Nybagt hunde-ejer (snart)
Fra : Michael H.

Dato : 28-07-02 16:42

Hej med jer

Her om 4 uger får vi vores lille Rottweilerhan hjem og vi glæder os meget
til det.
Men i den forbindelse vil jeg (vi) gerne spørge jer kloge hoveder om nogen
ting
så vi er lidt klogere når vi får hvalpen hjem til os.

Skal hunden ha' extra kalk i hvalpefoderet eller er det nok det der er i
maden???

Loppepiller, skal de ha' en pille hver måned for at forebygge lopper,
eller er det kun i nogen bestemte perioder i året???

På forhånd tak

Michael

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 28-07-02 16:48

"Michael H." <Gixxer25@hotmail.com> writes:

> Loppepiller, skal de ha' en pille hver måned for at forebygge lopper,
> eller er det kun i nogen bestemte perioder i året???

Det er der delte meninger om. Nogle mener at man kun skal give hunden
loppekur, hvis den har lopper og andre mener at den skal have med faste
intervaller. Intervallerne afhænger så at hvilket loppemiddel man
bruger.

Vores hund får loppekur med ca. det interval der står på pakken, men
det skyldes at han altid har lopper hvis ikke vi gør noget ved
det. Det skyldes nok at han leger med andre hund næsten hver dag og at
han har et stort stykke skov at løbe på. Så lopper og skovflåter har
han altid.

Lige en lille off-topic historie:
I går overhørte jeg en samtale mellem en mor og hende 3-4 årige
datter, som havde en gul trøje på. De havde, ligesom os, været til
vikingetræf på Moesgaard og var på vej tilbage. Moderen går lige
pludselig halvt i panik, og nærmest råber til datteren at hun er fuld
af skovflåter. Moderens hænder pisker rundt for at fjerne alle "de
frygtelige skovflåter" fra datteren. Min nysgerrighed får mig til at
vende mig rundt. Jeg var også nød til at vende mig meget hurtigt
tilbage igen da jeg så dem. Datterens gule trøje var oversået med
glimmerbøsser! Jeg skreg af grin, det var ikke pænt gjort, men jeg
kunne altså ikke lade være.

Held og lykke med den lille ny.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Lene Thorup

Dato : 28-07-02 17:23

"Michael H." <Gixxer25@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Loppepiller, skal de ha' en pille hver måned for at forebygge lopper,
> eller er det kun i nogen bestemte perioder i året???

Jeg foretrækker noget der hedder Frontline, som man kan få som spray eller
til at dryppe i nakken. Det kan købes ved dyrlægen, matas og apoteket (måske
også ved diverse dyrehandler).

Det er det jeg har bedst erfaring med. Jeg har også prøvet de piller
(program Vet), men min hund fik lopper alligevel. Og hvorfor give hunden
piller mod lopper hele året, når man kan nøjes med at spraye, når de er der.

Jeg har nu ikke set lopper i flere år - jeg mener også at have hørt at det
er generelt, at vores hunde næsten ingen lopper har. Det er værre med tæger,
dem er der mange af.

Hilsen
Lene

Fra : Nina El Falaki

Dato : 28-07-02 17:42

Hvis du fodrer med et kvalitetsfoder, skal du ikke tilsætte noget

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Søren Voigt

Dato : 28-07-02 19:49

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message
> Hvis du fodrer med et kvalitetsfoder, skal du ikke tilsætte noget

Nina,

Måske var det ok hvis du forklarede hvad du mente med "kvalitetsfoder"?
Ellers er gruppen nok ikke til megen hjælp overfor Michael.

Bedste hilsner
Søren

Fra : Sander

Dato : 28-07-02 20:52

"Søren Voigt" <soren_voigt@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Måske var det ok hvis du forklarede hvad du mente med "kvalitetsfoder"?
> Ellers er gruppen nok ikke til megen hjælp overfor Michael.

Ja, jeg tænkte det samme. Prøver lige at svare, så kan Nina eller i andre
supplere eller rette.
Der findes mange forskellige kvalitetsfoder. Jeg er ikke så meget inde i
indholdsfortegnelserne, men kendetegnene er som regel, at det koster en del
mere en supermarkedets hundemad. Derudover fås det i mange varianter, alt
efter hundens alder og forskellige behov. F.eks:

Hvalpefoder ( til hvalpe og evt drægtige hunde )
Junior ( til unghunde)
Alm. voksenfoder ( til hunde, der motionere normalt og bare skal holde
vægten )
Aktiv ( til hunde som motionere meget eller hunde, der har været syge)
Diæt ( til overvægtige)
Senior ( til ældre hunde )

Ved ikke om jeg glemte noget. Har dog selv set, hvor fremragende, et
kvalitetsfoder kan virke på hundens pels og vægt m.m Et plus mere: Der skal
ikke bruges så meget foder, hunden optager mere af foderet, så der kommer
ikke så meget ud, i den anden ende. Så det dyre foder, kan godt være
billigere i længden....

Se evt. dette link:

www.dyrecenter.dk

Der sælger de nogen, af de mest kendte mærker. Har kun selv prøvet Technical
( som åbenbart ikke er et kendt mærke.)og Royal Canin.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Bjergskoven

Dato : 29-07-02 10:27

> Skal hunden ha' extra kalk i hvalpefoderet eller er det nok det der er i
> maden???

Hvis du fodrer din hvalp med hvalpefoder (tørfoder) må du ikke tilsætte
ekstra kalk. Det kan give knoglevækst forstyrrelser.

Det er kun nødvendigt at give ekstra kalk, hvis du fodrer din hvalp
ensidigt.
Vælger du at lave dens foder selv, og giver den et varieret udbud af
råvarer, er det absolut ikke nødvendigt at tilsætte kalk.

> Loppepiller, skal de ha' en pille hver måned for at forebygge lopper,
> eller er det kun i nogen bestemte perioder i året???

At give loppemidler året rundt, er ligesom at spise penicillin året rundt
for at forebygge halsbetændelse.

Man bør ikke give loppemidler forebyggende efter min mening.
Jeg bruger ikke selv Front Line og lignende produkter, som er beregnet på
optagelse i blodbanen. Jeg synes det er en utiltalende tanke, at have et
giftstof cirkulerende i blodbanen konstant, for at undgå lopper.
Jeg giver mine hunde hvidløg i maden og loppper er stort set et ukendt
problem hos os.

Held og lykke med den nye vovse.

Hilsen

Merete

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-08-02 13:30

Hej Merete

> [...]
> giftstof cirkulerende i blodbanen konstant, for at undgå lopper.
> Jeg giver mine hunde hvidløg i maden og loppper er stort set et ukendt

Hurra, hvor er det dejligt at høre. Vi giver også hvidløg hver dag og
har aldrig lopper og meget sjældent flåter.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen