/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Spørgsmål inden Linux sparker Win ud
Fra : TH


Dato : 26-07-02 23:31

Hej,

Som subj siger, jeg har lige eet spørgsmål som jeg skal have løst inden
Linux kan blive No1 hos mig....Jeg har leget med Suse8.0 nu i en måneds tid
og er vildt begejstret. Alle mine opgaver kan jo løses nemt (og nemmere)
her. Dog er der stadig een ting som jeg må erkende jeg ikke kan læse mig
til:

Det drejer sig om Wine. Jeg har installeret Wine, men hvad nu...? Jeg har
kun Linux partitioner på min Disk lige nu.

Helt konkret vil jeg fx. køre Word. Men hvordan gør jeg det? Her er hvad jeg
har:

1. Installationsdisc med Word.
2. Running Suse 8.0 KDE 3.01.
3. Masser af vilje til at få det bedste ud af Linux.

Spørgsmål 1:
Så vidt jeg forstår er der 2 måder man kan køre Wine på, (simuleret gennem
wine, eller fra en FAT partition)...men forstår ikke forskellen og hvad der
er bedst/hurtigst.

Spørgsmål 2:
Hvordan installerer jeg Word? Og hvordan med andre programmer? Simulerer
Wine Windows 100% så jeg ikke behøver en Windows CD? (Har læst om at man
skal have visse DLL-filer fra Windows med)....Jeg er ikke helt med der
(heller).

Takker,
TH



 
 
Michael Andreasen (26-07-2002)
Kommentar
Fra : Michael Andreasen


Dato : 26-07-02 23:33

"TH" <th@cogito.dk> wrote in message
news:3d41cda7$0$26761$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Helt konkret vil jeg fx. køre Word. Men hvordan gør jeg det? Her er hvad
jeg
> har:

http://www.openoffice.org

Klarer alle word tingene

Mvh
Michael



Bjorn Andersen (26-07-2002)
Kommentar
Fra : Bjorn Andersen


Dato : 26-07-02 23:50

Michael Andreasen wrote:

> "TH" <th@cogito.dk> wrote in message
> news:3d41cda7$0$26761$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>> Helt konkret vil jeg fx. køre Word. Men hvordan gør jeg det? Her er hvad
> jeg
>> har:
>
> http://www.openoffice.org
>
> Klarer alle word tingene

Den skulle være på dansk her:

http://www.klid.dk/


/Bjørn

TH (27-07-2002)
Kommentar
Fra : TH


Dato : 27-07-02 00:15

Jeps den har jeg skam...


Men det er ikke nok. Derfor skal jeg forstå Wine.

/TH

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ahsimk$fn6$1@sunsite.dk...
> "TH" <th@cogito.dk> wrote in message
> news:3d41cda7$0$26761$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Helt konkret vil jeg fx. køre Word. Men hvordan gør jeg det? Her er hvad
> jeg
> > har:
>
> http://www.openoffice.org
>
> Klarer alle word tingene
>
> Mvh
> Michael
>
>



Jan Midtgaard (27-07-2002)
Kommentar
Fra : Jan Midtgaard


Dato : 27-07-02 00:29

"TH" <th@cogito.dk> writes:

> Jeps den har jeg skam...
>
>
> Men det er ikke nok. Derfor skal jeg forstå Wine.
>
> /TH

Prøv at kigge på <URL: http://www.franksworld.net/wine/> under
'Office'.

Det ser ud til at Word skulle kunne køre, hvis du ikke installerer
Access, Internet Explorer og Frontpage. Hvor godt ved jeg dog ikke.

Vær opmærksom på at det er alpha software, så de garanterer ikke en
dyt. Det gør Codeweavers til gengæld. Her kan du betale dig fra at få
det til at køre. Derfor foreslog Bjørn Crossover Office som bygger på
wine.

Sidste råd: Byg en frisk wine fra et cvs snapshot, istedet for en
pre-compilet. Det skulle øge chancerne. :)


/Jan

--
"IT-teknologien bliver allestedsnærværende."
      - Preben Mejer, udviklingsdirektør i TDC Internet

Bjorn Andersen (26-07-2002)
Kommentar
Fra : Bjorn Andersen


Dato : 26-07-02 23:53

TH wrote:

> Hej,
>
> Som subj siger, jeg har lige eet spørgsmål som jeg skal have løst inden
> Linux kan blive No1 hos mig....Jeg har leget med Suse8.0 nu i en måneds
> tid og er vildt begejstret. Alle mine opgaver kan jo løses nemt (og
> nemmere) her. Dog er der stadig een ting som jeg må erkende jeg ikke kan
> læse mig til:
>
> Det drejer sig om Wine. Jeg har installeret Wine, men hvad nu...? Jeg har
> kun Linux partitioner på min Disk lige nu.
>
> Helt konkret vil jeg fx. køre Word. Men hvordan gør jeg det? Her er hvad
> jeg har:
>
> 1. Installationsdisc med Word.
> 2. Running Suse 8.0 KDE 3.01.
> 3. Masser af vilje til at få det bedste ud af Linux.
>
> Spørgsmål 1:
> Så vidt jeg forstår er der 2 måder man kan køre Wine på, (simuleret gennem
> wine, eller fra en FAT partition)...men forstår ikke forskellen og hvad
> der er bedst/hurtigst.
>
> Spørgsmål 2:
> Hvordan installerer jeg Word? Og hvordan med andre programmer? Simulerer
> Wine Windows 100% så jeg ikke behøver en Windows CD? (Har læst om at man
> skal have visse DLL-filer fra Windows med)....Jeg er ikke helt med der
> (heller).

Du har brug for Crossover Office hvis du absolut vil køre winword.
http://www.codeweavers.com/products/office/supported_applications.php

Kig på openoffice eller staroffice i stedet.

/Bjørn

TH (27-07-2002)
Kommentar
Fra : TH


Dato : 27-07-02 00:14

Nej. I misforstår lidt...

Det er i det konkrete tilfælde Word...men der vil komme andre programmer fra
Win-miljøet iht mit arbejde....Derfor SKAL jeg køre Wine...

-Og afledet: Derfor vil jeg gerne forstå hvordan man bruger det.

/TH

"Bjorn Andersen" <bjoan@myrealbox.com> skrev i en meddelelse
news:ahsjqe$2f5d$2@news.cybercity.dk...
> TH wrote:
>
> > Hej,
> >
> > Som subj siger, jeg har lige eet spørgsmål som jeg skal have løst inden
> > Linux kan blive No1 hos mig....Jeg har leget med Suse8.0 nu i en måneds
> > tid og er vildt begejstret. Alle mine opgaver kan jo løses nemt (og
> > nemmere) her. Dog er der stadig een ting som jeg må erkende jeg ikke kan
> > læse mig til:
> >
> > Det drejer sig om Wine. Jeg har installeret Wine, men hvad nu...? Jeg
har
> > kun Linux partitioner på min Disk lige nu.
> >
> > Helt konkret vil jeg fx. køre Word. Men hvordan gør jeg det? Her er hvad
> > jeg har:
> >
> > 1. Installationsdisc med Word.
> > 2. Running Suse 8.0 KDE 3.01.
> > 3. Masser af vilje til at få det bedste ud af Linux.
> >
> > Spørgsmål 1:
> > Så vidt jeg forstår er der 2 måder man kan køre Wine på, (simuleret
gennem
> > wine, eller fra en FAT partition)...men forstår ikke forskellen og hvad
> > der er bedst/hurtigst.
> >
> > Spørgsmål 2:
> > Hvordan installerer jeg Word? Og hvordan med andre programmer? Simulerer
> > Wine Windows 100% så jeg ikke behøver en Windows CD? (Har læst om at man
> > skal have visse DLL-filer fra Windows med)....Jeg er ikke helt med der
> > (heller).
>
> Du har brug for Crossover Office hvis du absolut vil køre winword.
> http://www.codeweavers.com/products/office/supported_applications.php
>
> Kig på openoffice eller staroffice i stedet.
>
> /Bjørn



Larz (27-07-2002)
Kommentar
Fra : Larz


Dato : 27-07-02 00:25

TH wrote:
> Nej. I misforstår lidt...
>
> Det er i det konkrete tilfælde Word...men der vil komme andre programmer fra
> Win-miljøet iht mit arbejde....Derfor SKAL jeg køre Wine...

Jeg ville få mit arbejde til at betale en licens til VMWare
<www.vmware.com> - Det skulle efter sigende være meget godt ;)

--
-
Lars
http://coder.dk/sohofaq.php - Uofficiel WOL SOHO 77 FAQ
http://wshlman.moons.dk/ - Say goodbye to GameSpy
- A Free Half Life Manager!
To mail me remove your-pants.


Heine Laursen (27-07-2002)
Kommentar
Fra : Heine Laursen


Dato : 27-07-02 02:00

In article <3d41d799$0$26709$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, TH wrote:
> Nej. I misforstår lidt...
>
> Det er i det konkrete tilfælde Word...men der vil komme andre programmer fra
> Win-miljøet iht mit arbejde....Derfor SKAL jeg køre Wine...

Så ville jeg gå ind på hrrp://www.winehq.com og ind under support, og bruge
application databasen for at se om det er lykkedes andre at bruge de
applikationer du skal bruge.

Men bare fordi du køre wine, skal du ikke regne med at få alt windows software
til at virke.

> -Og afledet: Derfor vil jeg gerne forstå hvordan man bruger det.

wine programnavn (også install filer) i en xterm.

Prøv også man wine

--
Mvh
Heine Laursen

Niels Andersen (27-07-2002)
Kommentar
Fra : Niels Andersen


Dato : 27-07-02 11:35

TH wrote in <3d41d799$0$26709$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> Det er i det konkrete tilfælde Word...men der vil komme andre programmer
> fra Win-miljøet iht mit arbejde....Derfor SKAL jeg køre Wine...

Så store programmer ville jeg bare køre under Windows. Til det formål er
VMware helt fin.
Hvis man i Windows under VMware laver ting, som ville bringe en
Windows-maskine ned i knæ, kan Linux blive langsom. Men den maskine jeg har
erfaringer fra er også lige lille nok til at køre VMware, det er nok der
problemet ligger. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0


TH (27-07-2002)
Kommentar
Fra : TH


Dato : 27-07-02 12:47

Hej,

Tak for svar, jeg vil kigge på vwmare...

Men: Jeg forstår stadig ikke hvordan Wine rent faktisk virker...

1. Skal man bruge sin Windows CD?
2. Skal man køre programmerne fra FAT eller Ext?
3. Etc...

Bare et par hurtige danske ord. Jeg vil prøve at æde mig igennem Wine-man,
men som Noob er det ikke hyggelæsning!

/TH

"TH" <th@cogito.dk> skrev i en meddelelse
news:3d41cda7$0$26761$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Som subj siger, jeg har lige eet spørgsmål som jeg skal have løst inden
> Linux kan blive No1 hos mig....Jeg har leget med Suse8.0 nu i en måneds
tid
> og er vildt begejstret. Alle mine opgaver kan jo løses nemt (og nemmere)
> her. Dog er der stadig een ting som jeg må erkende jeg ikke kan læse mig
> til:
>
> Det drejer sig om Wine. Jeg har installeret Wine, men hvad nu...? Jeg har
> kun Linux partitioner på min Disk lige nu.
>
> Helt konkret vil jeg fx. køre Word. Men hvordan gør jeg det? Her er hvad
jeg
> har:
>
> 1. Installationsdisc med Word.
> 2. Running Suse 8.0 KDE 3.01.
> 3. Masser af vilje til at få det bedste ud af Linux.
>
> Spørgsmål 1:
> Så vidt jeg forstår er der 2 måder man kan køre Wine på, (simuleret gennem
> wine, eller fra en FAT partition)...men forstår ikke forskellen og hvad
der
> er bedst/hurtigst.
>
> Spørgsmål 2:
> Hvordan installerer jeg Word? Og hvordan med andre programmer? Simulerer
> Wine Windows 100% så jeg ikke behøver en Windows CD? (Har læst om at man
> skal have visse DLL-filer fra Windows med)....Jeg er ikke helt med der
> (heller).
>
> Takker,
> TH
>
>



Niels Andersen (27-07-2002)
Kommentar
Fra : Niels Andersen


Dato : 27-07-02 16:16

TH wrote in <3d42884b$0$142$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> Men: Jeg forstår stadig ikke hvordan Wine rent faktisk virker...
>
> 1. Skal man bruge sin Windows CD?

Nej. Jeg har læst mange steder, at det fungerer bedre med Microsofts egne
DLL'er, men jeg har ikke fundet ud af hvad man kan/skal gøre.
Man kunne selvfølgelig søge efter DLL'er på CD'en med samme navn, som dem,
der er installeret, men... :)

Faktisk ville jeg gerne se en installations-vejledning, som tager
udgangspunkt i at man har en Windows licens (og installations-cd).

> 2. Skal man køre programmerne fra FAT eller Ext?

Jeg mener at begge dele kan lade sig gøre, men... Hmm...

> Bare et par hurtige danske ord. Jeg vil prøve at æde mig igennem Wine-man,
> men som Noob er det ikke hyggelæsning!

Hvad er forskellen på en "N00b" og en newbie? (Ud over at ingen ved hvordan
"NO0b" staves, herunder mig)

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0


TH (28-07-2002)
Kommentar
Fra : TH


Dato : 28-07-02 21:05

Hej,

> Hvad er forskellen på en "N00b" og en newbie? (Ud over at ingen ved
hvordan
> "NO0b" staves, herunder mig)

Se DET ved jeg :)

En newbie er en ny-begynder...
En NOoB er en der opfører sig som enm nybegynder. Det er muligt at
vedkommende ER nybegynder men det er ikke et krav. Opførslen er i hvert fald
derefter...grænsende til at være Lame.

Nå, der brugte jeg et fremmedord igen...

/TH



Niels Andersen (29-07-2002)
Kommentar
Fra : Niels Andersen


Dato : 29-07-02 15:41

TH wrote in <3d444e77$0$174$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
>> Hvad er forskellen på en "N00b" og en newbie? (Ud over at ingen ved
>> hvordan "NO0b" staves, herunder mig)
> En newbie er en ny-begynder...
> En NOoB er en der opfører sig som enm nybegynder. Det er muligt at
> vedkommende ER nybegynder men det er ikke et krav. Opførslen er i hvert
> fald derefter...grænsende til at være Lame.

Oh. Altså er der sjældent grund til at bruge ordet om sig selv?

Jeg måtte jo lige tage et kig i "Jargon File"
http://tuxedo.org/~esr/jargon/html/The-Jargon-Lexicon.html
og fandt denne:
http://tuxedo.org/~esr/jargon/html/entry/no-op.html

Der står bla.:
2. A person who contributes nothing to a project, or has nothing going on
upstairs, or both. As in "He's a no-op."

Endnu en grund til ikke at bruge det ord om sig selv. Jeg *kan* altså ikke
lide det ord, uanset hvordan det staves med store/små bogstaver, o'er eller
nuller, b eller p og med eller uden bindestreg. :)

Skal det hedde noget andet end newbie, så må det være nybegynder el. lign.

XFUT: dk.kultur.sprog
(Som jeg også læser)

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0


TH (27-07-2002)
Kommentar
Fra : TH


Dato : 27-07-02 13:00

Hej,

Formidabel side dend er "franksworld"! Jeg kun der er en ting jeg ikke helt
er med på (Læs: en ting jeg endnu ikke har afprøvet):

Hvad er forskellen på Wine og WineX? Hvorfor startes nogle progs med Wine og
andre med WineX? Og er WineX en delmængde af Wine?

/TH




TH (27-07-2002)
Kommentar
Fra : TH


Dato : 27-07-02 13:01

Hmmm

Ignorer venligst mine stavefejl...jeg har arbejdet hele natten :)

/TH



Daniel Nielsen (27-07-2002)
Kommentar
Fra : Daniel Nielsen


Dato : 27-07-02 14:02

On 27/07-02 14.00, TH wrote:
> Hej,
>
> Formidabel side dend er "franksworld"! Jeg kun der er en ting jeg ikke helt
> er med på (Læs: en ting jeg endnu ikke har afprøvet):
>
> Hvad er forskellen på Wine og WineX? Hvorfor startes nogle progs med Wine og
> andre med WineX? Og er WineX en delmængde af Wine?
>
> /TH
>
>

Ang. winex, saa er det et naesten kommercielt program, og bruges mest
til spil. Se evt. mere her:

http://www.transgaming.com

/Daniel

--
There are no great men, only great challenges that ordinary men are forced
by circumstances to meet.
      -- Admiral William Halsey

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408869
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste