MS Windows
briani 27239
Rename af filtype winXP
Fra : Søren

Dato : 27-07-02 16:19

Hvordan er det lige man ændre en filtype til en anden ?
Hvis jeg har en fil der hedder Coolworks2001.ex_ , og skal ændre den til
Coolworks2001.exe ? Jeg kan rename selve navnet men ikke filtypen/endelsen.
Nu bruger jeg for det meste Windows Commander et gammelt levn fra fortiden,
det er meget nemmere, men det kunne være at at vide hvordan man 'rigtigt'
gør.

Søren.

Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 27-07-02 17:29

"Søren" <pc@tdcspace.dk> wrote:

>Hvis jeg har en fil der hedder Coolworks2001.ex_ , og skal ændre den til
>Coolworks2001.exe ?

Bare lige for en sikkerheds skyld; når filer har en endelse der
hedder .ex_, .dl_, osv, så er det som regel et tegn på at filen
er komprimeret og er en del af et sæt installationsfiler. Den
bedste måde at "omdøbe" fil-endelsen er at køre
installationsprogrammet. Blot at ændre endelsen vil ikke gøre
filen brugbar.

>Jeg kan rename selve navnet men ikke filtypen/endelsen.

Hvorfor kan du ikke rename endelsen? Fordi den ikke bliver vist?
Hmm..., her kan jeg ikke hjælpe så meget. Jeg kører ikke XP. Men
mon ikke det løses på samme måde som i 95, 98, nt, me, og 2000 -
ved at ændre på indstillingerne for hvordan filer vises i
stifinder. Jeg kan ikke lige sige hvor du laver de indstillinger
i XP, men når du har fundet det, så skal du ændre det sådan at
alle filer vises og at der ikke skjules filnavne på kendte
filtyper.

Håber det hjælper dig lidt videre...

Thomas L. Christensen, Svendborg

Fra : Søren

Dato : 27-07-02 18:56

"Thomas L. Christensen" <tlc@get2net.dk> wrote in message
bla.. bla..

> Håber det hjælper dig lidt videre...
>
> --

I mit tilfælde VAR det en fil der skulle have ændret filtype.
Alle filtyper bliver vist, men jeg kan kun ændre/rename filnavnet.
Det bør da være muligt, da man kan ændre fil atributter osv.
Men tak for svaret alligevel.

Søren.

Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 27-07-02 19:19

"Søren" <pc@tdcspace.dk> wrote:

> [...]
>Alle filtyper bliver vist, men jeg kan kun ændre/rename filnavnet.
>Det bør da være muligt, da man kan ændre fil atributter osv.

Nogen gange spørger jeg mig selv (ret tit) om nyere versioner af
programmer og styrtesystemer nu også *er* en forbedring af mine
muligheder.

Jeg mener, for fanden, hvem skulle det gavne at halvdelen af
filerne på harddisken som standard ikke blev vist, og at man ikke
kunne se hvilke filtyper man havde med at gøre? Og nu kan man
ikke få lov at ændre fil-endelsen? Skulle det forestille at være
et fremskridt? Som det forventes at jeg betaler flere tusinde
kroner for? Ja, jeg er off-topic. Jeg stopper nu...

Thomas L. Christensen, Svendborg

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 27-07-02 23:36

1. Det er for at beskytte uerfarne brugere. Tidligere hændte det ofte
at sådanne brugere når de søgte efter lidt extra plads på harddisken
gav sig til at slette systemfiler fordi disse fylder en del og "de
brugte dem alligevel ikke". Det gav en hel del support kald som enhver
der har prøvet at sidde ved en helpdesk kan tale med om.

2. Man kan sagtens ændre filendelsen i Windows når først man har valgt
at vise den.

Fra : Søren

Dato : 27-07-02 19:48

> [...]

> i XP, men når du har fundet det, så skal du ændre det sådan at
> alle filer vises og at der ikke skjules filnavne på kendte

Du havde ret, men jeg forstód ikke lige hvad du mente, da jeg godt kunne se
filtypen under properties.

Søren

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-07-02 19:19

Sat, 27 Jul 2002 17:18:56 +0200, skrev "Søren" <pc@tdcspace.dk>:

>Hvordan er det lige man ændre en filtype til en anden ?

Kontrolpanel => Mappeindstillinger => Vis => fjern afmærkningen
ved at filtype skal skjules for kendte filtyper.

Fra : Søren

Dato : 27-07-02 19:45

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message
> Kontrolpanel => Mappeindstillinger => Vis => fjern afmærkningen
> ved at filtype skal skjules for kendte filtyper.
> --

Heey tusind tak, tænk det var så enkelt ))))))))))

Søren

Fra : Madsen

Dato : 28-07-02 00:26

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Muligvis, men det var sådan set ikke, det jeg svarede på.

Nej, det ved jeg. Jeg nævnede det også blot til orientering.

Madsen.

Fra : Søren

Dato : 28-07-02 07:00

> Nej, det ved jeg. Jeg nævnede det også blot til orientering.

Måske var det også bare mig der gav et dårligt eksempel, men det var FAKTISK
en endelse der hed ex_ der skulle ændres. Grunden til den var blevet ændret
i først omgang har vist været af hensyn til virsus beskyttelse når den er
blevet sendt over nettet/irc. Endelser med *.exe *.bat *.com osv bliver
oftes filtreret fra.
Nåja så kom jeg selv lidt ud over topic

Søren.

Fra : Madsen

Dato : 27-07-02 21:12

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Kontrolpanel => Mappeindstillinger => Vis => fjern afmærkningen
> ved at filtype skal skjules for kendte filtyper.

Og filer med efternavne som f.eks. ex_ eller dl_ kan som sædvanligt
udpakkes i en kommandoprompt med Expand-kommandoen. Det hjælper mig
bekendt ikke, blot at omdøbe efternavnet, for det er pakkede filer.

Madsen.

Fra : Søren

Dato : 27-07-02 21:46

> Og filer med efternavne som f.eks. ex_ eller dl_ kan som sædvanligt
> udpakkes i en kommandoprompt med Expand-kommandoen. Det hjælper mig
> bekendt ikke, blot at omdøbe efternavnet, for det er pakkede filer.

Prøv at kigge lidt længere oppe, så behøver jeg ikke gentage mig selv.

Søren.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-07-02 23:51

Sat, 27 Jul 2002 22:11:38 +0200, skrev Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk>:

>Og filer med efternavne som f.eks. ex_ eller dl_ kan som sædvanligt
>udpakkes i en kommandoprompt med Expand-kommandoen.

Muligvis, men det var sådan set ikke, det jeg svarede på.

Jeg svarede på, hvordan man kan få lov til at omdøbe en filtype
til en anden.

Om det så virker, er jo meget forskelligt.