MS Windows
briani 27239
XP Opgradering fra OEM produkt?
Fra : MMC

Dato : 26-07-02 12:52

Hej,

Jeg vil opgradere min Win98SE DK (OEM) til WinXP Pro DK, kan det lade sig
gøre eller kræver det fuld Win98 version?
På Microsoft står der at man kan opgradere fra Win98, men ingenting om OEM
versioner, nogen erfaringer?

Carsten Pedersen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-07-02 12:09

MMC wrote:
> [...]
> sig gøre eller kræver det fuld Win98 version?
> På Microsoft står der at man kan opgradere fra Win98, men ingenting

Hvis du vil opgradere er der intet problem i dette - uanset om det er en
oem-version eller ej.

OEM står for Original Equipment Manufacturer og er i praksis producenter
af computere. Langt størstedelen af verdens OEM'er sælger deres
computere med Windows og andre Microsoft-programmer forudinstalleret.

Se i øvrigt opgraderingsmulighederne her:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=http://www.microsoft.com/
danmark/support/windowsxp/installation/default.asp

hvor du i øvrigt også kan læse følgende:

Hvad er de grundlæggende systemkrav?
For at du kan få størst muligt udbytte af funktionerne i Windows XP,
f.eks. når du arbejder med video og musik eller spiller spil, anbefaler
vi, at din computer har følgende specifikationer:
– 300 MHz-processor
– 128 MB RAM hukommelse
– 1,5 GB ledig plads på harddisken

Minimumkravene til en computer, der skal køre Windows XP, er en 233
MHz-processor og 64 MB RAM. Desuden skal computeren have VGA-skærm,
tastatur, mus og cd-rom- eller DVD-drev.

Arne H.Wilstrup

Fra : Flemming Riis

Dato : 26-07-02 13:02

"Arne H. Wilstrup" <ahw@fjerndetteahw.dk> wrote in message

> Hvis du vil opgradere er der intet problem i dette - uanset om det er en
> oem-version eller ej.

MS licens regler supporteret svjv ikke opgradering fra OEM versioner.
Jeg ville snakke med en MS pusher før du køber en opgradering og risikerer
at spilde dine penge

at det så formodentelig vil fejle en sag hos en dommer jfr dansker regler er
noget andet.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-07-02 13:31

Flemming Riis wrote:
> [...]
>
> MS licens regler supporteret svjv ikke opgradering fra OEM versioner.
> Jeg ville snakke med en MS pusher før du køber en opgradering og

Jeg har faktisk før jeg svarede snakket med Microsoft om dette, og de
siger at der íkke er nogen problemer med det. OEM-versioner er ikke
forskellige fra andre produkter udover at de normalt kun leveres med
hardware - det er det, sagen drejer sig om. Der findes ikke nogen
ændringer i programmerne som sådan (der kan være tale om andre
serienumre eller lignende, men ellers ikke noget, der skaber problemer i
øvrigt)

Så han kan roligt opgradere til Windows nyere versioner.

Man kan ikke opgradere fra trial-software med begrænset funktionstid,
men det er så sandelig også noget helt andet.

--
ahw

Fra : Flemming Riis

Dato : 26-07-02 14:07

> Jeg har faktisk før jeg svarede snakket med Microsoft om dette, og de
> siger at der íkke er nogen problemer med det.

det har jeg også og fik det modsatte af vide, derfor ville jeg hvis det var
mig ringe til dem

> OEM-versioner er ikke forskellige fra andre produkter udover at de normalt
kun leveres med

Jeg er klar over hvad en oem version er, grunden til at man ikke "kan"
opgradere er licens betinget og ikke teknisk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-07-02 21:20

"Flemming Riis" <flemming@riis.nu> skrev i en meddelelse
> "Arne H. Wilstrup" <ahw@fjerndetteahw.dk> wrote in message

> det har jeg også og fik det modsatte af vide, derfor ville jeg hvis
det var
> mig ringe til dem

Måske udtrykte jeg mig uklart: jeg ringede faktisk til dem.

> kun leveres med
>
> Jeg er klar over hvad en oem version er, grunden til at man ikke "kan"
> opgradere er licens betinget og ikke teknisk

Oem-produkter kan sagtens være licensbelagt på en sådan måde at man kun
må installere dem på den maskine, hvortil det er købt, men det ændrer jo
ikke ved det faktum, at man ved opgradering naturligvis lægger det oven
i den version man allerede har på den pågældende maskine.

Problemet kan opstå, hvis man skifter maskine, men i så fald vil man jo
have et nyt oem-produkt på den pågældende maskine.

Der er intet i licensrettighederne, der hindrer en i at opgradere -
tværtimod. Det, man gør ved licenser med oem er blot at sikre at man kun
benytter produktet til den maskine man har købt det til. OEM-supporten
skal nemlig ske ved producenten og ikke via Microsoft.

Carsten Petersen skrev da også :

[...]

Så mit svar er ikke alene teknisk korrekt, men også 100 procent korrekt,
hvad angår licenspolitikken, men for at gå med livrem og seler i denne
sag, kontaktede jeg faktisk Microsoft og fik det svar, jeg gav, uden
tøven - der var altså ingen tvivl hos Microsoft omkring dette.

Så mon vi ikke kan standse denne diskussion ved at konstatere at man kan
opgradere fuldt ud lovligt og teknisk fra windows 98 SE til Windows XP
professional?

Arne H.Wilstrup

Fra : Flemming Riis

Dato : 27-07-02 02:05

"Arne H. Wilstrup" <karl@smart.dk> wrote in message

> Måske udtrykte jeg mig uklart: jeg ringede faktisk til dem.

Jov og jeg har gjordt det samme tidligere og fået det modsatte af vide ,
derfor ville jeg anbefale at man
selv ringede derind.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-07-02 09:59

> "Arne H. Wilstrup" <karl@smart.dk> wrote in message

> Jov og jeg har gjordt det samme tidligere og fået det modsatte af vide
> [...]

Nej, nu må du altså styre dig - prøv at se logikken i tingene: der
bliver spurgt om, hvorvidt man kan opgradere fra en OEM-version til en
XP - altså teknisk - svar: ja, det kan man godt. En OEM-version er ikke
anderledes end en fuld version, der blot har det særlige at den i
princippet er sat ind i en ny maskine.
Det betyder at man sagtens kan opgradere den, og det var det jeg svarede
på.

Om diverse licensregler kan mene at en oem-version ikke må lovligt
opgraderes, er en helt anden sag: her kan MS og andre lave deres egne
regler. Man kan f.eks. ikke opgradere med en studielicens, selvom det er
teknisk muligt. Men en OEM-licens har udelukkende det formål at lade
computerproducenterne/forhandlerne hjælpe hinanden med at sælge deres
respektive varer. Det er såmænd det hele, og det var det jeg udtrykte.

Andet og mere ligger der ikke i det - om han så vil kontakte MS for at
få det samme svar, som jeg gav ham, er naturligvis op til ham selv - men
mon ikke manden er så begavet at han kan finde ud af at kontakte MS,
hvis han er det mindste i tvivl om lovligheden af opgraderingerne? Han
har jo ikke lovligt fået en OEM-version med mindre der har fulgt det
nødvendige hardware med.

--
ahw

Fra : Flemming Riis

Dato : 02-08-02 09:45

"Arne H. Wilstrup" <karl@smart.dk> wrote in message

Prøvede en gang mere :), så arne har serføldig ret fatter det bare ikke da
jeg har fået oplyst det modsatte tidligere.

Svar fra MS.

Hej Flemming,Tak for din henvendelse til Microsoft.
Har i gyldige licenser - kan i købe SA. Det betyder ikke noget at det er
OEM.

Med venlig hilsen / Best Regards

Microsoft Salessupport

Microsoft Denmark