Hvem spiser finnerne?
Fra : Grit Wessel

Dato : 26-07-02 10:51

Hej ng

Jeg har et problem med mine guppyer - nogen spiser deres halefinner.

I mit akvarie er der:
5 guppyer (p.t.)
3 platyer
2 lille mundruger
17 rød neon
4 pragtsmerliner
2 ancistrus

Det kan ikke være sygdom, for det er kun én fisk af gangen, der mister
halen, og den (halen) forsvinder ret hurtigt (inden for få timer eller en
nat) og der er ikke noget at se på fiskens andre finner eller nogen af de
andre fisk.

Det kan ikke være mundrugerene, der gør det, for dem har jeg først fået i
mandags og problemet startede før det. Guppyer, platyer og neon kan jeg ikke
forestille mig gør det - de er da ikke så agressive. Så er der ancistruserne
og pragtsmerlingerne tilbage - jeg kan ikke rigtig se for mig en ancistrus
angribe en anden fisk - så kan det være pragtsmerlingerne der spiser
finnerne?

Jeg ser stort set aldrig mine pragtsmerlinger, de er ret sky, så det kunne
være en grund til, at jeg aldrig har set en guppy blive angrebet?

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : schwenger

Dato : 07-08-02 08:24

"
Hvor mange hanner har du iforhold til hunner af guppyerne ?
Der skal helst være overtal af hunner, for at holde hannerne godt
beskæftiget.
Jeg har også haft guppyer og på et tidspunkt var der for mange hanner,
det resulterede i at de åd halen på konkurrenten, så var han jo ikke
lige så imponerende mere

http://www.kandu.dk/

Fra : Grit Wessel

Dato : 07-08-02 09:26

> [...]
> Jeg har også haft guppyer og på et tidspunkt var der for mange hanner,
> det resulterede i at de åd halen på konkurrenten, så var han jo ikke

Hej Schwenger

Tusind tak for svaret, jeg havde ellers næsten opgivet denne nyhedsgruppe,
da der ikke var nogen, der svarede mig (jeg er vandt til katte-ng'en).

Lige nu har jeg fire guppyhunner og to guppyhanner. Jeg havde halvt af hver
tidligere, men så begyndte halerne at forsvinde, jeg havde ikke forestillet
mig, at det kunne være guppyernehannerne, der åd hinanden - jeg har altid
forestillet mig guppyen som en fredelig fisk.

Jeg har ikke mistet nogen fisk i lang tid nu, så det kunne godt lyde som om,
at du har ret med hensyn til kønsfordelingen. Endnu engang tusind tak for
svaret.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte