Hvad skal man bruge til wireless LAN?
Fra : Thomas Demant

Dato : 29-07-02 16:13

-Et acces points eneste funktion er at forbinde den trådløse del af
netværket med den kablede del (f.eks. til en switch), er det rigtigt
forstået? Og kan man, hvis man kun har brug for at anvende trådløst netværk,
undvære et acces point?

-Kan man bruge et netkort fra en producent og et acces point fra en anden
producent, lige som man kan have forskellige netkort og switce til alm.
netværk, eller er der foreskel på frekvensen og krypteringen, så det skal
være fra samme mærke man køber wireless?

--
Thomas

Fra : Jens Fallesen

Dato : 29-07-02 18:19

Thomas Demant wrote:

> [...]
> netværket med den kablede del (f.eks. til en switch), er det rigtigt
> forstået? Og kan man, hvis man kun har brug for at anvende trådløst netværk,

Et access point har også til opgave at styre trafikken i det trådløse
net, idet man her har en central enhed, der fortæller kortene, hvornår
de hver især må udsende data.

Hvis du ikke ønsker at benytte et access point, skal dit trådløse net
konfigureres i "ad hoc mode", hvorved de enkelte trådløse stationer
sammen vælger, hvem der skal styre trafikken. Bemærk at ikke alle
trådløse netkort understøtter denne funktion.

Sikkerhedsniveauet og mobiliteten er typisk også begrænset i ad hoc mode.

> [...]
> netværk, eller er der foreskel på frekvensen og krypteringen, så det skal
> være fra samme mærke man køber wireless?

Som udgangspunkt kan du godt blande udstyret, men mange leverandører af
trådløse net har forbedret sikkerhed i forhold til standarden, og dette
virker typisk kun for den enkelte leverandørs udstyr. Desuden kan man af
og til støde på kombinationer af access points og netkort, der ikke
snakker helt så godt sammen, som man kunne ønske, hvilket typisk vil
vise sig i form af lavere hastighed og/eller pakketab.

--
Jens Fallesen <jens@fallesen.dk> O-
Hedegaardsvej 41 st th, 2300 Copenhagen S, Denmark

Fra : Thomas Demant

Dato : 29-07-02 18:47

> [...]
> snakker helt så godt sammen, som man kunne ønske, hvilket typisk vil
> vise sig i form af lavere hastighed og/eller pakketab.
Meget upraktisk!
Der er intet at gøre ved det, hvis man f.eks. har en acces point station om
et par netkort der ikke vil snakke sammen?

--
Thomas

Fra : Jens Fallesen

Dato : 30-07-02 16:31

Thomas Demant wrote:

> Der er intet at gøre ved det, hvis man f.eks. har en acces point station om
> et par netkort der ikke vil snakke sammen?

Man kan prøve at tage kontakt til leverandørerne, men de vil sikkert
bare give hinanden skylden. Så bedste bud er nok at prøve at høre, om
andre på nettet har samme problem, og om nogne måske har erfaret, at
opgradering af firmware på den ene eller anden del kan hjælpe noget.

Det skal dog siges, at selv om jeg har prøvet en del forskellige
trådløse kort mod en 2-3 forskellige typer access points, har jeg kun
oplevet få kombinationer, der kørte utilfredsstillende.

Fra : Thomas Demant

Dato : 30-07-02 18:31

> Det skal dog siges, at selv om jeg har prøvet en del forskellige
> trådløse kort mod en 2-3 forskellige typer access points, har jeg kun
> oplevet få kombinationer, der kørte utilfredsstillende.
Tak for svarene.

--
Thomas