavsret).
For nogle fotografer især dem tilknyttet en arbejdsplads kan der indgåes
aftale om, at ophavsretten tilhører bladet/firmaet etc.
Modellen skal medgive at billedet kan bruges i kommerciel sammenhæng.
(dog ikke når det gælder fotografens egen brug af det til reklame for og
udstillinger af eget arbejde).
Billeder taget af mennesker i almindelige situationer på offentligt
tilgængelige områder (gader, torve, stranden ect) kan normalt bruges
uden tilsagn fra modeller - her kan modellen (de tilfældige mennesker
der nu er på stedet) sige nej til at blive fotograferet, hvilket skal
respekteres.
Billeder af modeller på offentlige steder i situationer der kan
kompromitere modellen på nogen måde (fx. et par der dyrker sex på
stranden en sen nattetime) skal modellen give tilsagn til brugen af
billedet.
Ligeledes kan modellen vinde en evt. retsag, hvis modellen bliver
forbundet med et bestemt produkt han/hun ikke står inde for.
(en reel historie er om en fotograf der skulle bruge et billede af en
fed mand til et slankemiddel. Fotografen fandt et billede i arkivet af
en fed mand. Manden vandt retsagen.)

Så konklusionen er faktisk, at jer, hvis billeder er blevet misbrugt,
kan tjene en pæn slant penge på det. Send vedkommende en regning, og
fortæl dem, at hvis de vil bruge billedet må de hoste op med pengene.
Det kan nemt koste 10.000 for uautoriseret brug af billeder.

Pia