MS Windows
briani 27239
Windows XP Studielicens
Fra : Thomas

Dato : 26-07-02 12:23

Hej

Er der nogen som er bekendt med om man kun kan købe windows xp med
studielicens som en opgraderingsversion ??

Jeg ville gerne købe den fulde version med studielicens, hvis muligt -
men alle de steder hvor man kan købe windows xp på nettet handler de
kun med opgraderingsversioner.

Fra : ReeBuz

Dato : 26-07-02 13:43

"Thomas" <autzen@----removethis----stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg ville gerne købe den fulde version med studielicens, hvis muligt -
> men alle de steder hvor man kan købe windows xp på nettet handler de

Zitech Computer på Frederiskberg har til 496,- + moms. Det var ihvertfald
hvad jeg gav, men om det var fuld eller upgrade kan jeg ikke huske.

--
Patrick

Fra : Stig Hansen

Dato : 26-07-02 14:26

Hej

[...]

Opgraderingsversionen er en fuld version, du skal bare have bevis på at du har ret til at opgradere
i form af en cdrom med en ældre Windows eller at der er installeret Windows på din harddisk i
forvejen, hvis du har det er det helt galt at betale ekstra for en fuld version som vist slet ikke
eksistere som studielicens.

Stig.

Fra : Claus Madsen

Dato : 26-07-02 16:32

Stig Hansen wrote:

> [...]
> forvejen, hvis du har det er det helt galt at betale ekstra for en fuld version som vist slet ikke

Stig har helt ret. Studyware (eller Academic Edition) findes kun som
Upgrade. Se evt. dette link...

http://www.proconsult.dk/katalog/soft/soft-b/soft-b50/softms-study15.html

Skrækkelig langt, ikke?

/CM

Fra : Torben Nielsen

Dato : 26-07-02 17:49

> Stig har helt ret. Studyware (eller Academic Edition) findes kun som Upgrade.

Undskyld hvis jeg er helt OT med dette spørgsmål. Men er meningen
med studielicenser ikke at det skal give fattige studerende
mulighed for at købe produktet? Hvis det er det, så må de
studerende altså have været rige før de blev studerende (så de
kunne købe en fuld version). Med andre ord: Man skal have betalt
fuld pris for skidtet én gang, ikke noget med at samle en
computer af billige brugte stumper for derefter at installere den
nyeste version af et MS-prog.

Ville det ikke være en bedre forretning for MS at sælge en fuld
licens til prisen, det må da alt andet lige give flere solgte
licenser, for hvis studerende er fattige finder de vel en
piratkopi før de køber en studielicens med de nuværende
priser/betingelser.

Prisen var da afgørende for mig da jeg valgte at købe WordPerfect
Office 2000 til det halve af prisen for MS Office (begge
studielicenser, men WP er en fuld licens ikke bare opgradering).

Mvh.
Torben

Fra : Stig Hansen

Dato : 26-07-02 18:56

> [...]

fuld pris for skidtet én gang, ikke noget med at samle en
computer af billige brugte stumper for derefter at installere den

Det er bestemt ikke OT, men det kan være MS regner med at de fleste fattige studerende netop har en
piratkopi eller engang har fået en pc af forældre eller andet med et MS operativsystem på.
Du kan da stadig samle en pc af billige brugte stumper, det har da ikke noget at gøre med om du kan
installere den nyeste version af Windows eller andre programmer.
Hvis man er rig eller fattig, studerende eller ej og ikke vil betale prisen for Microsoft produkter,
så bør man bruge de alternativer der findes.

http://www.box4700.dk/linux.html

Stig.

Fra : Torben Nielsen

Dato : 26-07-02 21:49

> men det kan være MS regner med at de fleste fattige studerende netop har en
> piratkopi

Så kunne de lige så godt holde op med at kræve at man opgraderer
og sælge studielicenser som fuldgyldige versioner af programmerne :)

> Du kan da stadig samle en pc af billige brugte stumper, det har da ikke noget at gøre med om du kan
> installere den nyeste version af Windows eller andre programmer.

Det jeg mente var at man ikke kan samle en pc af billige stumper,
uden at få en licens til de MS-programmer som kan bruges som
"basis" for at opfylde kravene om at være berettiget til at købe
en studielicens. Med andre ord: Du kan ikke købe en studielicens
til hvis du ikke har licenser i forvejen.

> Hvis man er rig eller fattig, studerende eller ej og ikke vil betale prisen for Microsoft produkter,
> så bør man bruge de alternativer der findes.

Helt enig! Det var derfor jeg købte WP (som jeg ikke fortryder et
sekund!). Men MS har efter min mening en noget gusten licens- og
prispolitik. De har det jo desuden med at lade gamle versioner
udgå af den liste af programmer der giver ret til opgradere, fx
er Win95 ikke gyldig hvis du vil købe en opgradering til WinXP.
På den måde tvinger de jo køberne til at købe oftere end de har
brug for. Eksempelvis mener jeg at forskellen mellem Office97 og
OfficeXP er for lille til at opgradere, men hvis jeg ville
beholde retten til at købe opgraderingsversioner, skal jeg altså
også benytte den!

Mvh.
Torben

Fra : Stig Hansen

Dato : 26-07-02 22:04

> [...]

OfficeXP er for lille til at opgradere, men hvis jeg ville
beholde retten til at købe opgraderingsversioner, skal jeg altså

Vi er helt enige.

Stig.