MS Windows
briani 27239
Xp glemmer mappevisninger
Fra : Morten Lorenzen

Dato : 27-07-02 18:12

Jeg har lidt svært ved at formulere mig på fagsprog, så I får den lige "al
dente"
Når man højreklikker i en mappe kan man vælge at sortere efter forsk.
værdier.: Billeder, musik, video osv. har jo hver deres sæt værdier at
sortere efter. Jeg ønsker at sortere _alle_ mapper i min XP efter de
"klassiske" værdier: "Navn", "Størrelse", "Type" og "Ændret". Jeg ved godt
at man kan vælge Tema og bruge "klassisk" - hvilket jeg gør. Men alligevel
bruger XP XP standarden. Løsningen vil umiddelbart være at bruge ens
mappevisninger på alle mapper(under mappeindstillinger), men hvad nytter
det, når XP glemmer dette? - Hvad gør jeg forkert?

-M

Fra : Madsen

Dato : 27-07-02 21:21

Morten Lorenzen skrev:

> Løsningen vil umiddelbart være at bruge ens mappevisninger på alle
> mapper(under mappeindstillinger), men hvad nytter det, når XP
> glemmer dette? - Hvad gør jeg forkert?

Den måde du beskriver burde være løsningen, for det virker på alle
tidligere Windows-versioner fra og med Win95, men et eller andet
gør, at WinXP glemmer disse indstillinger. Jeg har det samme problem
og har opgivet at løse det. Jeg vil gerne have mapper vist med
visningen 'Details', men før eller siden vender mange af mapperne
tilbage til 'Thumbnails'-visning og det selvom jeg har sørget for
at slette Thumbs.db, eller hvad de nu hedder, rundt omkring i
mapperne.

Jeg håber _meget_ på at det er løst i SP1, som snart bliver frigivet.
Win2000, som jeg også har installeret, har f.eks. ikke problemet.

Madsen.

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 27-07-02 21:49

> [...]
> tilbage til 'Thumbnails'-visning og det selvom jeg har sørget for
> at slette Thumbs.db, eller hvad de nu hedder, rundt omkring i

Jeg har dog ikke slettet nogle filer, og det ses tydeligt at det behøver jeg
heller ikke :)

> Jeg håber _meget_ på at det er løst i SP1, som snart bliver frigivet.
> Win2000, som jeg også har installeret, har f.eks. ikke problemet.

Håber også det bliver løst, det er _ret_ træls...

-M

Fra : Madsen

Dato : 27-07-02 22:05

Morten Lorenzen skrev:

> Jeg har dog ikke slettet nogle filer, og det ses tydeligt at det
> behøver jeg heller ikke :)

Jeg har tidligere hørt en teori om, at hvis der ligger en fil ved
navn Thumbs.db i mappen, så tror XP at mappen skal vises som
thumbnails, da det er en fil der kun opstår når visningen er stillet
til thumbnails. Det er muligt at det virker hos nogle, men hos mig
gør det så altså ikke, men filerne er til ingen nytte hvis visningen
ikke er stillet til thumbnails, så har man ikke det, kan man lige så
godt slette dem. Som standard er det en skjult fil, så du skal have
slået visning af skjulte filer og mapper til, hvis du vil se den.

> Håber også det bliver løst, det er _ret_ træls...

Enig.
Jeg havde også et problem med at ikonerne på skrivebordet tit blev
genoptegnet, men det problem har jeg heldigvis fået løst med hjælp
her fra gruppen. Det har også hjulpet lidt på problemet med at
mapper ikke husker deres visning, men det er ikke forsvundet helt.
Du kan evt. selv prøve om det virker hos dig.
Tricket går ud på at hæve WinXP's ikon cache. Altså et slags
mellemlager hvor Windows gemmer information om hvordan ikoner skal
se ud, og åbenbart også hvordan mapper skal vises. Som sagt har det
ikke løst problemet fuldstændigt her, men det har minimeret det.

Icon cachen finder du inde i følgende nøgle i registeringsdatabasen:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer
Her skal du så oprette en ny værdi (REG_SZ) med navnet:
Max Cached Icons

Når værdien er oprettet kan du højreklikke på den og giv den så
værdien 4096 eller måske 8192. Jeg kører pt. med 8192. Jeg sidder
faktisk lige pt. og overvejer om jeg skulle prøve at hæve den...

Madsen.

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 27-07-02 23:09

> [...]
> godt slette dem. Som standard er det en skjult fil, så du skal have
> slået visning af skjulte filer og mapper til, hvis du vil se den.

Kender godt filen, men det problem støder jeg heller ikke på.

> [...]
> mapper ikke husker deres visning, men det er ikke forsvundet helt.
> Du kan evt. selv prøve om det virker hos dig.

Har ingen problemer af nogen art med mit skrivebord - det er det eneste sted
på min pc, hvor alt er som det skal være

> Tricket går ud på at hæve WinXP's ikon cache.

[Snip] En masse indviklet og dog fyldestgørende tekst.

> Når værdien er oprettet kan du højreklikke på den og giv den så
> værdien 4096 eller måske 8192. Jeg kører pt. med 8192. Jeg sidder
> faktisk lige pt. og overvejer om jeg skulle prøve at hæve den...

Ok, der er ingen maks limit?

-M

Fra : Madsen

Dato : 27-07-02 23:34

Morten Lorenzen skrev:

Ikon Cache.

> Ok, der er ingen maks limit?

Det tør jeg ikke sige. Jeg har lige hævet min fra 8192 til 10240.
Det var der ingen problemer med, men en grænse er der vel et eller
andet sted.

Madsen.

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 28-07-02 09:39

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:Xns9258E36FD498Ccopy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk...

> [...]
>
> Jeg håber _meget_ på at det er løst i SP1, som snart bliver frigivet.
> Win2000, som jeg også har installeret, har f.eks. ikke problemet.

Hej Madsen
Ved dette ikke løser dit problem men; jeg kører selv W98se med visning details dette virker også ok men når
jeg så har ryddet lidt op i temporate internet instillinger dvs slettet cookies og slettet filer, så vil
stifinderen næste gang jeg starter op vise thumpnails hvorfor aner jeg ikke men mon det ikke er
en fortsættelse af dette der er i XP??
Med venlig hilsen
Paul Ø. Sørensen

Fra : Madsen

Dato : 28-07-02 13:33

Paul Østerby Sørensen skrev:

> [...]
> slettet filer, så vil stifinderen næste gang jeg starter op vise
> thumpnails hvorfor aner jeg ikke men mon det ikke er en

Hmm, det lyder godt nok mystisk. Jeg har ikke observeret at det er i
forbindelse med at jeg tømmer Temporary Internet Files at WinXP glemmer
visningen, men det er muligt at disse to ting hænger sammen. Det vil
jeg lige have undersøgt nærmere så tak for tippet. :)

Som jeg oplever det, så kan jeg stille en bestemt mappe som jeg gerne
vil have resten til at se ud inde i Stifinderen og derefter går jeg op
i Funktioner > Mappeindstillinger > Vis og klikker på 'Udfør på alle
mapper', eller hvad det nu hedder på dansk (jeg kører engelsk WinXP).
Derefter burde alle mapper være som jeg gerne vil have det, hvilket de
også er i et stykke tid, men så lige pludselig - når jeg går ind i en
tilfældig mappe i Stifinderen - skifter den måske til thumbnails i
stedet for detaljeret visning og det burde den ikke gøre, da jeg ikke
har bedt den om at gøre det. Det er ikke noget jeg har oplevet i
tidligere Windowsversioner og heller ikke dengang jeg kørte Win98 og
98SE. Desuden kan min WinXP heller ikke huske hvor på skærmen Kontrol-
panelet skal stå og hvilken størrelse det skal have. Ret irriterende.
Den kan i et stykke tid, men før eller siden glemmer den det.

PS. Til orientering så er dine linier voldsomt lange.
Det letter læsbarheden hvis du holder linielængden på imellem 60-70
tegn eller der i omegnen.

Se evt.: http://usenet.dk/netikette/linje.html og
http://kommunalbastards.org/oe/oeusenet.html

Er du i tvivl, så er der hjælp at hente i følgende gruppe:

Madsen.

Fra : Ole

Dato : 13-08-02 23:52

Madsen skrev:

> [...]
> Det tør jeg ikke sige. Jeg har lige hævet min fra 8192 til 10240.
> Det var der ingen problemer med, men en grænse er der vel et eller

Jeg har W2k og fandt
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;q132668&
som gælder for snart sagt alt fra Win95 til ME, men ikke omtaler XP.
Der er her tale om en øvre grænse på 4096.
Da havde jeg allerede sat 8192 ind - uden at det brød sammen.
--
Venlig hilsen
Ole Kiilerich

Fra : Madsen

Dato : 14-08-02 00:25

Ole skrev:

> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;q132668&
Det problem har jeg så til gengæld stort set aldrig oplevet på WinXP
og egentlig heller ikke på Win2000, men det skete tit på Win9x, altså
at ikoner pludselig skifter udseende.
F.eks. oplevede jeg tit at ikoner for *.PSD-filer (Photoshop) pludselig
skiftede til et ikon med en mus,som hørte til noget Logitech-halløj.
Der var mange andre ikoner der også hyppigt skiftede udseende og da
hjalp det også at hæve cachen - eller ganske simpelt at gå ind i
TweakUI og køre en gang 'Rebuild Icons' - men det her med at ikoner
hyppigt bliver genoptegnet, havde jeg ikke forbundet med ovenstående
problem, men løsningen er altså den samme for begges vedkommende, for
det har også hjulpet en hel del at hæve den ikon-cache på WinXP.
Ikonerne på skrivebordet genoptegner slet ikke så ofte mere, siden
jeg lavede den ændring i hvert tilfælde.

> Da havde jeg allerede sat 8192 ind - uden at det brød sammen.

Lige nu kører jeg så med 10240, hvilket også kører fint nok.

Madsen.