MS Windows
briani 27239
Langsom XP
Fra : Rune Feldt-Rasmussen

Dato : 26-07-02 22:39

Hejsa
Min XP pro er blevet meget langsom - specielt ved opstart af programmer, det
tager op til 5-6 sekunder bare at starte explorer eller word.
Problemet er set før herinde, men er der nogen, der har fundet en løsning
(ud over geninstallation
MVH Rune

Fra : Madsen

Dato : 26-07-02 22:49

Rune Feldt-Rasmussen skrev:

> [...]
> eller word. Problemet er set før herinde, men er der nogen, der
> har fundet en løsning (ud over geninstallation

Der var på et tidspunkt en der skrev et indlæg herinde, da han havde
fundet en løsning på det samme problem. I hans tilfælde var det
UDMA-tilstanden på harddiskcontrolleren inde i enhedshåndtering der
pludselig var blevet ændret til en lavere værdi, hvilket resulterer
i at alt kører i slowmotion. Hvis du f.eks. kører med en ATA100
harddisk på en ATA100 controller, så skal der stå UDMA Mode 5 inde
under egenskaber for harddiskcontrolleren. Er det en ATA66, skal der
står UDMA mode 4, ATA33 = UDMA Mode 2 osv. Om det så er det samme
problem hos dig ved jeg ikke.

Det kan også være spyware. Det kan sløve pc'en enormt. Spyware kan
fjernes med Ad-aware f.eks. En oprydning i registreringsdatabasen med
en god regcleaner, er heller ikke så ringe endda.

Madsen.

Fra : Rune Feldt-Rasmussen

Dato : 26-07-02 23:41

"Madsen" skrev:

> [...]
> fjernes med Ad-aware f.eks. En oprydning i registreringsdatabasen med
> en god regcleaner, er heller ikke så ringe endda.

Jeg kører med FastTrak 100 TX2 controller med 2x20GB diske: Jeg er ikke klar
over om det har nogen betydning - men jeg kan ikke finde nogen indstillinger
for UDMA mode nogen steder, er det bare mig der er en knold??
Har kørt Ad-aware, og der var ingen "fangst".
Vedrørende oprydning i reg databasen (hvad hedder det i øvrigt på en maskine
med engelsk XP?), er jeg vist for meget PC mongol til at begi' mig af med
det på egen hånd, jeg antager det kræver en vis indsigt?!
Hvis det alligevel er relativt overkommeligt, findes der så en "manual"
(does and don'ts) tilgængelig et eller andet sted, så jeg ikke gør mere
skade end gavn?
Håber på flere hints
Rune

Fra : Madsen

Dato : 27-07-02 00:06

Rune Feldt-Rasmussen skrev:

> [...]
> ikke klar over om det har nogen betydning - men jeg kan ikke finde
> nogen indstillinger for UDMA mode nogen steder, er det bare mig

Næ, det tror jeg ikke. Jeg aner ikke hvad en FastTrak 100 TX2
controller er for en størrelse. Er det en SCSI-controller, eller?
Jeg kører med de to IDE ATA100 controllere der sidder på mit bund-
kort og her er det blot at gå ind i Enhedshåndtering og kigge under
egenskaber for den primære IDE-kanal, som er den kanal mine to
harddiske er monteret på.

http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/ide_controller.png og
http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/udma.gif

Når du har installeret et controllerkort, er det muligt at det ser
anderledes ud, men du må vel kunne se kortet inde i Enhedshåndtering?
(Device Manager på engelsk).

> Har kørt Ad-aware, og der var ingen "fangst".

Så er det nok som det skal være, hvis du da ellers har sørget for at
få Ad-aware opdateret med den nyeste referencefil forstås.

> Vedrørende oprydning i reg databasen (hvad hedder det i øvrigt på
> en maskine med engelsk XP?)...

Registry, men jeg mente ikke manuel oprydning.
Jeg mente små programmer som kan rydde op i registeringsdatabasen
for dig og fjerne ugyldige nøgler og andet snavs som hurtigt hober
sig op derinde.

> [...]
> alligevel er relativt overkommeligt, findes der så en "manual"
> (does and don'ts) tilgængelig et eller andet sted, så jeg ikke gør

Det er lidt forskelligt hvad folk bruger af regcleanere på WinXP.
De fleste foretrækker Regcleaner som kan hentes på denne adresse:
http://www.jv16.org/ Nogle bruger PowerTools som også kan hentes på
ovenstående adresse.
Andre foretrækker RegVac: http://regvac.com/fregvac.htm

Min favorit er EasyCleaner: http://www.toniarts.com/ecleane.htm
Der skal dog lige foretages en lille ændring i den hvis man vælger
at bruge den på Win2000/XP. Inde i 'Clean Registry' skal der lige
tilføjes ordet 'Help' som her:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/easycleaner.png

Madsen.

Fra : Rune Feldt-Rasmussen

Dato : 27-07-02 09:01

"Madsen" skrev:
> [...]
> Der skal dog lige foretages en lille ændring i den hvis man vælger
> at bruge den på Win2000/XP. Inde i 'Clean Registry' skal der lige

Tak for de gode hints - og det er vist ikke første gang
Synes det har hjulpet en del efter oprydningen, de fleste programmer er
noget hurtigere om at starte op nu - selv om det ikke er helt, som da
installationen var ny?!

Ps. FastTrak 100 er en RAID controller

MVH Rune

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 27-07-02 12:47

Bedre sent end aldrig.!!

Hvis du vil have ydelsen tilbage så kør en reparation.
Den skal køres via installations programmet.

1. genstart maskinen og boot via CD-rom
2. start installation
3, Windows spørger om du vil reparere eller installere = VÆLG INSTALLERE
4. Windows gennemsøger dine HDD, og finder din gamle installation.
5. Windows beder dig vælge mellem installation og reparation (IGEN) = VÆLG
REPARATION
6. lad den køre færdig, og hent eventuelle opdateringer.

nu er Windows som "ny" men alle dine indstillinger er bevaret.!!

Mvh

/Flemming

Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 27-07-02 14:11

"Flemming Jacobsen" <f.jacobsen@mail.dk> wrote:

> [...]
>6. lad den køre færdig, og hent eventuelle opdateringer.
>
>nu er Windows som "ny" men alle dine indstillinger er bevaret.!!

Hey, tak for den beskrivelse! Hvad sker der hvis man vælger
reparere i trin 3? (ja, jeg kører ikke XP selv, så jeg har ikke
mulighed for selv at tjekke det)

Thomas L. Christensen, Svendborg

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 28-07-02 09:33

Så overskrives installationen (det er jo også en form for reparation)
og alle dine indstillinger slettes.!!

Mvh

/Flemming

Fra : Madsen

Dato : 27-07-02 14:43

Thomas L. Christensen skrev:

> Hvad sker der hvis man vælger reparere i trin 3?

WinXP installationen bliver repareret for fejl. :)
Kan f.eks. bruges hvis man ikke kan starte Windows, eller noget i den
stil.

Madsen.

Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 27-07-02 15:31

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>WinXP installationen bliver repareret for fejl. :)

Hehe... :) Jeg mener, bliver ens opsætning/indstillinger
overskrevet? Det er der jo ikke meget reperation over.... Hvad er
egentlig fidusen ved at vælge den fremgangsmåde Flemming gav, i
forhold til at vælge reparere i trin 3?

Thomas L. Christensen, Svendborg

Fra : Madsen

Dato : 27-07-02 15:07

Rune Feldt-Rasmussen skrev:

> Synes det har hjulpet en del efter oprydningen, de fleste
> programmer er noget hurtigere om at starte op nu - selv om det
> ikke er helt, som da installationen var ny?!

Når du lige har nyinstalleret Windows har du temmelig sikkert heller
ikke installeret alle de programmer som du har inde nu.
Du har heller ikke haft noget installeret og senere måske fjernet
igen som efterlader stumper i registreringsdatabasen. Jo større
registreringsdatabasen bliver, jo langsommere vil Windows starte op,
er min erfaring. Noget der også virkelig kan sløve Windows er mange
fonte eller skrifter. De skal alle indlæses under opstart, medmindre
man har en fontmanager installeret. Mange programmer installerer
automatisk fonte og til sidst kan man have en hel del fonte instal-
leret hvor man måske kun bruger en brøkdel af dem. Det er spild af
ressourcer.

> Ps. FastTrak 100 er en RAID controller

Så er det muligt at du kan finde den nede under SCSI og RAID-
controllere inde i Enhedshåndtering i stedet.

Madsen.

Fra : Rune Feldt-Rasmussen

Dato : 27-07-02 23:25

> [...]
> ressourcer.

> Så er det muligt at du kan finde den nede under SCSI og RAID-
> controllere inde i Enhedshåndtering i stedet.

Det er sådan set ikke under opstarten af Windows selv, den er langsom, det
er snarere når almindelige programmer - Word, Photo shop mm startes, at den
er mærkbart sløvere.
Vil det hjælpe at geninstallere - og er der ting der går tabt i processen?
Og så kan jeg i øvrigt godt finde controller'en i enhedshåndtering
Blot kan jeg ikke se noget om UDMA tilstanden, ved heller ikke om det er
aktuelt når HD'erne køres over en RAID?!
MVH
Rune

Fra : Madsen

Dato : 27-07-02 15:53

Thomas L. Christensen skrev:

> Hehe... :) Jeg mener, bliver ens opsætning/indstillinger
> overskrevet?

Nå, det tør jeg så ikke sige. Jeg plejer at genindlæse et image i
stedet, hvis jeg får lavet alt for meget kage i Windows.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 27-07-02 23:46

Rune Feldt-Rasmussen skrev:

> Det er sådan set ikke under opstarten af Windows selv, den er
> langsom, det er snarere når almindelige programmer - Word, Photo
> shop mm startes, at den er mærkbart sløvere.

Hvor lang tid er det siden at du har kørt en defragmentering af
drevet?

> Vil det hjælpe at geninstallere - og er der ting der går tabt i
> processen?

Jeg tvivler på at det vil hjælpe noget som helst at geninstallere
Windows oveni sig selv.
Hvis det skal have nogen effekt at geninstallere, så må vejen frem
efter min mening være, at starte forfra med en formatering af disken
og geninstallering af Windows og på den måde går alt tabt, så du
skal have alle programmer geninstalleret og de dokumenter du selv
har lavet og evt. skal bruge igen, skal du have taget backup af ud
på cd'er eller noget i den stil, inden du formaterer.

Du kunne evt. gøre ligesom jeg har gjort i de sidste mange år.
Når jeg har installeret en ny Windowsversion og alle mine programmer
er på plads og stillet som jeg gerne vil have dem, så laver jeg et
image af installationen ud på nogle cd'er og kyler disse cd'er dybt
ind i skabet. Derudover laver jeg jævnligt et image ud på en anden
harddisk efterhånden som jeg får opdateret Windows med nye
sikkerhedsopdateringer og diverse hotfixes, men hvis Windows på et
eller andet tidspunkt begynder at køre dårligt, så kan jeg på ca. 20
min. stille pc'en tilbage til dengang hvor Windows lige var blevet
installeret vha. af de cd'er der ligger inde i skabet. Det gode ved
det er, at jeg ikke skal foretage mig andet end at skifte cd når
image-programmet spørger om den næste cd i rækken. Dovenskaben længe
leve. :)

> Og så kan jeg i øvrigt godt finde controller'en i enhedshåndtering
> Blot kan jeg ikke se noget om UDMA tilstanden, ved heller ikke
> om det er aktuelt når HD'erne køres over en RAID?!

Det tør jeg så heller ikke spille klog på. Det må en der også sidder
med en RAID-controller kunne svare på.

Madsen.

Fra : Søren

Dato : 28-07-02 07:31

> [...]
Er det kun når programmet STARTER det er langsomt ?, ikke når du bruger
programmet ? indlæser/behandler data !!??
I så fald kunne det være et Virusprogram der var årsagen til balladen.

Søren

Fra : Rune Feldt-Rasmussen

Dato : 28-07-02 10:22

"Madsen" skrev:
> [...]
> det er, at jeg ikke skal foretage mig andet end at skifte cd når
> image-programmet spørger om den næste cd i rækken. Dovenskaben længe

Det lyder da genialt - men hvordan gør man det? - altså laver det "image"
man senere vil bruge.
Adskiller det sig væsentligt fra at bruge systemgendannelsen i XP?
Jeg har fået at vide, at det skulle være rimeligt pålideligt at bruge, og at
det også renser godt ud, men det vil vel netop ikke tage forbehold for
opdates og fixes??
Man bliver da klogere og klogere herinde
MVH
Rune

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 28-07-02 11:33

Der er flere måder at gøre det på, lave "image" altså,
f.eks med Norton Goast (kanon program)

Men om du laver et "image med f.eks Norton"
eller en sikkerhedskopi via systemværktøjerne i win xp
giver med nogle små forskelle samme resultat,
nemlig evnen til at sætte maskinen tilbage til et punkt
hvor man ved at den virkede.
Dette kan man også, med et næsten lige så godt resultat,
ved at lade win xp oprette et gendannelsestidspunkt,
som fylder langt mindre end et "image"

Men som du selv antyder så "glemmer" maskinen en del data,
nemlig, dele af, eller alt, hvad der er lavet efter disse punkter.!!

Omkring opdates og fixes,
så vil man næsten altid komme til at hente dem igen
hvis de da ikke er gemt på din hdd. i mappen wutemp/wutmp.

men hvis vælger at reparere, som beskrevet tidligere, så glemmer maskinen
intet. men den genopretter windows til fortidens storhed (;-p)
hvilket jeg godt tør sige om windows xp.
uden at glemme dine data eller ødelægge dine indstillinger.

Mvh

/Flemming

Fra : Madsen

Dato : 28-07-02 13:33

Rune Feldt-Rasmussen skrev:

> Det lyder da genialt - men hvordan gør man det? - altså laver det
> "image" man senere vil bruge.

Min favorit og det program jeg bruger er følgende:
http://www.powerquest.com/driveimage/

> Adskiller det sig væsentligt fra at bruge systemgendannelsen i XP?

Grunden til at jeg foretrækker at lave et image i stedet er, at man
kan vælge at komprimere imagefilen når den laves. Det drev jeg har
Win2000 installeret på består f.eks. af 6,18 GB. data. Imagefilen
lavet af DriveImage 2002 i højeste komprimering fylder kun 1,96 GB.
men stadigvæk er der selvfølgelig samtlige data fra min Win2000-drev
inde i imagefilen. Det er blot komprimeret ned.

Med DriveImage medfølger et program som hedder ImageExplorer hvormed
man kan åbne imagefilen og trække enkelte filer ud af den, hvis der
skulle være behov for det. ImageExplorer minder en del om Stifinder
eller Explorer i Windows.
Du kan vælge at brænde imagefilen direkte ud på cdr eller cdrw-
skiver og de skiver der kommer ud af det, fungerer som boot-cd'er.

Fordelen ved at have det på cd'er er jo så også, at det ikke optager
plads på dine harddiske, hvilket systemgendannelsen i WinXP jo gør.
En anden fordel er at du stadig har en sikkerhedskopi af din
installation selvom harddiskene i din pc evt. brænder sammen. Noget
jeg satte stor pris på sidste gang min IBM-harddisk brændte af. Havde
jeg ikke haft en kopi på cd'er måtte jeg have startet forfra med den
kedelige geninstallering af Windows og samtlige programmer, for ikke
at tale om opsætningen af diverse programmer, som tager en evighed
for mit vedkommende.

[Systemgendannelsen]
> Jeg har fået at vide, at det skulle være rimeligt pålideligt at
> bruge, og at det også renser godt ud, men det vil vel netop ikke
> tage forbehold for opdates og fixes??

Jeg har bla. i denne gruppe set flere ret uhyggelige eksempler på, at
folk som har problemer med at starte WinXP, fordi der er fejl i
registreringsdatabasen, alligevel ikke kan få lov til at starte WinXP
selvom de går tilbage til et tidligere genoprettelsespunkt, så noget
tyder på at systemgendannelsen ikke stiller pc'en 100 % tilbage til det
den var. Med DriveImage eller Norton Ghost kan du være 100 % sikker på
at pc'en bliver stillet tilbage, for det er alt indholdet af harddisken
der bliver genetableret. Altså et image eller spejl af harddisken som
den så ud da du lavede imagefilen. Det betyder så selvfølgelig også, at
de filer du evt. har oprettet siden det sidste image du lavede, går
tabt når du genindlæser imagefilen, men hvis bare man er klar over det,
så er det nu ret nemt at holde styr på. Det kræver blot at man har
flere harddiske eller partitioner at gøre godt med.

Det er rigtigt at de updates og fixes som du evt. har installeret siden
du lavede det sidste image, forsvinder når du genindlæser imagefilen,
medmindre du hyppigt laver en ny imagefil. Det er derfor jeg har valgt
at bruge en anden harddisk til at lave et image af systemdiskene over
på med jævne mellemrum, så det er sjældent at jeg bruger de cd'er jeg
har inde i skabet med den "jomfruelige" Windowsinstallation på, men den
er alligevel god at have i baghånden, hvis man gerne vil helt tilbage
til udgangspunktet.
I langt de fleste tilfælde går jeg dog kun tilbage til den kopi jeg
lavede få dage eller få timer tidligere, som befinder sig på en anden
disk. Jeg laver som regel et image af systemdiskene inden jeg
installerer større updates, fixes, programmer og drivere i tilfælde af
at disse ting laver så meget koks i det, at jeg ikke kan starte
Windows. Det har jeg også prøvet tidligere og gider ikke at prøve det
igen.

En imagefil er også en god beskyttelse mod virus, medmindre imagefilen
også indeholder filer med virus forstås. :)
Restore-mappen i Windows kan blive inficeret med virus. Den kunne i
hvert tilfælde i WinME, men jeg er ikke klar over om MS har fået det
problem løst i WinXP.(?)

Noget helt andet er, at når du kører Raid, så burde det vel slet ikke
være nødvendigt med hverken systemgendannelse eller imagefiler, eller
det er måske kun Raid 0 du kører?

Madsen.

Fra : Søren

Dato : 26-07-02 22:52

"Rune Feldt-Rasmussen" <feldt@adr.dk> wrote in message
> [...]
> tager op til 5-6 sekunder bare at starte explorer eller word.
> Problemet er set før herinde, men er der nogen, der har fundet en løsning

Jeg ville først checke om der er harddisk plads nok, hvis det er tilfældet
så prøv at tænke om du har installeret programmer lige der omkring det
begyndte, det kan være dem der bruger resourcer.
Du kan også prøve at starte task manager: tryk ctrl-alt-del samtidig, så kan
du se hvilke processer der kører, dem der hedder SYSTEM skal du lade være,
de andre hvor der står dit bruger navn, kan du prøve at lukke for, altså dem
du synes lyder lidt mistænkelige eller ikke kan genkende. Hvis du tager et
ad gangen kan du se om det hjælper på performance.
Hvis du finder det, så afinstaller programmet, eller gå ned i start og vælg
kør : og skriv msconfig. Derinde kan du bestemme hvilke processer der skal
starte op med windows og du kan så vælge det fra du mener er problemet.

Ja det var en længere smøre, men der er ikke andet end at prøve sig frem.

Søren

Fra : Lyrik

Dato : 28-07-02 07:32

> [...]
> tager op til 5-6 sekunder bare at starte explorer eller word.
> Problemet er set før herinde, men er der nogen, der har fundet en løsning
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Mærkeligt!
Min søn har nøjagtig samme problem! Det virker påfaldende mystisk. Sig mig
det har vel ikke noget med processoren at gøre? Min søns er en Athlon
Thunderbird på 1400 megaherts. Hvilken processor er der i din maskine?
Hilsen
Jens

Fra : Søren

Dato : 28-07-02 07:41

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote in message

> [...]
> det har vel ikke noget med processoren at gøre? Min søns er en Athlon
> Thunderbird på 1400 megaherts. Hvilken processor er der i din maskine?

Hvis det har noget med processoren at gøre så æder jeg min gamle hat, nææ
jeg har ingen hat så jeg tar cyklen istedet.

Søren.

Fra : Rune Feldt-Rasmussen

Dato : 28-07-02 13:46

"Lyrik" wrote in message
> [...]
> det har vel ikke noget med processoren at gøre? Min søns er en Athlon
> Thunderbird på 1400 megaherts. Hvilken processor er der i din maskine?

Hej Jens
Jeg kører Intel P4 1500 MHz på Asus P4T bundkort - men jeg tror bestemt
ikke, at problemet har noget med processoren at gøre?!
MVH Rune

Fra : Søren

Dato : 28-07-02 07:48

> [...]
> tager op til 5-6 sekunder bare at starte explorer eller word.
> Problemet er set før herinde, men er der nogen, der har fundet en løsning

Som jeg tidliger har skrevet til Lyrik i anden diskussion, er det højst
sandsynligt et sofware problem. Jeg vil foreslår jer begge, at
afinstallere/disable ALLE programmer der kører i baggrunden som startes op
med windows. Dvs, Microssoft messenger, Antivirus,Hurtigstart af programmer,
Firewalls osv.

Søren.

Fra : Søren

Dato : 28-07-02 07:51

"Søren" <pc@tdcspace.dk> wrote in message

> [...]
> afinstallere/disable ALLE programmer der kører i baggrunden som startes op
> med windows. Dvs, Microssoft messenger, Antivirus,Hurtigstart af

I kan også prøvet at starte Windows i fejlsikret tilstand og se hvordan den
kører, prøv at starte nogle programmer, dette vil med stort sandsynlighed
vise om det er et fysisk eller logisk problem (hardware/software).

Søren.

Fra : JPo

Dato : 29-07-02 06:27

Jeg har erfaret, at hvis man har installeret et virusprogram og kører med
firewall - og man starter op uden forbindelse til nettet (kører ADSL). Så
kører maskinen uhyggelig langsom. indtil den får forbindelse med nettet. Så
prøv at slå firewall fra eller vær sikker på at forbindelse er etableret.
(typisk når man tænder det hele på engang)

mvh.
Jpo.