Skærmet eller uskærmet RJ-45 kabel.
Fra : Jens

Dato : 29-07-02 17:05

Hejsa.

Jeg skal have stillet en ekstra computer op i et værelse i den anden ende af
huset. Til det brug vil jeg købe et 30m RJ-45 kabel, og en switch.

Er det nødvendigt at kablet er skærmet ???

Prisforskellen er jo 100%. Kablet vil gå hen over loftet, og vil ikke komme
til at ligge sammen med en masse andre ledninger, hverken telefon, strøm,
eller andet.

Jeg kan se RJ-45 kablerne har nogle forskellige kvalitetsbenævnelser, men
jeg kender dem ikke. Hvad skal jeg sikre mig kablet "er for et" til
ovennævnte ? For switchen jeg påtænker at købe, står der at kablet skal være
" 5 UTP ". Hvad er det ? og kan jeg få noget endnu bedre ?

Jeg påtænker at købe kablet hos http://www.bj-trading.dk for de er billige
og jeg bor tæt på. Kablerne er "Cat. 5 UTP" så det er vel OK, selv om de er
billige ?

(BJ-trading har ikke skærmede kabler - ser det ud til...).

Mvh og pft
Jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-07-02 18:20

"Jens" <jenc@SPAMMENOTget2net.dk> wrote in message

> Jeg skal have stillet en ekstra computer op i et værelse i den anden ende
af
> huset. Til det brug vil jeg købe et 30m RJ-45 kabel, og en switch.

God ide´

> Er det nødvendigt at kablet er skærmet ???

kort svar: Nej

> Prisforskellen er jo 100%. Kablet vil gå hen over loftet, og vil ikke
komme
> til at ligge sammen med en masse andre ledninger, hverken telefon, strøm,
> eller andet.

Jamen, det er jo udemærket...

Det vil kun give dig probleer, såfrem begge computere ikke har samme
portentiale.

> [...]
være
> " 5 UTP ". Hvad er det ? og kan jeg få noget endnu bedre ?

Der findes som standart:

Cat 5
Cat 5e og cat 6

Cat 5, er på afveje. Men er rigeligt til 100 Mbit Lan (100 Base-Tx)

Cat 5e, kan køre 1000 base-t (Gigabit)

Cat 6, har en del mere båndbredde. Men der er vist kun beregnet til 1000
Base-TX

Cat 5, er godtnok til hjemmebrug

> [...]
> og jeg bor tæt på. Kablerne er "Cat. 5 UTP" så det er vel OK, selv om de

Hvis det er det du har tænkt dig, med et patchkabel liggende oppe på
loften.. Og borer et rigtigt godt smørehul, for at få stikket igennem
loften... Så er det vel okay.

Men det er hverken pænt, nydeligt eller praktisk.

Nej, jeg kan anbefale dig at lave en fast installation.
Hvor du køber cat 5e, installations netværkskabel, connectore dåser osv. Så
har du en fin dåse på vægen. Du kan patche over til computeren...

Så kan man ligge en lille liste ned af vægen, istedet for et godt smørehul i
loftet. en en slaskende ledning ned af vægen...

Du kan finde hvad du skal bruge på fx:

www.greenline.dk eller www.elstore.dk

Du skal gå efter LK´s connectere, og hvad man ellers skal bruge af kabel,
kanaler og vægdåser osv...

Det kan de nok hjælpe dig med....

I så fald, kan vi måske ordne noget sammen.. Da jeg har noget brugt udstyr
af connectere osv...

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 29-07-02 23:05

> komme
>
> Jamen, det er jo udemærket...
>
> Det vil kun give dig probleer, såfrem begge computere ikke har samme
> portentiale.

Efter mit bedste vidende er der ingen problemer med potentialforskelle i et
uskærmet kabel.
Tricket er jo netop at signalet overføres som en spædningsforskel mellem de
to ledere i et par.
Med skærmet kabel kan det derimod give problemer hvis tingene ikke er lavet
korrekt.

JÅH

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-07-02 19:08

"Jens Åge Holm" <boost@get2net.dk> wrote in message

> Efter mit bedste vidende er der ingen problemer med potentialforskelle i
et
> uskærmet kabel.

Det VAR nu også det jeg prøvede at sige.
> Tricket er jo netop at signalet overføres som en spædningsforskel mellem
de
> to ledere i et par.

Øh bøh, den sætning fatter jeg så ikke lige.. Du mener at signalet overføres
balanceret.. Da de 4 par i kablet er snoede. Udligner snoningen´, den
elektronmagnetiske stråling fra lederne.

> Med skærmet kabel kan det derimod give problemer hvis tingene ikke er
lavet
> korrekt.

Det kan skam være et problem, selvom det er lavet perfekt.. Det er derimod
brugen af kablingen, der giver problemer. Såfrem, 2 tilsluttelse enheder,
ikke har samme portentiale.