Spagnum
Fra : Jeppe Madsen

Dato : 26-07-02 18:39

Hej NG

Jeg har planer om et akvarie med regnskovs-biotop, og vil forsøge mig med
spagnum som bundlag.

Hvilken type spagnum kan man bruge i akvarier?
Langtrevlet spagnum er vel at foretrække?
Nogle der har erfaringer?
Kan spagnum købes i planteskoler eller skal man investere i
akvarieforretningens dyre udgave?

Det blev vist til mange spørgsmål, håber i kan hjælpe!

Mvh Jeppe

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 28-07-02 09:38

"Jeppe Madsen" <_Jeppe@pharmaceuter.dk> writes:

> Hej NG
>
> Jeg har planer om et akvarie med regnskovs-biotop, og vil forsøge mig med
> spagnum som bundlag.
>
> Hvilken type spagnum kan man bruge i akvarier?

Bare det er uden gødning og andre tilsætningsstoffer.

> Langtrevlet spagnum er vel at foretrække?

Jep!

> Nogle der har erfaringer?

Ja. Jeg bruger langtrevlet spagnum som bundlag i et akvarium. Det er
der generelt ikke nogen store problemer i.

Før jeg tager det i brug som bundlag drukner jeg det i en balje, spand
eller lignende, samt skyller det nogle gange for at få det værste
fine spagnum ud. Det hjælper til at akvariet ikke bliver helt plumret
til hvis/når man roder lidt i bundlaget.

> Kan spagnum købes i planteskoler eller skal man investere i
> akvarieforretningens dyre udgave?

Du kan roligt spare dine penge og købe det ved en planteskole. Du
skal bare være 100% sikker på at det er uden gødning eller andre
tilsætningsstoffer.

/Esben
--
Drugs may lead to nowhere, but at least it's the scenic route.