Gennemlæsning (MEGET LAAANG!!!)
Fra : Mette Frederiksen

Dato : 28-07-02 09:48

Hejsa!

Så er jeg ved at være færdig med teksten til folderen...

Jeg håber der er nogen der vil læse det i gennem og kommer med kritik... *S*
finde fejl og mangler...

Der er endnu ikke læst igennem for stave- og grammatikfejl.. så dem skal i
se bort fra....

1000 tak
Mette

================
Kat for første gang
Killing eller voksen kat
================

Dette hæfte henvender sig til folk som gerne vil have en kat eller som lige
har anskaffet sig en kat. Du vil her kunne læse om nogle af de ting du skal
være opmærksom på inden og efter at du finder den perfekte kat.

Inden du træffer dit valg.

Katte er søde. Det er der ikke nogen tvivl om. Men at anskaffe sig en kat
kan være en beslutning hvor man bliver nødt til at se 20 år frem i tiden. En
kat er et dyr man kan have glæde af i mange år.
Det er vigtigt at du sætter dig ned og stiller nogle krav til din kommende
kat. Når du har gjort det kan du se på dine krav og tjek så lige om du mener
at
det er realistisk at din kat skal kunne leve op til de krav. Men det er ikke
kun dig der stiller krav. Så snart din kat kommer inden for døren er der
visse krav der skal opfyldes for at din kat kan få det så godt som muligt.

? Katten skal stimuleres og aktiveres.
? Den skal have rent vand og frist mad hver dag.
? Du skal være forberedt på uforudsete dyrlægeregninger.
? Katten skal altid have en ren kattebakke.
? Den skal have sit helt eget sted hvor den altid har mulighed for fred og
ro.
? En gang årligt skal din kat til dyrlægekontrol og have en vaccine imod
katteinfluenza.

Ud over de mange krav der stilles fra kattes side. Er der også mange andre
spørgsmål du bør stille dig selv.

? Er alle i familien enige om at i skal have kat?
? Kan alle i familien tåle katte?
? Har du mulighed for at få katten passet når du er på ferie?
? Må man have kat der hvor du bor?
? Har du råd, tid og lyst til at have en tro følgesvend de næste 10 til 20
år?

Kan du leve op til ovenstående krav og spørgsmål. Ja, så er det bare om at
komme i gang med at søge efter din nye bedste ven.

Skal det være en killing eller en voksen kat.

Killinger er Søde og sjove og du kan sikkert slet ikke stå for de små kræ.
Men du skal huske at de også bliver voksne og mister lysten til at lege.
Fordelen ved at vælge en killing er at du kommer til at opleve den sjove
barndom hvor killingen skal lære nye ting og udforske verden. Det er lidt
lettere for en killing at knytte sig til dig end for en voksen kat.
Men har du ikke så meget lyst til at have sådan en ballademager, som gerne
bider og kradser i alt. Så kan du med fordel vælge en voksen kat. Ved en
voksen kat kan du se hvilket temperament katten har. Hvor i mod at en
killing kan nå at forandre sig i mens den vokser op. Ved en voksen kat kan
du altså lidt bedre se om katten lever op til dine forventninger.

Han eller hunkat?

Det kan betyde meget for kattes temperament om det er en han eller en hun.
Men har du ikke planer om at skulle bruge katten til avl, vil det være en
fordel at få katten neutraliseret (kastreret /steriliseret). Du vil opleve
at din kat bliver mere rolig den bliver neutraliseret. Da katten ikke
længere kommer i løbetid vil den heller ikke have tilbøjelighed til at
strejfe omkring. Ud over dette er der også mange andre fordele ved
neutralisering. En af dem er at du er med til at mindske antallet af
uønskede killinger og vildkatte i Danmark.

Skal det være en race- eller huskat?

Der er mange valgmuligheder når du skal vælge kat. Ikke bare farve, men også
temperament, kropsbygning og hårlængde. Dukan vælge en almindelig huskat,
som sikkert kan leve fuldt ud op til alle dine forventninger på lige fod med
en racekat. Fordelen ved en almindelig huskat er at de ikke er så dyre som
racekattene kan være.
Men vil du gerne udnytte mulighederne for at finde en kat med det
temperament du måtte ønske så er det oplagt at købe en racekat, da der er
mange valgmuligheder imellem racerne.

Fra familie, opdræt eller kattehjem?

Vælger du at få din kat fra familie eller bekendte skal du nok selv sørge
for at få et dyrlægetjek. Det kan du læse mere om i de efterfølgende afsnit.
En fordel ved at købe katte fra din omgangskreds er at du har mulighed for
at følge kattens opvækst og holde øje med om den har det godt.
Du kan også vælge at købe din kat hos en opdrætter. Hvis du gør det er det
sikkert en racekat du er på jagt efter. Racekatte er noget dyrere end
almindelige katte. Men til gengæld kan du også være sikker på at de har
været ved dyrlægen og bliver kontrolleret, fået vaccine og ormekur. Selvom
du vælger at købe hos en opdrætter er det stadig vigtigt at du tager ud og
ser hvordan kattene har det og hvordan det lever til dagligt. Selvom prisen
for en racekat kan være ret høj skal du ikke lade dig lokke af de billige "
racekatte" uden stamtavle. Da en stamtavle ikke er ret dyr er det oftest
ikke økonomien der gør at opdrætteren ikke har stamtavle på katten. Det kan
være alle mulige andre grunde så som genfejl eller andre arvelige fejl der
gør at der er avlsforbud hos katten. Stamtavlen er din garanti for at katten
har den race som du ønsker den skal have. Ud over stamtavlen skal du også
have en kontrakt med. Den er udarbejdet for at stille nogle garantier for
både opdrætteren og dig selv.
Du kan også vælge en helt tredje mulighed. Hver år indleveres der mange
katte til kattehjem over hele landet. Det er tamme katte som enten er løbet
hjemmefra eller der ikke længere har været plads til i folk hjem. Her er der
god mulighed for at finde en dejlig kat for der er katte i alle
afskygninger. Alle katte der bliver indleveret til et katte hjem bliver
undersøgt af en læge, vaccineret for sygdomme, bliver øretattoveret samt
registreret og får en ormekur. Alt det som du i mange tilfælde selv skal til
dyrlægen med din kat for at få ordnet. Så ud over at det er en billig måde
at få en sund og rask kat på er du også med til at redde af de mange katte
fra en ensom tilværelse.

Disse ting skal du have parat når din kat kommer hjem.

Inden du henter katten skal du have handlet lidt ind. Der er et par
grundlæggende ting som katten har behov for allerede den første dag.

? Vand og madskål
? Tørkost. Den tidligere ejere har måske noget du kan få med eller også kan
de anbefale dig et bestemt mærke
? Kattebakke. Gerne en overdækket, da du så slipper for at have grus over
hele huset.
? Kattegrus. Det klumpende grus er let at have med at gøre, da man bare skal
fjerne klumperne hverdag.
? En lille skovl til at fjerne katteklumper med.
? Loppemiddel. Det er rart at have liggende i tilfælde af angreb.
? Kattens egen seng. En kasse eller en kurv med et lille tæppe i.

Sådan modtager du den nye kat

Når du har fundet din nye kat og alle de formelle foranstaltninger er i
orden skal du i gang med at gøre klar til dit nye familiemedlem. Så du er
sikker på at katten føler sig godt tilrette når du henter den. Start med at
fjerne dyre porcelænsfigurer eller andre værdi genstande. Katte elsker at
kravle i vindueskarme og derfor vil det være en god ide at flytte
potteplanterne en smule. Det er ikke nok at fortælle katten at den ikke må
gå i vindueskarmen. for du kan jo ikke holde øje med den når du ikke er
hjemme.
Selvom katte mest spiser kød kan de godt finde på at spise græs og grønne
planter. Kattens mave kan ikke fordøje græsset og derfor kommer det op igen,
ofte sammen med hårbolde og andre ting som katten måske har spist med ikke
kunne fordøje. Men nogle planter er direkte giftige for katten og nogle er
ligefrem dødelige. Derfor er det vigtigt at du sorterer lidt i dine
potteplanter og hvis der er nogle du absolut ikke vil skille dig af med så
skal de sættes et sted hvor katten ikke kan komme til dem.

Her kan du se hvilke planter du kan lade blive stående, som ikke er giftige
for katten.

? Asparagus
? Begonia (og sommer begonia)
? Bregner
? Flittig lise
? Fuchsia
? Gloxinia
? Hibiscus
? Hoya (porcelænsblomst)
? Husfred
? Hypoestes
? Julekaktus (bladkaktus)
? Katteurt
? Kobberplante
? Lykkaks
? Maranta
? Miniroser
? Musehaleaks
? Mølplante
? Paletblad
? Pelargonie
? Philodendron (broget)
? Pragtsnerle
? Rosengeranium
? Saint Pauli
? Stuebambus
? Stuevin
? Vandrende jøde
? Væddeløber

Ud over planterne er der også mange andre farer for en ny kat. Husk på at
katten pludselig kommer i nye omgivelser og derfor vil bruge de første dage
til at undersøge det hele godt og grundigt. Generelt gælder de samme ting
som hvis man har små børn i huset. nedenfor er vænt et par af de mange ting
man skal være ekstra opmærksom på.

? Ledninger der hænger er oplagt legetøj.
? Skarpe genstande så som knive og sakse kan hurtigt blive farligt legetøj.
? Rengøringsmidler skal stille væk.
? Kogende gryder og en varm ovn kan nemt resultere i en tur til dyrlægen.
? Vinduerne skal holdes lukket, især hvis du bor højt oppe.
? Tjek altid vaskemaskinen indvendig inden du sætter den i gang.

Er katten sund og rask.

Inden du tager katten med hjem skal du undersøge om den ser ud til at være
sund og rask. Vælg den kat fra kuldet der er størst og mest imødekommende.
Det er nemt at få ondt af den lille kat der sidder over i hjørnet, men det
kan være fordi den er syg eller af natur er meget sky.
Start med at lege med katten, så den bliver tryg ved din tilstedeværelse.
Imens i leger kan du få en fornemmelse af om katten reagerer på dine lyde og
bevægelser. Når i har opbygget tilliden kan du begynde at tjekke om alle
ting er som det skal være.

? Virker pelsen ren. Den må ikke være fedtet og filtret.
? Gennemgå pelsen for lopper. Rod pelsen godt igennem og helt i bund. Er
det som om katten har noget sort skæl har den højst sandsynligt lopper eller
også har den haft.
? Kig i kattens ører. Er der meget ørevoks, sorte "prikker" og ryster eller
klør den ørerne ofte kan det udarte sig til betændelse som skal behandles
ved dyrlægen.
? Løft op i kattens gummer og se om tænderne er pæne og hvide. Hvis ikke kan
det være tegn på at katten har tandsten og er tandkødet mørkerødt så er der
tegn på betændelse. En god tørkost kan være med til at forebygge dette.

Når du har hentet din kat skal du sørge for at få en aftale med dyrlægen.
Det er vigtigt at du får katten tjekket. Med et almindeligt sundhedstjek er
det rart at få konstateret at katten er i topform. Har den ikke allerede får
ormekur så skal den selvfølgelig have det. Det samme gælder for vaccination.
Er katten ikke allerede det skal den have en vaccination imod
katteinfluenza.

Hvis ikke du har planer om at bruge din kat til avl vil det være en god ide
at få katten neutraliseret, så er du mange problemer kvit. Når katten bliver
neutraliseret skal den i narkose. I den forbindelse vil det være muligt at
få katten øretatoveret. Så bliver den automatisk optaget i et katteregister
og det vil være lettere for dig at finde din kat hvis den løber væk. Det vil
også blive lettere for fremmede at se om det er an tamkat eller en vildkat,
der strejfer rundt.

Hygiejne omkring din kat.

Når man har kat er det nogle daglige rutiner der skal holdes. Både vand- og
foderskål skal vaskes af. Og katten skal hele tiden have mulighed for at få
frisk vand.
Giv katten tørkost frem for dåsemad. Tørkost er godt for tænderne. Dyrlægen
kan anbefale dig hvilken tørkost du skal vælge. Der er forskel på hvilken
tørkost katten skal have. bl.a. ud fra hvilken alder katten har.
Foderproducenten gør meget ud af at teste foderet så din kat får den
optimale ernæring og rigtige blanding af vitaminer og mineraler. Det vil
derfor være en god ide at holde sig til den samme tørkost og blot skifte
imellem smagsvarianterne. Generelt skal du holde dig fra den tørkost du kan
få i supermarkederne. Kvaliteten er ikke nær så god som den du kan få hos
dyrlægen eller i dyrhandlen. Når du køber tørkost kan du få en folder med
der fortæller hvor meget din kat skal have om dagen. Nogle katte kan godt
selv styre deres indtag af mad. Men andre katte spiser lige så længe maden
står fremme.
Kattebakken skal tømmes for klumper og en gang i mellem skal alt gruset
udskiftes. Når du skifter gruset vil det være en fordel også at vakse bakken
af.
Hos korthårskatte er der ikke så meget pelspleje, ud over at tjekke for
lopper. Ved langhårskatte er det lidt større arbejde. Et par gange om ugen
skal de børstes og ofte vil der være filter som godt kan tage lidt ekstra
tid at få bugt med.

Nu er du klar til at modtage dit nye familiemedlem. Så der er kun tilbage at
ønske held og lykke.

NYT! NYT!
onlinecommunity for overvægtige: Chat, debat, intern mailsystem osv.
http://www.valo.dk/indexx.php

Fra : Helle Andersen

Dato : 28-07-02 10:10

Et par ting, som umiddelbart falder mig i øjnene:

Du skriver: "En gang årligt skal din kat til dyrlægekontrol og have en
vaccine imod katteinfluenza."

Den skal vel også vaccineres mod kattesyge.

Du skriver: "Det er lidt lettere for en killing at knytte sig til dig end
for en
voksen kat."

Det er ikke min erfaring med de katte, som jeg har fået som voksne.

Du skriver i afsnittet "Han eller hunkat?"

"Det kan betyde meget for kattes temperament om det er en han eller
en hun."

Og så skriver du ellers ikke mere om, hvad det betyder.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 28-07-02 13:16

> Du skriver: "En gang årligt skal din kat til dyrlægekontrol og have en
> vaccine imod katteinfluenza."
>
> Den skal vel også vaccineres mod kattesyge.

Selvfølgelig... hmm.. det var en smutter! *S*

> Du skriver: "Det er lidt lettere for en killing at knytte sig til dig end
> for en
> voksen kat."
>
> Det er ikke min erfaring med de katte, som jeg har fået som voksne.

Hmm... er det modsat altså at det er lettere for den voksne kat at knytte
sig? eller er det lige meget med alder?

> Du skriver i afsnittet "Han eller hunkat?"
>
> "Det kan betyde meget for kattes temperament om det er en han eller
> en hun."
>
> Og så skriver du ellers ikke mere om, hvad det betyder.

hmmm.. her blev jeg vist lidt for ivrig med at forklare om neutralisering!
*S*

Fra : Helle Andersen

Dato : 28-07-02 14:21

"Mette Frederiksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hmm... er det modsat altså at det er lettere for den voksne kat at knytte
> sig? eller er det lige meget med alder?

Min erfaring er, at alderen ikke er det, der betyder noget. Det er mere
kattens erfaringer, sind ect. der betyder noget.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 28-07-02 19:30

Helle...

hmm..har egentligt ikke noget med det her at gøre... men var lige inde på
din side... *S*

ildere.. render de bare rundt i huset lige som katte og hunde??? er de ikke
i bur?? *S*

MVH Mette (som aldrig har set en ilder "live")

Fra : Helle Andersen

Dato : 28-07-02 20:46

> ildere.. render de bare rundt i huset lige som katte og hunde??? er de
ikke
> i bur?? *S*

Både og De har bure, men er mest ude - om natten er de dog i
deres bure og som regel også når jeg har gæster - ikke fordi de bider
altså - men de stjæler

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 28-07-02 10:18

Pyha..... sikke et arbejde du må have haft
Der er et par stavefejl, men var det ikke Dorthe der skulle checke det?
Angående indholdet synes jeg det er fint, blot med et par enkelte
bemærkninger:
Jeg synes du skal skrive lidt om forskellen på han og hun- temperament.
Der hvor du skriver om opdrættere, der opdrættere uden stamtavler skriver du
"genfejl" uden at forklare hvad det er?. Der kunne også være andre årsager
såsom at opdrætteren ikke var medlem af en klub (evt. smidt ud fordi han/hun
ikke levede op til reglerne).
Og endelig synes jeg at du skal skrive hvorfor katte spiser græs.
men alt i alt er jeg meget imponeret. Flot arbejde!
Hilsen Vibeke

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 28-07-02 13:26

> Pyha..... sikke et arbejde du må have haft

det har ikke været så galt.. jeg har skrevet lidt når jeg har haft lyst og
tid.. men jo det har da taget lidt tid for jeg har læst en del i bøger og
studeret NG... *S* Det har næsten været som at gå i skole igen! *S* Men
dette er blot en lille bid af lagkagen.. jeg håber jo at folderne kan blive
til en hel bog på et tidspunkt! *S*

At det så tager dobbelt så lang tid fordi Cæsar skal hjælpe til... han skal
fange kuglepennen når jeg noterer.... bide i escapetasten når jeg skriver,
fange kattene i bøgerne, voldtæske computermusen og så videre!!! *S*

> Der er et par stavefejl, men var det ikke Dorthe der skulle checke det?

Det håber jeg hun vil være sød at tjekke til sidst! *S* Da det jo ikke er
min stærke side! *S*

> Angående indholdet synes jeg det er fint, blot med et par enkelte
> bemærkninger:
> Jeg synes du skal skrive lidt om forskellen på han og hun- temperament.

Det vil jeg gøre.. det er jeg vist sprunget lidt let forbi! *S*

> [...]
> "genfejl" uden at forklare hvad det er?. Der kunne også være andre årsager
> såsom at opdrætteren ikke var medlem af en klub (evt. smidt ud fordi

det havde jeg slet ikke tænkt på! *S* tak

> Og endelig synes jeg at du skal skrive hvorfor katte spiser græs.

Det vil jeg gøre... detbliver let.. der har jo lige været en tråd om det her
i NG! *S*

> men alt i alt er jeg meget imponeret. Flot arbejde!

Tak for det... jeg håber det endelige resultat (i a5 format, med billede)
bliver tilfredsstillende.

MVH Mette

Fra : Elwarth

Dato : 28-07-02 13:47

Hej!
Jo, jeg er klar, venter bare på, at Mette siger til
Ellers vil jeg bare slutte mig til koret, det ser rigtig godt ud!

Venligst
Dorthe

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 28-07-02 19:39

> Der hvor du skriver om opdrættere, der opdrættere uden stamtavler skriver
du
> "genfejl" uden at forklare hvad det er?.

Her er jeg nok selv lidt ude at svømme.... *S* er der nogen der kan rede mig
i land her???? *S*

MVH Mette

Fra : marianne hellemose

Dato : 28-07-02 10:39

Hej Mette
Jeg synes at det er rigtig godt, blot mener jeg at du kan pointerer at 2
katte er dobbelt glæde, for der vil altid være noget de kun kan få fra en
artsfælle

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 28-07-02 13:27

> [...]
> katte er dobbelt glæde, for der vil altid være noget de kun kan få fra en

Tjaaa.. og det er vel også lettere at have 2 katte end en.... suk.. jeg vil
også have 2 katte!

MVH Mette (som kigger og drømmer om hus så hun kan købe endnu en kat og
bygge en løbegård!)

Fra : marianne hellemose

Dato : 28-07-02 13:32

Mette skrev
>Tjaaa.. og det er vel også lettere at have 2 katte end en.... suk.. jeg vil
også have 2 katte! >

Jaaa......... jeg vil også have 2 katte *GGG* hvad pokker skal jeg stille op
med de resterende 3 *GG*

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 28-07-02 13:29

> [...]
> katte er dobbelt glæde, for der vil altid være noget de kun kan få fra en

Hvad er så bedst.. to hunner? to hanner? en af hver? neutraliserede/fertile?
skal de helst være søskende eller er det lige meget?

Jeg er ret uvidende på dette område! *S*

MVH Mette

Fra : marianne hellemose

Dato : 28-07-02 13:40

Hmm jeg er også en af dem der har en *øhh* "bestemt"
hunkat som "afskyr" næsten alle andre hunkatte, så en
hun og en han, eller to hanner, det ER ikke alle hunkatte
der er "bitchede" min anden hunkat Olivia er en lille engel,
det er måske derfor Banja acceptere at hun også bor her,
udover Olivia, har der kun været Rasmine, Banjas datter
som ikke er blevet "vold-banket" af *damen* et par andre døtre, måtte
"genhuses" hos andre

Fra : Katrine Nederby

Dato : 28-07-02 14:42

"Mette Frederiksen" skrev:

> Hvad er så bedst.. to hunner? to hanner? en af hver?
neutraliserede/fertile?
> skal de helst være søskende eller er det lige meget?

Lige præcis _det_ har jeg altid svært ved at svare på. Man siger jo, at det
er bedst med to hankatte eller een af hver, fordi hunkatte godt kan være
lidt stride. -Og det er som regel også det, jeg siger til folk, der spørger.
"Problemet" er bare, at min egen erfaring er en anden, idet jeg har 4
hunkatte og en hankat, der fungerer rigtigt godt sammen. Når der er uro, er
det oftest hankatten, der skaber den, da hans tumle-lege godt kan være lidt
voldsomme. Og _det_ gider tøserne ikke altid.

Jeg startede med to kuldsøstre (Freja og Afrodite), som nu er 3 år gamle, og
de har altid været perlevenner. Patsy kom til, da de var ca. 1 år og landede
bare i bunken uden de store problemer; Også selvom hun og Freja var fertile
til de blev hhv. 15 og 20 mdr. gamle (Afrodite blev steriliseret meget
tidligere). Så kom Sofus (blev kastreret 14 mdr. gammel) og til slut Tabita,
som netop er blevet steriliseret 1½ år gammel. Min personlige erfaring må
nok siges at være, at kønnet er ligegyldigt, så længe kattene bliver
neutraliserede

Mange hilsner
Katrine (som forresten også har haft en voksen Hellig Birma hankastrat i et
års tid (Han flyttede lige inden jeg fik Sofus), men det er en helt anden
historie)

Fra : Kate

Dato : 03-08-02 18:01

"Mette Frederiksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> wrote in

> Hvad er så bedst.. to hunner? to hanner? en af hver?
> neutraliserede/fertile? skal de helst være søskende eller er det
> lige meget?
>
> Jeg er ret uvidende på dette område! *S*

Tjaaa, jeg tror det kommer meget an på kattene. Når jeg læser om hvor
godt det går mellem hanner og hunner hos andre kigger jeg på Sofie og
beder hende læse de indlæg.
Sofie og Johan er kuldsøskende og har derfor aldrig været fra hinanden.
Da de var killinger vaskede Sofie Johan hele tiden, de lå i arm og
virkede meget glade for hinanden. Jeg mener at huske at skiftet kom
omkring den tid Sofie blev steriliseret. I hvert fald er forholdet til
andre katte ikke noget Sofie dyrker, hun kunne godt undvære drengene.
Personligt vil jeg ikke ha' en af hver mere, men det er altså kun
baseret på de tos forhold. Dog har jeg gennem årene lagt mærke til at
at kaninerne har det nogenlunde på samme måde, derfor har jeg altid
troet at det simpelthen bare er hundyr der er besværlige

Kate

Fra : Katrine Nederby

Dato : 28-07-02 11:52

Hej Mette.

Flot arbejde

Det eneste, jeg lige snubler over (udover det, de andre har nævnt), er i
flg. afsnit:

> [...]
vil
> også blive lettere for fremmede at se om det er an tamkat eller en

Jeg tror, det er rigtigt nok, at man hos nogle dyrlæger automatisk får
katten registreret, når den øretatoveres. Men jeg har selv skullet sørge for
det hos begge de dyrlæger, jeg har fået tatoveret katte ved. Der fulgte et
girokort til registreringen (100,-kr.) med. Syns, det er vigtigt at få med,
at det ikke bare er gjort med tatoveringen; Og måske kan du tilføje, at man
også skal huske at ændre registreringen ved flytning for at systemet virker.

Mange hilsner
Katrine

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 28-07-02 13:31

> [...]
man
> også skal huske at ændre registreringen ved flytning for at systemet

Er der andre der har erfaringer her? Er det et og samme sted alle
øretatoo-katte bliver registreret?? og hvor skal man henvende sig hvis ikke
man får sådan et girokort med??? *S*

MVH Mette

Fra : marianne hellemose

Dato : 28-07-02 13:43

Hos KV kræver det at man betaler de 100 kr pr kat,
hos Inge's kattehjem går man bare ind på hjemmesiden
og opretter kat/katte, det kan være lidt forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge
om de foretrækker KV eller IK

Fra : Grit Wessel

Dato : 28-07-02 16:22

> Er der andre der har erfaringer her? Er det et og samme sted alle
> øretatoo-katte bliver registreret?? og hvor skal man henvende sig hvis
ikke
> man får sådan et girokort med??? *S*

Der er to katteregistre, og man kan lige så godt få registreret misserne i
begge to. Inges kattehjems register kan man tilmelde sig på hjemmesiden
http://www.dansk-katteregister.dk/ og det er gratis.
Kattens Værns katteregister koster et engangsbeløb på kr. 100,- Både da jeg
fik chipset Iphi og tatoveret Phizackerley fik jeg girokort med fra
dyrlægen. Galadriel blev chipset i Sverige, så der fik jeg ikke noget, men
der skrev jeg til Kattens Værn og fik et gironummer, jeg kunne indbetale på.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Kate

Dato : 03-08-02 17:56

> Er der andre der har erfaringer her? Er det et og samme sted alle
> øretatoo-katte bliver registreret?? og hvor skal man henvende sig
> hvis ikke man får sådan et girokort med??? *S*

Jeg har alle 4 gange selv sørget for at registrere mine katte ved at
indbetale på et girokort. Dette er fra 3 forskellige dyrlæger.

Kate

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 28-07-02 12:37

In article <ai0aoe$oia$1@sunsite.dk>, Mette Frederiksen
<rollike@frederiksen.mail.dk> wrote:

> Hejsa!
>
> Så er jeg ved at være færdig med teksten til folderen...

Hej Mette

Stort arbejde!
Lige umiddelbart er der en ting der falder mig i øjnene. Du har
julekaktus opført som ugiftig. Jeg tror du skal hive den af listen. Den
hører til i den giftige afdeling lige som andre sukkulenter. Hibiscus
(hawaiiblomst) plejer også at stå på den giftige liste.
Skal nok kigge mere ved lejlighed, når jeg har mere tid

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck
fjern "x" fra e-mail adresse v. privat svar

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 28-07-02 13:32

> Stort arbejde!

Tak! *S*

> [...]
> hører til i den giftige afdeling lige som andre sukkulenter. Hibiscus
> (hawaiiblomst) plejer også at stå på den giftige liste.

Tak... *S* vi kan jo ikke have at jeg er skyld i at nogle katte bliver
forgiftet! *S*

> Skal nok kigge mere ved lejlighed, når jeg har mere tid

Det vil jeg se frem til! *S*

MVH Mette

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 28-07-02 13:35

> Jeg håber der er nogen der vil læse det i gennem og kommer med kritik...
*S*
> finde fejl og mangler...

Tak for ris og ros....

jeg vil selvfølgelig rette til så jeg får det hele vendt rigtigt... *S* og
jeg håber at i fortsat vil sige til hvis der er noget der ikke lige er som
det burde være! *S*

MVH Mette

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 28-07-02 21:50

> [...]
>
> Så er jeg ved at være færdig med teksten til folderen...
>
> Jeg håber der er nogen der vil læse det i gennem og kommer med kritik...

Fejl eller ej, så studser jeg over denne passage:

.. Ud over stamtavlen skal du også
> have en kontrakt med. Den er udarbejdet for at stille nogle garantier for
> både opdrætteren og dig selv.

Man SKAL vel ikke have en kontrakt med? Det er vel op til opdrætteren om der
skal laves en kontrakt, ikke? Der fulgte altså ikke nogen kontrakt med
hverken Jack eller Basil (ok nu kommer de jo fra samme sted *G*)

Men ellers: Kanont stykke arbejde!

Hilsen
Lisbeth
--
http://cutiecats.dk ~ Verdens sødeste katte
http://trekkiegrrrl.tripod.com ~ 3D grafik & WWP

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 28-07-02 22:27

> [...]
> skal laves en kontrakt, ikke? Der fulgte altså ikke nogen kontrakt med
> hverken Jack eller Basil (ok nu kommer de jo fra samme sted *G*)

hmmm.. jeg vil mene at det er be dst for b Å DE KØBER
OG sælger... ( *g* cÆSAR SKRIVER LIGE MED)...

slår caps lock fra og prøver lige igen... *S*

hmmm.. jeg vil mene det er bedst for både køber og sælger hvis der medfølger
en kontrakt... så er der ikke noget at komme i tvivl om... *S* Men der er da
ikke nogen lov om at man skal have den med *S*

Fra : Camilla Scharff

Dato : 28-07-02 22:29

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> skrev...
> [...]
> skal laves en kontrakt, ikke? Der fulgte altså ikke nogen kontrakt med
> hverken Jack eller Basil (ok nu kommer de jo fra samme sted *G*)

Hej Lisbeth

Jo, fra 1.1.2003 SKAL man faktisk have en kontrakt - eller rettere, der er
kommet nogle nye FIFé-regler, som træder i kraft pr. 1.1.03, og en af dem
siger, at alle opdrættere skal lave skriftlige kontrakter... (kan dog ikke
rigtig lure, hvordan vores "katte-myndigheder" har tænkt sig at checke - og
hvad "straffen" i givet fald er, hvis man overtræder).

Mvh. Camilla

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 29-07-02 00:07

In article <ai1l9v$8id$1@sunsite.dk>, Lisbeth Hviid Jakobsen
<ernyoka@hotmail.com> wrote:

> Man SKAL vel ikke have en kontrakt med? Det er vel op til opdrætteren om der
> skal laves en kontrakt, ikke? Der fulgte altså ikke nogen kontrakt med
> hverken Jack eller Basil (ok nu kommer de jo fra samme sted *G*)

Nej - vi har heller ingen kontrakt. Men sjovt nok kunne vi lige så godt
have haft det, for jeg har jo senere set de ting der står i opdrætteres
kontrakter - og de passer egentlig ret godt med, hvordan vi har
"håndteret" vores katte og holdt kontakten til "vores" opdrætter

Fra : Helle Andersen

Dato : 29-07-02 01:17

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@macx.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kontrakter - og de passer egentlig ret godt med, hvordan vi har
> "håndteret" vores katte og holdt kontakten til "vores" opdrætter

Og det er jo sådan, at det helst skal være Giza har jo lige fået nyt
hjem og jeg gennemgik selvfølgelig kontrakten med pigen, som har
overtaget hende. Hun mente heldigvis også, at det jo bare var
selvfølgeligheder, der står i kontrakten - og det er nok den bedste
garanti for, at det sikkert aldrig bliver brug for den

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 29-07-02 13:12

In article <ai21k8$5vi$1@sunsite.dk>, Helle Andersen <katte@mail.dk>
wrote:

> [...]
> selvfølgeligheder, der står i kontrakten - og det er nok den bedste
> garanti for, at det sikkert aldrig bliver brug for den

Og her krydser vi fingre, poter og haler for den lille Giza...

Fra : Kate

Dato : 03-08-02 18:05

Uh, det lyder godt at Giza har fået et nyt hjem. Glæder mig til et
update.

Jeg har da også en kontrakt på Lante, men der står nu heller ikke noget
i den som jeg ikke kan acceptere.

Kate

Fra : Betina Jørgensen /LO~

Dato : 29-07-02 14:24

Hejsa Mette

Jeg synes det ser helt fint ud. Vil ikke komme med forslag da mange andre
allerede har nævnt de ting jeg også ville have tilføjet Men jeg har da
rettet lidt fejl hist og pist. Har nok ikke fået fat i dem alle, men håber
da at det kan være til lidt hjælp. Har markeret de rettede ord med rød.

Med venlig hilsen Betina

Kat for første gang
Killing eller voksen kat
================

[...]

? Den skal have rent vand og frisk mad hver dag.
[...]

Ud over de mange krav der stilles fra kattens side, er der også mange andre
[...]

voksen kat kan du se hvilket temperament katten har hvorimod en
killing kan nå at forandre sig (i slettet) mens den vokser op. Ved en
[...]

at din kat bliver mere rolig når den bliver neutraliseret. Da katten ikke
[...]

temperament, kropsbygning og hårlængde. Du (mellemrum) kan vælge en
[...]

ser hvordan kattene har det og hvordan de lever til dagligt. Selvom prisen
[...]
hjemmefra eller der ikke længere har været plads til i folks hjem. Her er
[...]
at få en sund og rask kat på er du også med til at redde en af de mange
[...]

fjerne klumperne hver (mellemrum) dag.
[...]

ofte sammen med hårbolde og andre ting som katten måske har spist men ikke
[...]

som hvis man har små børn i huset. Nedenfor er nævnt et par af de mange
ting
man skal være ekstra opmærksom på.

? Ledninger der hænger er oplagt legetøj.
? Skarpe genstande såsom knive og sakse kan hurtigt blive farligt legetøj.
? Rengøringsmidler skal stilles væk.
[...]

det være tegn på at katten har tandsten og er tandkødet mørkerødt så er det
[...]

også blive lettere for fremmede at se om det er en tamkat eller en vildkat,
[...]

udskiftes. Når du skifter gruset vil det være en fordel også at vaske