Hundebid
Fra : Jacobsen

Dato : 29-07-02 15:49

Hvorfor bider en hund?

Jeg har haft den ubehagelige oplevelse at blive bidt af en hund 10-15 min
efter jeg første gang har mødt den. Undrer mig stadig, da jeg ellers plejer
at have et godt forhold til hunde. Mener ikke, at jeg på nogen måde har
truet eller udfordret hunden. Og jeg har aldrig oplevet, at hunde føler sig
truet af mig. Tvært imod, faktisk.

Jeg havde sat mig på hug på gulvet og hunden var kommet hen og havde sat sig
ved siden af mig. Få minutter forinden havde den spist tørfisk af min hånd.
Da den sætter sig ved siden af mig kæler jeg forsigtigt for dens hals.
Hunden og jeg kigger på det tidspunkt i samme retning, så der er ikke noget
med at se den i øjnene og på den måde udfordre den.

Pludselig vender den sig med en knurren og bider mig.

Og ikke bare et overfladisk haps. Må en tur på skadestuen og lappes sammen.

Dagen efter var vi gode venner.... tror jeg. I hvert fald kom den hen og
puffede til min hånd og ville kæles for. Et vådt kys har jeg også fået af
den.

Men helt tryg er jeg altså ikke ved den!

Og spørgsmålet er nu, hvor bange jeg egentlig skal være for sådan en hund?

Tør jeg stole på ejerens forsikring om, at jeg nu er accepteret af hunden.
Eller skal jeg være nervøs for, at den ikke kan lide mig. Min oplevelse er
jo, at ikke engang hundens ejer kender hunden reaktion.

Er sådan en hund slet og ret utilregnelig?

Mvh. Lisbeth

Fra : Sander

Dato : 29-07-02 18:59

"Jacobsen" <lisbeths@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> Er sådan en hund slet og ret utilregnelig?

Ja, efter min mening, når den uden advarsel, sætter tænderne i dig.
Er selv blevet bidt en gang, af en Irsk ulvehund, som også uden advarsel,
kom stille luntende og satte tænderne i mig. Hunden var ejet, af en ældre
dame, som også følte sig tryg ved sin hund, indtil hunden begyndte, at
snappe hende. Jeg kunne også efterfølgende, snakke med hunden igen.
Jeg er dog blevet ekstra påpasselig, med fremmede hunde og også, hvordan
ejeren håndterer hunden.
Som regel kan man jo se på hundens kropssprog, om den kan finde på at bide.
Hvis en hund bider, uden nogen form for advarsel, vil jeg kalde den
utilregnelig. Dette er som regel ikke hundens skyld, men ejerens. ( Efter
min mening ).

Så din tolkning af, at ejeren ikke kender sin hund godt nok, er efter min
mening rigtig. Jeg vil nok også finde en anden hund, til at opbygge den
tabte tillid til hunde.( Sådan et bid, er jo en stor forskrækkelse.) For de
fleste hunde, er jo nogen dejlige dyr. : )

God bedring !

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 29-07-02 20:37

>Som regel kan man jo se på hundens kropssprog, om den kan finde på at bide.

,,,,,,,,,,,,,,,ja det er nemlig også det jeg tænkte på , alle normale
hunde giver et eller flere advarselssignaler inden de bidder . Hunde
kan ikke ligesom mennesker der kan være udspekulerede og stå og smile
og pludselig slå en anden mand i hovedet , den slags er hunde ikke
kloge nok til eller onde nok til om man vil . Raske hunde vil altid
enten knurre,gø eller stire ondt eller på anden måde komme med et
synligt signal til at de vil bide og hvis de bidder uden at komme med
det signal er de syge af en eller anden grund , og burde aflives.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 29-07-02 21:11

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en
meddelelse news:l06bku8nep0amo8miduuv8nc6tirgrl8n4@4ax.com...

> [...]
med
> det signal er de syge af en eller anden grund , og burde aflives.

Det behøver faktisk ikke være sygdom men kan være prægning fra ejeren
... hvis han/hun f.eks siger :" jae det er godt pas på mor/far" så
mener hunden det er OK og bider .. jeg blev faktisk selv for mange år
siden bidt af en pudel .. havde siddet og nusset med den og giver den
godbidder .. i samme øjeblik jeg ikke havde en godbid sad den kræet i
min hånd .. ... og alt ejeren gjorde var at tage hunden og sige :"
godt du passer på far ." og det var bestemt ikke sygdom hos hunden men
dårlig prægning af ejeren ...

MVH Ami

Fra : Sander

Dato : 29-07-02 22:16

"Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> min hånd .. ... og alt ejeren gjorde var at tage hunden og sige :"
> godt du passer på far ." og det var bestemt ikke sygdom hos hunden men

Jeg er enig. Jeg mener også, at det oftest skyldes, dårlig prægning fra
ejeren.
Dit eksempel er ikke unikt. Der findes desværre folk, der bevidst /
ubevidst, opmuntre hunden, til denne opførsel.
Hvis denne dårlige prægning, får lov at fortsætte, så vil hunden blive
"skør" til sidst. Det ender jo, desværre tit med en aflivning. Jeg tror dog
stadig på, at mange af disse hunde, kan afrettes, hvis de får chancen, i et
nyt miljø og med en hundekyndig ejer.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 30-07-02 19:12

On Mon, 29 Jul 2002 22:10:48 +0200, "Anne-Marie Prange Madsen"
<ampm@ribe.bynet.dk> wrotd:

> [...]
>min hånd .. ... og alt ejeren gjorde var at tage hunden og sige :"
>godt du passer på far ." og det var bestemt ikke sygdom hos hunden men

ja sådan kan det selvfølgelig også foregå , men stadig burde hunden
aflives hvis den tror at den er dygtig når den bidder folk ! men det
kan man jo nok ikke overbevise sådan en ejer om , men det kunne da
være spændende at høre hvad der skete med hunden efter den havde bidt
? hvilken reaktion gav ejeren den ?

Fra : Jacobsen

Dato : 30-07-02 19:35

> men det kunne da være spændende at høre hvad der skete med hunden
> efter den havde bidt

Ingenting

> ? hvilken reaktion gav ejeren den ?

Ingen ...

Hunden blev glemt til fordel for mig. Ejeren hev fat i hundens halsbånd
sekundet efter den havde bidt og trak den væk fra mig, men slap så for at
tage sig af mig og hjælpe med at stoppe blødningen med isterninger og
viskestykke. Hunden glemte både han og jeg i dramaet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jacobsen

Dato : 29-07-02 21:58

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> ,,,,,,,,,,,,,,,ja det er nemlig også det jeg tænkte på , alle normale
> hunde giver et eller flere advarselssignaler inden de bidder .

Der var INGEN signaler eller tegn på, at den kunne finde på at bide. Den
snappede uden varsel. Uden at JEG eller ejeren så noget varsel. Endda
umiddelbart efter at hunden havde givet tegn til, at jeg var accepteret. Og
det var vel at mærke den, der kom hen til mig og satte sig. Det var ikke
mig, der gik til hunden.

Jeg plejer at have en særdeles god fornemmelse for hunde..... og plejer at
blive accepteret meget hurtigt. Men denne gang tog jeg altså grusomt galt og
følte mig desværre sikker på en hund, jeg burde have frygtet. Dét føles ret
ubehageligt - for en ting er at blive bidt af en hund man driller eller af
en hund, der virker vred, irriteret eller truende. Så er man advaret og
kunne have reageret.

I det her tilfælde var jeg imidlertid helt sikker på, at jeg var accepteret.
Jeg opførte mig stille og roligt. Og alligevel blev jeg bidt. Det betyder
jo, at jeg slet ikke kan vide mig sikker på min dømmekraft eller hundens
reaktion.

Nej... jeg er ikke blevet bange for hunde generelt. Heller ikke så bange for
denne hund, at jeg slet ikke tør røre den eller være i stue med den. Men jeg
spekulerer meget på, om jeg ikke BØR være bange og holde mig fra den. Måske
ligefrem insistere på, at den og jeg ikke skal være i stue sammen. Måske kan
den bare ikke lide mig? Det er kun et tilfælde, at den ikke rev kinden af
mig. Og hvordan kan jeg vide, at den ikke én gang til bliver spontant
vrissen på netop mig

En af mine irske venner fortalte mig i øvrigt i dag, at i Irland er det
fastslået ved lov, at en hund skal aflives, hvis den bider et menneske.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sander

Dato : 29-07-02 22:27

> [...]
> den bare ikke lide mig? Det er kun et tilfælde, at den ikke rev kinden af
> mig. Og hvordan kan jeg vide, at den ikke én gang til bliver spontant

Det kan du ikke vide, så hvis jeg var dig, ville jeg holde mig fra den...
Der er ingen grund til, at lege med dit helbred.

Det er godt, du ikke er blevet bange for hunde. Jeg har altid følt mig god,
til at tolke hunde, men efter jeg blev bidt, tog det lang tid, før jeg turde
stole, på min dømmekraft igen, netop fordi hundens angreb, skete så
spontant.

Har den bidt andre før dig ?
Må man spørge, hvad race hunden er ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Jacobsen

Dato : 29-07-02 22:52

"Sander" <Sander@tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> Har den bidt andre før dig ?

Ved det faktisk ikke.

> Må man spørge, hvad race hunden er ?

Så vidt jeg husker: en blanding af Mastiff og Staffordshire.

Mvh. Lisbeth

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 30-07-02 19:13

On Mon, 29 Jul 2002 23:52:15 +0200, "Jacobsen" <lisbeths@paradis.dk>
wrotd:

>"Sander" <Sander@tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

>Ved det faktisk ikke.

>Så vidt jeg husker: en blanding af Mastiff og Staffordshire.
>
>Mvh. Lisbeth

Det er hvad jeg hele tiden har sagt man må ikke blande den slags hunde
! jeg gidder ikke komme med hele forklaringen en gang til kun hvis
bidofret er interseret! men jeg kan da lige fortælle at i usa er de
mest aflivede hunde blandinger af Amerikansk Staffordshire
Terrier/Amerikansk Pit Bull Terrier , man må aldrig blande en
kamphunderace med en vagthunderace eller en race med kraftigt
vagtinstinkt over for mennesker , nu ved jeg ikke hvilken mastif der
er tale om der er jo mange . Men det kan sagtens have noget med
blandingen at gøre ! jeg ved ikke om posten er slettet men der var en
anden der skrev herind med samme problem blot med amerikansk bulldog
pitbull rotweiler og dobberman . Jeg mener at det er blandingens skyld
det slår klik i hovedet på sådan en blanding ! og det er du ikke den
første der har oplevet desværre .

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 29-07-02 18:58

On Mon, 29 Jul 2002 16:49:29 +0200, "Jacobsen" <lisbeths@paradis.dk>
wrotd:

>Hvorfor bider en hund?

tjae hvorfor slår et mennesker ? det er lige så svært at svare på
nogle mennesker er bare syge i hovedet ! og der findes også hunde der
er syge i deres hoveder ! selv om hunde på mange måder er smartere end
mennesker så¨ kan de altså godt have en brist i hovedet lige som
mennesker kan have ! det er heldigvis få hunde der har det , men hvis
jeg var dig ville jeg ikke nærme mig den hund igen , den burde faktisk
blive aflivet efter min mening !Hvis den bidder dig imens du kæler med
den efter hvad du har forklaret så er der noget i vejen med hunden og
du kan ikke vide hvornår den bidder dig igen måske et nyt sted !?Jeg
ville aldrig gå hen til en hund der havde bidt mig før det er helt
sikkert .

jeg tror ikke at man kan træne sig ud af det eller komme med en
forklaring om at den er opdraget forkert osv og selv om at det skyldes
at den er opdraget forkert eller at ejeren har tævet den så burde den
aflives aligevel , hvis hunden bidder så hårdt når du kæler den så er
den syg og burde aflives

Fra : Bjørn Høholt

Dato : 30-07-02 09:57

Hej Lisbeth

Når jeg læser dit indlæg om det bid du fik, så tænker jeg på at at det
ikke er over for alle hunde at det er en fordel at gøre sig lille og
ubetydelig. Over for nogle hunde skal man blive stående oppe dog uden
at virke truende. Det er fint at have siden til hunden og smaske hvis
det er nødvendigt, man gå ikke ned på hyg.

Jeg har hørt om tilsvarende tilfælde om en hund der bed et menneske,
jeg tror det var en hovawart.

Hilsen Bjørn

Fra : Max Larsen

Dato : 30-07-02 12:35

Vi mennesker begår nogle gange den fejl at vi tror at alle hunde gerne
vil snakke og klappes af alle mennesker, sådan er det ikke.

Lige som det ikke er alle mennesker der vil snakke med alle andre
mennesker, således er det også med hunde - og det kommer vi mennesker
også til at lære, på den ene eller den anden måde.

Kærligst

Max Larsen

Fra : Jacobsen

Dato : 30-07-02 17:01

"Max Larsen" <max@larsen.ms> skrev i en meddelelse

> Vi mennesker begår nogle gange den fejl at vi tror at alle hunde gerne
> vil snakke og klappes af alle mennesker, sådan er det ikke.

Enig.

I dette tilfælde var der imidlertid ikke tale om, at jeg opsøgte hunden for
at snakke og klappe.

Hunden kom til mig og satte sig helt tæt op af mig - og så gik jeg ud fra,
at den gerne ville snakkes med og kæles for. (Hvad den også meget gerne
ville 2 timer senere, da jeg vendte tilbage fra skadestuen)

Mvh. Lisbeth