Priser på hvalpe m/u stambog.
Fra : Claus

Dato : 28-07-02 10:23

Som gammel opdrætter vil jeg godt lige fortælle om forskellen på at lave
race hvalpe eller blandingshvalpe.

Som race opdrætter opdrætter man af kærlighed til racen og prøver at
forbedre racen. Derfor stiller man store krav til sine avlsdyr og må ind
imellem afskrive en hund der ikke er god nok til avl.

Jeg har for år tilbage avlet lidt brugshunde der er mange faldgruber inden
du kan bruge din tæve til avl.

Den skal udstilles, den skal jo helst ligne den race man siger at det er
..
Den skal ha' alle sine tænder, ellers kan den jo ikke bide fig.
Den må ikke ha' HD, den skal jo kunne bevæge sig.
Den skal trænes og bestå prøver så man er sikker på at den har de egenskaber
en brugshund skal ha'.
Den skal avlskåres i specielklubben, så hvalpene kan komme på hvalpelisten.

Så kommer dagen hvor der skal findes en avlspartner og det kan meget let
blive i udlandet, så er det bare afsted og få parret og håbe der kommer
hvalpe.

Hvad tror i alt det her koster i tid og penge, eller hvad med den hund man
måtte skippe da man opdagede at den ikke var god nok,men der er kun en til
at betale det her og det er hvalpe køberen.

Den der avler blandingshunde skal ikke alle de her ting igennem. derfor er
det jo noget billiger at lave blandingshunde.
Når der bliver annonceret med ægte hunde uden stambog kan forældre dyrene jo
meget vel være ægte men har ikke været igennem hele den mølle som feks. mine
hunde skal eller endnu være, en af forældredyrene kan være en der er skippet
af en anden opdrætter som værende for dårlig til avl.

Det viser sig tit at de hunde der bliver brugt til avl af ægte hunde uden
stambog, der har avlsdyrene stambog men der kan ikke komme stambog på
hvalpene af forskellige årsager:

-dovenskab. man gider ikke stille til prøver og udstillinger
- hundene har en fejl, så de ikke kan avlsgodkendes

Et eller andet sted kører de opdrættere på frihjul, da de købte deres hund
med stambog , var der jo en opdrætter der har gjort alle de ting der skal
gøres ik?

Jeg synes et eller andet sted at priserne på hvalpe er blevet meget høje,
måske for høje men hvis man køber hos en seriøs opdrætter såp giver han
garranti på hvalpen., så han kan altså oxo komme til at betale nogle penge
tilbage til en uheldig hvalpekøber..

Claus

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 28-07-02 11:16

Bravo! :)

- Sidsel

Fra : Lene Thorup

Dato : 28-07-02 13:52

"Claus" <Mito@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> garranti på hvalpen., så han kan altså oxo komme til at betale nogle penge

Ja jeg er bare helt enig!!.

Lene

Fra : Annette Skovbon

Dato : 28-07-02 14:27

Hej Claus,
Rigtig godt indlæg du har skrevet.
Jeg synes egentlig ikke at opdrætternes priser er for dyre. Hvis man
tager alle de ting du har ridset ned og lige lægger en frygtelig masse
arbejdstimer oveni, for kåringer, træning, at finde den rigtige partner
osv. tager LANG tid, og oveni lægger de omkostninger der
er for alle som får hvalpe, så synes jeg prisen er helt fin.
De faste omkostninger mener jeg f.eks. er alm. vaccination,
dyrlægeeftersyn, godt foder, "Hvalpepakker", annoncering og sikkert også
nye gulvtæpper til hjemmet(Det skulle de i hverttilfælde have, der jeg
købte min første hund, pga. hvalpene)

Vh. Annette

Fra : Anja Plouman Johanse~

Dato : 28-07-02 18:40

Det er det samme når man avler andre dyr. Nu er det godt nok en anden
prisklasse og en anden slags dyr, men chinchillaer der er efter godt
præmieret forældre eller er godt præmieret selv koster nemt 1000 kr mere end
det dyr som "bare" er til en der vil have et kæledyr. Der er trods alt mere
arbejde at lægge i at avle de rigtig gode dyr.