MS Windows
briani 27239
Dual installation af XP og ME
Fra : Morten Jørgensen

Dato : 29-07-02 08:33

Mine partitioner ser sådan ud

1 (primær) - XP installeret
2 - pt. installeret Windows 2000

Jeg vil gerne erstatte Windows 2000 med WindowsME - hvordan gøres det? -
installationen vil ikke køre inde fra XP - ?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 29-07-02 09:06

Morten Jørgensen wrote:
> [...]
>

> Jeg vil gerne erstatte Windows 2000 med WindowsME - hvordan gøres
> det? - installationen vil ikke køre inde fra XP - ?

Du kunne f.eks. investere i en bootmanager - hvis du kører W2k og XP som
dualboot, så kan du ikke udskifte den med WME - i modsat fald vil jeg da
også gerne høre om nogen, der har fundet de vises sten i så tilfælde.

Men du kan installere en bootmanager og så køre både W2k, WXP, WME og
W98 eller DOS eller Linux (fy! ) på samme disk.

Du kan også køre de nævnte programmer på hver deres disk, men du skal
stadig have en bootmanager til at finde de forskellige nødvendige
oplysninger i MBR -

Det er ikke noget, jeg har eksperimenteret så forfærdelig meget med, men
jeg har dog på min maskine både w98, w2k og wxp samt dos på en og samme
disk med en bootmanager fra et firma, jeg mener hedder Symantic (jeg er
ikke god til det med navne) og den følger med i programmet Partition
Magic, som er et udmærket program til at håndtere partitioner med.

Arne H.Wilstrup

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 29-07-02 09:16

Læs dette.:
http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/using/howto/gettingstarted/multiboot.
asp

-<snip
Windows XP must be installed last.
Otherwise important files needed
for starting Windows XP could be overwritten.
>-snap

Mvh

/Flemming

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 29-07-02 09:21

Tak - det anede mig at man SKAL installere me først og så xp til sidst - så
jeg skal jeg altså hele vejen

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 29-07-02 10:25

"Morten Jørgensen" wrote:

> [...]
>
> Jeg vil gerne erstatte Windows 2000 med WindowsME - hvordan gøres det? -
> installationen vil ikke køre inde fra XP - ?

Jeg kan ikke huske om jeg har prøvet det selv, men det burde kunne lade
sig gøre. Meld lige tilbage hvis du er interesseret så jeg kan finde den
nøjagtige fremgangsmåde - nedenfor har lige nævnt hvordan det burde
virke:

Det første krav til dette er at Windows XP skal være installeret på et
FAT formatteret drev da Windows ME kun kan starte fra et sådant.
Dernæst skal der laves backup af Windows XP's masterbootsektor så den
kan lægges tilbage efter installation af Windows ME.
Når Windows ME er installeret, skal dennes nye masterbootsektor gemmes i
BOOTSECT.DOS i roden på drev C.
Til sidst skal Windows XP's masterbootsektor lægges tilbage og BOOT.INI
skal tilrettes så Windows ME kan startes fra WIndows XP's
opstartsprogram.
Jeg bruger normalt Debug programmet til at håndtere bootsektorerne - jeg
ved ikke om der findes færdige programmer til dette.

Men... bootmanagere er langt at foretrække da man selv kan bestemme sit
opstartsmiljø med delte datadrev osv.
Jeg kender ikke bootmanagere fra Symantec eller PowerQuest - jeg har dog
lige kigget lidt på BootIt fra
   www.terabyteunlimited.com
- og det ser da spændende ud til $29.95.

Og husk så: at rode med opstartsfiler osv. er altid på eget ansvar - det
kan dog aldrig gå værre en galt...

/klaus

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 29-07-02 11:26

Jeg er MEGET interesseret! - jeg har styr på selve boot.ini filen - den har
jeg en kopi af som den ser ud nu med dual boot på XP/2000

Det (forhåbentlig!) eneste der så kan give lidt problemer, er det du
beskriver med at lægge ME's bootsektor i bootsect.dos på c:\ og derefter
lægge XP's masterbootsektor tilbage - hvis du har noget på det må du gerne
sende det

På forhånd tak

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 29-07-02 19:41

Morten Jørgensen wrote:
> Jeg er MEGET interesseret! - jeg har styr på selve boot.ini filen -
> den har jeg en kopi af som den ser ud nu med dual boot på XP/2000

Nej du. Booini filen er det mindste af det, for at boote winxp. Der er
mangler en flok filer. Dog kan man reparere en winxp boot. Det var
der en tråd om inden for det sidste par dage.

> [...]
> beskriver med at lægge ME's bootsektor i bootsect.dos på c:\ og
> derefter lægge XP's masterbootsektor tilbage - hvis du har noget på

Du skriver i et andet svar at du først vil installer winme og der efter
winxp
fint nok for så går boot konfigrationen af sig selv.

mvh
Henning

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 29-07-02 21:32

> Du skriver i et andet svar at du først vil installer winme og der efter
> winxp
> fint nok for så går boot konfigrationen af sig selv.

Ja, men det var før at der var én der gjorde opmærksom på at det godt kunne
lade sig gøre UDEN at skulle installere xp igen (men kun fifle lidt med
boot-filer mv.)

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 30-07-02 08:50

"Morten Jørgensen" wrote:

> Ja, men det var før at der var én der gjorde opmærksom på at det godt kunne
> lade sig gøre UDEN at skulle installere xp igen (men kun fifle lidt med
> boot-filer mv.)

Den er på vej...
Jeg skulle lige se om jeg kunne finde et program til ændring af
bootsektorerne, men det kunne jeg ikke lige finde, så jeg skal lige have
lavet et lille program til det så jeg ikke selv behøver at bruge debug
programmet til det fremover.
Jeg forventer at have det klar i løbet af dagen.

/klaus

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 30-07-02 10:25

"Morten Jørgensen" wrote:
> [...]
> lægge XP's masterbootsektor tilbage - hvis du har noget på det må du gerne

Endnu en gang : Dette virker kun hvis XP er installeret på et FAT
formatteret drev...
Alt sker for egen risiko og regning - lav hellere en
backup for meget end en for lidt...

1. Start Windows XP og formatter drev D: hvor Windows 2000 ligger og
slet Windows 2000 linien i BOOT.INI
Drev D: skal være defineret som en primær partition akkurat som drev
C:
2. Start PC'eren op i DOS mode vha Windows ME CD'en
3. Lav kopi af XP's bootsektorer (Master og Partition) vha af
BOOTSECT.EXE (som jeg sender dig på email):
BOOTSECT R M XP.MBR
   BOOTSECT R P XP.PBR
Du skal stå i roden på C: når dette gøres
4. Installer Windows ME på drev D: - du vil blive anbefalet at afslutte
installationen, men du skal bare
"erstatte" det eksisterende OS - og vælge D:\WINDOWS som destination.
Når Windows ME er fuldt installeret, vil maskinen starte direkte i
Windows ME.
Installationsprogrammet har lavet de nødvendige ændringer i BOOT.INI.
5. Genstart PC'eren i DOS mode vha Windows ME CD'en
6. Gem Windows ME's bootsektor i BOOTSECT.DOS :
   BOOTSECT R P BOOTSECT.DOS
7. Skriv Windows XP's bootsektor tilbage :
   BOOTSECT W P XP.PBR
8. Genstart maskinen - voila...

Bemærk at den første kommando i pkt. 3 kun er med for en sikkerheds
skyld - jeg er ikke sikker på om
det er nødvendigt at gemme den. Og ja - det er kun partition (ikke
master) bootsektoren der skrives tilbage.

/klaus

Fra : Iiggiti

Dato : 29-07-02 20:45

Det nemmeste ville være at købe en ny harddisk. 40 GB til 750,00 kan du få
den ned på nu. Gøre den nye hardisk til aktiv partition v.h.a. fdisk,
installere Windows ME. Derefter installerer du så en Multibootprogram på den
aktive partition (som nu er Windows ME).

Fra : Iiggiti

Dato : 29-07-02 22:00

En lille fordel til: du beholder din Windows 2000.