Plantevækst
Fra : Tom Manczak

Dato : 15-02-01 20:42

Nu er det den med plantevækst igen! I min malawibalje har jeg en del
anubias nana/barteri, som klarer sig fint, dog med de nye blade lidt
gullige, som bliver normalgrønne igen.

Mine Cryptocoryne usteriana eller aponogetifolia eller crispatula, den
som de fleste pushere har. bladene bliver ca 1 m. Den vokser som
ukrudt, og sætter skud overalt i den ene 1/4 af mit 200 L, der hvor
filteret også sidder. Nu er spørgsmålet om hvornår man kan "tage de
små fra moderen". Min erfaring har vist at de små på ca. 10 cm klarer
sig dårligt uden moderplanten. Lignende skud der kom ca. samtidig som
den på 10 cm. er nu 20-25 cm. Er der nogen der ved hvornår de er
"klar"?

Og så er det mine C. beckettii eller willisii eller undulata eller
lutea eller wendtii. De virker lysegrønne og nogle gule. De vokser
langsomt, næsten slet ikke. Er der nogle forslag? De bliver ikke spist
af fiskebasserne. Nitrat er på ca. 30-40 mg/L, 0 nitrit.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 16-02-01 08:50

"Tom Manczak" <tom_manczak@mobilixnet.dk> wrote in message
> Nu er det den med plantevækst igen! I min malawibalje har jeg en del
> anubias nana/barteri, som klarer sig fint, dog med de nye blade lidt
> gullige, som bliver normalgrønne igen.

Bliver de gullige eller lysegrønne ?

Min anubias nye skud, starter med at være meget lysegrønne som små.

> [...]
> sig dårligt uden moderplanten. Lignende skud der kom ca. samtidig som
> den på 10 cm. er nu 20-25 cm. Er der nogen der ved hvornår de er

hmmm, jeg vil tro når de er større

> [...]
> langsomt, næsten slet ikke. Er der nogle forslag? De bliver ikke spist
> af fiskebasserne. Nitrat er på ca. 30-40 mg/L, 0 nitrit.

Mystisk mine crypt's gror som bare ukrudt, tropica siger på deres side at de
kan klare blødt-hårdt vand, men måske er dit malawi vand for hårdt ?

I min balje er hårdheden KH12

p.s. kan du ikke sende mig et billede ? Bare kontakt over ICQ

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : ole larsen

Dato : 16-02-01 14:23

Soren 'Disky' Reinke skrev i meddelelsen
<3a8cdbe6$0$22213$4d4eb98e@news.dk.uu.net>...

>I min balje er hårdheden KH12

Nej, det er den ikke..........
Som test-sets måler, er din alkalinitet (måske) 12 KH.
Din "hårdhed" er sikkert 6-10 (dHG) højere, målt som GH eller TH.
Eller også er din GH/TH 12 dHG og din KH væsentligt lavere; men sådan er det
vist ikke i Sønderborg.

Ole, der finder, at www.aquaplant.org er en rigtig god plantesøgemaskine.

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 17-02-01 07:15

Hej Ole,

"ole larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
TH.
> Eller også er din GH/TH 12 dHG og din KH væsentligt lavere; men

Uhu, du siger altså at KH "altid" er lavere end GH? Det passer
ikke helt ind i min verden.
Mit ledningsvand (lidt nord for Århus) har en KH på 10-12 og en
GH på 10-12 - begge dele ifølge Tetra's Laborett-test, og den kan
man da vist ikke "bruge forkert".
Altså en KH der bestemt ikke er væsentligt lavere end GH, nærmest
den samme. Det har faktisk altid undret mig fordi jeg troede at
GH'en var udtryk for KH'en + "noget mere".
Du lader til at have styr på disse ting, så det kunne være at du
lige gad give mig en kommentar/forklaring til dette.

> Ole, der finder, at www.aquaplant.org er en rigtig god
plantesøgemaskine.

Enig :)

Mvh. Jonas

Fra : ole larsen

Dato : 17-02-01 09:16

Jonas Jacobsen skrev i meddelelsen <96l4ul$2vfd$1@news.cybercity.dk>...
>Uhu, du siger altså at KH "altid" er lavere end GH? Det passer
>ikke helt ind i min verden.

Og det siger jeg heller ikke !
Men det er den som regel her i landet, omend KH godt KAN være højere end
GH/TH.

Det jeg opponerer imod er, at Disky siger at hans "hårdhed" er xKH når nu KH
er en alkalinitetsmåling, ikke en hårdhedsmåling.

>Mit ledningsvand (lidt nord for Århus) har en KH på 10-12 og en
>GH på 10-12 - begge dele ifølge Tetra's Laborett-test, og den kan
>man da vist ikke "bruge forkert".

Men man kan godt få en fejlvisning - eks. skulle fosfater give misvisning,
og visse vandforberedelsesmidler gør det også.

>Altså en KH der bestemt ikke er væsentligt lavere end GH, nærmest
>den samme.

Det undrer mig at det skulle være sådan nord for Århus, omend det ikke er
umuligt. Prøv st måle på en vandprøve INDEN den kommer i akvariet og inden
du tilsætter noget ?

>Det har faktisk altid undret mig fordi jeg troede at
>GH'en var udtryk for KH'en + "noget mere".

Dette er en kæphest for mig - KH har ( som test sæt måler ) intet med
hårdhed at gøre og kan altså ikke være en del af GH/TH.
KH er en alkalinitetsmåling, d.v.s. en måling af alkalinitetsdannende
ANioner. En hårdhedsmåling er en måling af hårdhedsdannende KATioner.
Man kan sige at et kilo æbler vejer det samme som et kilo pærer, men man kan
ikke påstå, at et kilo æbler er det samme som et kilo pærer.

Netop i dette, mener jeg, ligger en væsentlig årsag til den udbredte
forvirring på emnet.

KH burde ikke benævnes som noget der associerer til "hårdhed", men som
"alkalinitet" eller som "syrebindingsevne"

>plantesøgemaskine.
>
>Enig :)
>
>Mvh. Jonas

Ole
P. gr. a. spam kan man ikke maile mig via den adresse der ses i egenskaber.
Adressenermuggleratworldonline.dk

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 17-02-01 09:36

Hej Ole,

> Jonas Jacobsen skrev i meddelelsen
<96l4ul$2vfd$1@news.cybercity.dk>...

> Og det siger jeg heller ikke !

Ok, jeg misforstod dig.

> [...]
xKH når nu KH
> er en alkalinitetsmåling, ikke en hårdhedsmåling.

Det vidste jeg godt. Jeg gik ud fra at Disky bare havde glemt at
skrive "karbonathårdhed" - det må jo i denne (plante)sammenhæng
være det, som er væsentligt; bufferkapacitet, pH, CO2-mængde
osv...
Mit indlæg skyldtes blot nysgerrighed omkring de andre ting du
skrev.

> Men man kan godt få en fejlvisning - eks. skulle fosfater give
misvisning,
> og visse vandforberedelsesmidler gør det også.

Jeg ved ikke om der er fosfater, men hvor skulle de komme fra
(jeg bruger f.eks. ikke fosforsyre - har prøvet, men gider ikke
høste 1 kg penselalger om ugen). Jeg bruger heller ikke
vandforberedelsesmidler af nogen art - undtagen en sjat
MasterGrow i ny og næ, hvis det da kan falde ind under denne
kategori...

> [...]
det ikke er
> umuligt. Prøv st måle på en vandprøve INDEN den kommer i

Det er naturligvis også det jeg har gjort. Jeg kan iøvrigt
tilføje at pH er minimum 8.5 (!).
Ved lejlighed burde jeg nok spørge Hornslet Vandværk om de
forskellige værdier, de må vel vide det.

> Dette er en kæphest for mig - KH har ( som test sæt måler )
intet med
> hårdhed at gøre og kan altså ikke være en del af GH/TH.

Tak. Så fik jeg da det udredet.

> [...]
> ikke påstå, at et kilo æbler er det samme som et kilo pærer.

> Netop i dette, mener jeg, ligger en væsentlig årsag til den

Njah, så forvirret var jeg vist heller ikke.

> KH burde ikke benævnes som noget der associerer til "hårdhed",
men som
> "alkalinitet" eller som "syrebindingsevne"

Og det har en direkte sammenhæng med vandets bufferkapacitet,
right?

Mvh Jonas

Fra : ole larsen

Dato : 17-02-01 11:39

Jonas Jacobsen skrev i meddelelsen <96ld6q$7s7$1@news.cybercity.dk>...

>Det er naturligvis også det jeg har gjort. Jeg kan iøvrigt
>tilføje at pH er minimum 8.5 (!).

Ja, den kan næsten ikke være mindre hvis ikke du pumper med CO2

>Njah, så forvirret var jeg vist heller ikke.

Den var ikke rettet mod dig, det var en generel betragtning

>men som
>
>Og det har en direkte sammenhæng med vandets bufferkapacitet,
>right?

Præcist - buffercapacitet var et lige så godt udtryk.

>Mvh Jonas

Ole

Fra : Tom Manczak

Dato : 19-02-01 23:10

> Bliver de gullige eller lysegrønne ?
> Min anubias nye skud, starter med at være meget lysegrønne som små.

lysegrønne

> Mystisk mine crypt's gror som bare ukrudt, tropica siger på deres
side at de
> kan klare blødt-hårdt vand, men måske er dit malawi vand for hårdt ?

Måske, det er bare københavnsk ledningsvand, og med lavasten og alm
lyst grus i baljen

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 20-02-01 08:44

> lysegrønne

> side at de
>
> Måske, det er bare københavnsk ledningsvand, og med lavasten og alm
> lyst grus i baljen

Hejsa

Bare roligt,

Hvis der ændres noget i vandet 'tilter' cryptocoryne. for at kunne tilpasse
sig de nye tilstande.
Så du skal ikke være nervøs, bladene skal nok komme igen.

Jeg fjerne selv det smeltede blade, da de jo ikke er særligt kønne.

Fra : Tom Manczak

Dato : 19-02-01 23:05

Hej igen.

Er der nogen der kender noget til cryptocoryne syge, årsag, dens
symptomer samt evt. kur?

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 20-02-01 06:08

> Hej igen.
>
> Er der nogen der kender noget til cryptocoryne syge, årsag, dens
> symptomer samt evt. kur?
>
> --
> Med Venlig Hilsen / Regards,
>
> Tom Manczak
> ICQ: 93958379

Hejsa

Så vidt jeg har fundet ud af, så kommer cryptocoryne-syge af at man har
ændret en eller anden parameter (kraftigt vandskift / ny gødningstype
osv), som crypt'erne ikke var "forberedt" på.
Stort set alle de gange mine crypt'er er smeltet, har de efter et stykke
tid sat nye blade og kommet sig fint.

Jeg mindes at Tropica har noget ligende stående på deres sider.

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk