Kattegræs ?
Fra : Sander

Dato : 27-07-02 21:56

Vi har lige fået en killing, som skal være indekat.
Har læst at kattegræs, skulle være en god ide, når katten ikke kan komme ud
?
Spørgsmålene lyder nu :

Hvor kan man købe kattegræs ?
Hvad gør det godt for ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Jette

Dato : 27-07-02 22:08

"Sander" skrev:
> Vi har lige fået en killing, som skal være indekat.
> Har læst at kattegræs, skulle være en god ide, når katten ikke kan
> [...]

Du kan købe det hos enhver dyrehandler i poser med frø som kan dyrkes i
vindueskarmen ...

Jeg er ikke så klog på hvorfor kattene er vilde med det, men mon ikke
det har noget at gøre med fordøjelsen, ligesom hos hunde?.... Tror dog
jeg vil overlade det sp. til én af kloge-ågerne

Mvh. Jette

Fra : Nina El Falaki

Dato : 27-07-02 22:18

Kattegræs kan købes hos dyrehandleren eller du kan selv så det. Planter som
stuebambus er et hit hos de fleste katte.

Der er delte meninger om, hvorfor katte skal have kattegræs, nogle siger det
er for lettere at kaste hårboller op, andre at det er kattens eneste
mulighed for at få vitaminet folinsyre.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Niels Peter

Dato : 27-07-02 22:10

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse

(...)
> Der er delte meninger om, hvorfor katte skal have kattegræs, nogle siger
det
> er for lettere at kaste hårboller op, andre at det er kattens eneste
> mulighed for at få vitaminet folinsyre.

Jeg har personligt en mistanke om, at det godt kan være begge dele på én
gang. Der er jo ikke noget, der er enkelt, når det drejer sig om katte

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Denise

Dato : 27-07-02 22:15

Hej Sander ?
Og til orientering, her var så en af kloge-ågerne
Hilsen Denise

Fra : Sander

Dato : 27-07-02 23:16

"Denise" <daugbjerg@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Sander ?
> Og til orientering, her var så en af kloge-ågerne
> Hilsen Denise

Tak til "kloge-åge" og alle i andre, for alle svarene. : )
Vi må ned og skaffe os nogen frø. Hvor lang tid tager frøene om, at blive
til kattegræs ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Jette

Dato : 27-07-02 23:28

"Sander" skrev:
> Tak til "kloge-åge" og alle i andre, for alle svarene. : )
> Vi må ned og skaffe os nogen frø. Hvor lang tid tager frøene om, at
blive
> til kattegræs ?

Det går hurtigt Allerede efter et par dage, begynder frøene at spire
.... men du må ikke hænge mig op på det, for jeg har aldrig taget tid på
processen ... Vil tro du har færdigt kattegræs i løbet af 1½ uge.

Mvh. Jette

Fra : Sander

Dato : 28-07-02 00:58

"Jette" <jniREKLAMER@NEJTAKomnix.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ... men du må ikke hænge mig op på det, for jeg har aldrig taget tid på
> processen ... Vil tro du har færdigt kattegræs i løbet af 1½ uge.

OK, tak skal du have. Vi må prøve. : )

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 28-07-02 11:04

> Vil tro du har færdigt kattegræs i løbet af 1½ uge.

Det holder slet ikke, det tager en hel del længere tid hvis du skal have det
op i samme skala som hvis du køber en bøtte. Man skal snarere regne med en
måned. Efter 1½ uger har du ikke andet end nogen enkelte spinkle spirer.
Så jeg ville nok starte med at købe en bøtte færdiggroet (koster som regel
10 kr), og så så noget ved siden af.
Lige til orientering skal man altså ikke i en dyrehandel for at købe frøene,
de fleste supermarkeder har dem stående sammen med andre frø.
Mvh
Vibeke J

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 28-07-02 11:06

> [...]
> måned. Efter 1½ uger har du ikke andet end nogen enkelte spinkle spirer.

Lige et lille tip. Hvis man sætter lidt husholdningsfilm hen over urtepotten
(så man laver et mikrodrivhus) kommer spirene væsentlig hurtigere frem.

Mvh
Vibeke J

Fra : Sander

Dato : 28-07-02 11:05

"Vibeke Jørgensen" <vibeke1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
urtepotten
> (så man laver et mikrodrivhus) kommer spirene væsentlig hurtigere frem.

Hej Vibeke !

Tak for tippene.
Hvor meget skal det vandes ? Eller ikke vandes ?
Vi har absolut ikke grønne fingre, her i huset, men hvis det går helt galt,
må vi jo bare købe det færdigt.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 28-07-02 12:30

> Hvor meget skal det vandes ? Eller ikke vandes ?
> Vi har absolut ikke grønne fingre, her i huset, men hvis det går helt
galt,
> må vi jo bare købe det færdigt.

Det skal vandes ret meget. Naturligvis ikke så meget i starten, men jorden
skal være fugtig. Jeg har mine stående i sådan en alm urtepotte med
underskål, og den underskål bliver her på de varme dage faktisk fyldt to
gange om dagen, og græsset kan sagtens nå at drikke det (men det er så også
fordi det ikke er i opstarten, der er det nok bare at holde jorden fugtig).
Det er meget nemt at se hvornår det skal have vand, og det er meget
taknemmeligt. Hvis man glemmer at vande et par dage, og det begynder af
visne og hænge lidt så vander man bare godt igennem og så kommer det fint op
igen. Men husk at sørge for at få en rimelig størrelse potte så der er meget
jord at slå rødder i og suge vand fra (det er problemet når man købe det
færdige, man kan ikke få det til at holde sig levende). Endvidere skal du
også bare hælde masser af frø i potten så græsset kommer til at stå tæt.

Med venlig hilsen

Vibeke J

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 28-07-02 12:43

In article <3d43c252$0$21719$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Sander
<Sander@tjekmig.dk> wrote:

> [...]
> Hvor meget skal det vandes ? Eller ikke vandes ?
> Vi har absolut ikke grønne fingre, her i huset, men hvis det går helt galt,

Jeg plejede at vande potten og frøene godt igennem ved såningen og så
smække en klar plastikpose omkring og lukke den i toppen med en elastik
eller lignende, lave at par lufthuller og lade den stå i en vindueskarm
uden direkte sol i en uges tid. Så har man et lille selvvandende
drivhus og misserne går ikke igang med planterne før de kan tåle at
blive "hevet i". Efter max en uge _skal_ man pakke ud, for ellers
mugner jorden.
Held og lykke

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck
fjern "x" fra e-mail adresse v. privat svar

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 28-07-02 12:27

In article <3d431bf8$0$21682$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Sander@tjekmig.dk says...

> Tak til "kloge-åge" og alle i andre, for alle svarene. : )
> Vi må ned og skaffe os nogen frø. Hvor lang tid tager frøene om, at blive
> til kattegræs ?

Davs der,

hvis nu I ikke gider alt det her planteri, så er der altså meget stor
sandsynlighed for at I bare kan købe noget der ER plantet i forvejen, så
I ikke skal til at finde jeres grønne fingre frem.

Desuden skal I være opmærksomme på at der findes forskellige typer
kattegræs.

1. Der findes noget der er mørkt i kanten af bladet, og lyst i midten.
Det har meget lange og tynde blade. Hvis I selv skal plante dette, så
vær lige opmærksom på at det tager altså 8 måneder før det er
færdiggroet (har nemlig snakket med min dyrehandler om det). Hos min
dyrehandler (Poppi på Frederikssundsvej) koster det 25 kr. for sådan en.

2. Der er også en lille bambus-plante med små spidse blade. Det koster
35 kr. hos min dyrehandler. Det tager ikke særlig lang tid at gro. Jeg
mener han har sagt noget med 3 dage.

3. Så findes der også noget der har lidt tykkere blade, som er meget
lyse grønne. De virker lidt blødere i det (nærmest lidt gummi-agtige) og
også lidt mere saftige. Mener det også tager omkring 3 dage at gro, og
det koster også omkring 25 kr.

Om der findes flere typer ved jeg ikke, det er bare dem jeg har oplevet
selv.

Hvilken type din kat kan li', er op til dig selv at prøve. Prøv at købe
først en type, og se om de gider at spise det. Derefter den anden. Og så
fremdeles. Jeg tror ikke en type er bedre end en anden for din kat, det
er en ren smagssag.

Personligt kan mine bedst li' nr. 3.

God fornøjelse

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Kristian

Dato : 29-07-02 21:45

Kattegræs er okay at bruge men der er lige den "hage" at katte kaster op og
man skal tørre op efter den. Det som vi giver vores kat hedder Katzenmalz,
kattemalt.
Det har den virkning at kattens hår "vender" sig i maven, så kommer ud med
dens afføring istede for opkast.
Desuden så er det noget som katten(Sille) ELSKER. Hver gang vi drejer låget
af så er hun der. Jeg kan varmt anbefale det og så er det kun noget man skal
give en gang om ugen.
Fordelen er at man ikke skal "lede" efter opkast.
Ulempen er ar vores er monster vild med det.
Men det virker. Vi har ikke en eneste gang skulle tørre opkast op, og vores
kat er 1½ år.

Fra : Sander

Dato : 29-07-02 22:08

"Kristian" <kristian.kjelgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ulempen er ar vores er monster vild med det.
> Men det virker. Vi har ikke en eneste gang skulle tørre opkast op, og

Tak for svaret. Hvor køber du kattemalt henne ? Det lyder jo mere
hygiejnisk.

Vi har lige købt en bakke, med kattegræs ( hvad slags, aner jeg ikke). Den
skulle bare tilsættes en ½ liter vand, så nu venter vi bare på, at det gror.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kristian

Dato : 30-07-02 07:29

Vi har købt vores ved en dyrehandler, så det regner jeg også med at du kan.
Skriv lige en kommentar til hvordan din kat "tager i mod det" hvis du køber
noget.