MS Windows
briani 27239
Mappe drev i WinXP
Fra : Henrik

Dato : 28-07-02 20:37

Hejsa

Jeg har 2 maskiner med WinXP og nu vil jer gerne mappe et drev fra den ene
til den anden, men jeg synes ikke helt det virker som f.eks. i Win2k og NT4.
Normalt kan man bare mappe \\server\c$ f.eks. for at mappe c-drevet på den
anden computer, men i WinXP er der alt muligt med at man skal lave et
specifikt share og sådan noget tam-tam. Hvis jeg deler c-drevet får jeg godt
nok adgang til det, men kun til filerne i roden af drevet, alle
bibliotekerne er ikke mulige at tilgå.
Da jeg ikke gidder at sidde og dele hver en folder så vil jeg gerne vide
hvordan jeg forbinder mig til c-drevet på den anden maskine uden alt for
meget tam-tam.

Mvh
Henrik

Fra : Peter

Dato : 28-07-02 23:44

"Henrik" <sahl@REMOVETHISsnaps.dk> wrote in message
> [...]
> Normalt kan man bare mappe \\server\c$ f.eks. for at mappe c-drevet på den
> anden computer, men i WinXP er der alt muligt med at man skal lave et

Jeg er sikker på at det med 'c$' var en stor fejltagelse fra Majkrosåfd for
det gav uønsket adgang med det der '$'-tegn og man kunne mappe foldere som
man faktisk ikke skulle have adgang til...

> [...]
> Da jeg ikke gidder at sidde og dele hver en folder så vil jeg gerne vide
> hvordan jeg forbinder mig til c-drevet på den anden maskine uden alt for

Hmmm... jeg lader spørgsmålet være åbent - jeg kan umiddelbart ikke lige
svare dig hvorfor (jeg ville bare lige svare dig på det første =) )

Hilsen fra Peter

Fra : Henrik

Dato : 29-07-02 10:14

"Peter" <wont@tell.you> wrote in message

> [...]
> det gav uønsket adgang med det der '$'-tegn og man kunne mappe foldere som
> man faktisk ikke skulle have adgang til...

mjaa, men hvis jeg prøver at dele c-drevet og giver det navnet c$ får jeg af
vide at jeg allerede deler det som c$, så jeg tror stadig det eksistere.

Fra : Philip Bujnoch

Dato : 29-07-02 12:34

MS (bl.a. i Win xp og Win 2k ) deler jo som nævnt roden af dine drev som
standard share.

Hvis du ikke kan få det til at virke, eller den anden bruger ikke skal
have administrative rettigheder over roden af dine drev skal du gøre
følgende.

Først slå simpel fil deling fra. ( Stifinder > funktioner >
Mappeindstillinger > Vis)

Derefter opretter du den bruger der skal have adgang til din rod under
bruger konti.

Under deling og sikkerhed kan du nu vælge "nyt share" som du kan kalde
noget andet end c$. under tilladelser kan du tilføje de brugere der skal
have adgang. (og husk at fjerne "alle", hvis andre har adgang til dit
netværk)

Husk også at tilføje kontoen under "sikkerhed", hvis kontoen ikke er en
del af "bruger gruppen"

Under "sikkerhed" > "avanceret" kan du vælge om under-mapperne på drevet
skal arve indstillingerne fra roden.