Hjælp med kabler...
Fra : [2100] Kenneth

Dato : 29-07-02 03:39

Hej Alle...

Her et lille spg. til gruppen.

Er det muligt selv at lave et RJ45 netkabel om til et RJ45 krydset netkabel
?

Problemmet er at jeg skulle inst. et netværk hos nogen venner, glædeligt
havde de været ude og købe alt der skulle bruges men ak, kablet er ikke
Twisted pair, og de glemte at få lavet en aftale med Brinck om at kunne
bytte det. Så istedet for at gå ud og give 180,- for et nyt kabel ville jeg
lige høre om det var muligt selv at krydse kablet.

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Mvh.
Kenneth
Kenneth@osterbrogaarden.dk

Fra : Mogens

Dato : 29-07-02 06:24

On Mon, 29 Jul 2002 04:39:07 +0200, "[2100] Kenneth"
<NOSPAM.Kenneth@osterbrogaarden.dk> wrote:

> [...]
>bytte det. Så istedet for at gå ud og give 180,- for et nyt kabel ville jeg
>lige høre om det var muligt selv at krydse kablet.

Skal kablet i en hub eller switch ? For så kan du bruge Uplink porten
som krydser tilbage igen. Det trick har jeg selv brugt.

Ellers er der 2 løsninger. En nem og en svær.

1. Køb det korteste kabel (ikke krydset) og en "kabelkrydser"
( en lille plast dims med RJ45 stik i begge sider. Koster ca 25 kr )
Jeg har sådan en dims på et af mine kabler og den virker fint.
Jeg købte den hos www.kabelbiksen.dk for et år siden, men
måske Brinck også har sådan en.

2. Find diagram over ledninger. Køb et RJ45 stik og en crimptang.
Klip det ene stik af og monter et nyt med ændret ledningsføring.
Nok ikke lige den løsning jeg ville vælge.

mvh Mogens

Fra : [2100] Kenneth

Dato : 29-07-02 12:35

Hej Mogens.

I den ejendom han bor har de fast forbindelse.
På væggen sidder der en lysleder forbindelse, og han har så fra ejendomen
fået
en boks som laver signalet om.
I den box sidder der 2 tilslutnings muligheder, CARD & SWITCH, og da han
skal
have 2 computere tilsluttet til nettet fik han af vide han skulle købe en
router, det er så gjort. (købte en med 5 porte)
Lysleder boxen er tilslutet til routeren og fra routerens, port 1, til den
første computer og fra port 2 til den anden computer.
Men som sagt ingen af maskinerne kan komme på nettet. Jeg ved, after at have
set kviteringen fra brinck, at han har købt kabler som ikke er twisted
pair, 1 på 1m & 1 på 20m, men jeg vil da lige undersøge sagen med
kabelkrydseren

Mvh.
Kenneth

Fra : Mogens

Dato : 29-07-02 12:50

On Mon, 29 Jul 2002 13:35:00 +0200, "[2100] Kenneth"
> [...]

>set kviteringen fra brinck, at han har købt kabler som ikke er twisted
>pair, 1 på 1m & 1 på 20m, men jeg vil da lige undersøge sagen med

Ja, jeg beklager at jeg ikke ved hvad sådan en "kabelkrydser" hedder
og jeg kan desværre se at Kabelbiksen er lukket.

Forresten, så er twisted pair altså kke det samme som krydsede
kabler. Twisted Pair er en generel betegnelse for disse netkabler
med RJ45 stik og de fåes både som "straight through" og som
..krydsede. Du bruger normalt et krydset kabel imellem 2 PC'er uden
hub, router eller switch. Imellem en PC'er og en af førnævnte
devices skal du bruge et "straight through" kabel.

Så inden du går igang med at splitte alt ad i atomer bør du nok lige
sikre dig at det er kablerne som er problemet. Har du prøvet at koble
bare 1 computer til uden routeren ?

Se evt her : http://www.net-faq.dk
for en mere uddybende forklaring

mvh Mogens

Fra : Mogens

Dato : 29-07-02 12:54

> [...]

>Lysleder boxen er tilslutet til routeren og fra routerens, port 1, til den
>første computer og fra port 2 til den anden computer.

Hmm, er du sikker på at de er forbundet rigtigt. Jeg kender ikke den
boks du nævner, men man kunne gætte på at CARD er beregnet til
at blive sluttet til et netkort og SWITCH til en switch, hub eller
router. Det kunne jo være noget så simpelt som et stik der sidder
forkert. Jeg mener nemlig ikke at det er krydsede kabler du skal
bruge til nogen af disse tilslutninger.

mvh Mogens

Fra : [2100] Kenneth

Dato : 29-07-02 13:05

Jeg har et andet kabel som jeg har prøvet og bruge.

Først direkte fra lyslederboksen (CARD udgangen) til netkortet og fra
routeren til netkortet.
Det eneste tidspunkt jeg fik det til at virke var da det kabel sad direkte
fra lysboxen til netkortet.
Prøvede også at forbinde det lange netkabel direkte fra lysboks til netkort
men det virkede ikke.

Jeg ved nemlig at det andet kabel jeg har liggende er et krydset kabel, det
er derfor jeg er er kommet frem til at der skal bruges krydset kabler.

Mvh
Kenneth

Fra : Mogens

Dato : 29-07-02 13:17

On Mon, 29 Jul 2002 14:04:37 +0200, "[2100] Kenneth"
<NOSPAM.Kenneth@osterbrogaarden.dk> wrote:

>Prøvede også at forbinde det lange netkabel direkte fra lysboks til netkort
>men det virkede ikke.

Prøvede du både CARD og SWITCH stikkene ? Måske det ene stik er
krydset og det andet ikke. ( Ligesom uplink porten på en hub )

>Jeg ved nemlig at det andet kabel jeg har liggende er et krydset kabel, det
>er derfor jeg er er kommet frem til at der skal bruges krydset kabler.

Fra PC til router skal du altså ikke bruge krydsede kabler.
Kun fra PC til PC

mvh Mogens

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 29-07-02 23:16

Mogens skrev:
> Fra PC til router skal du altså ikke bruge krydsede kabler.
> Kun fra PC til PC

Prøv evt. at se om der står MDI eller MDI-X ved stikkene eller i
dokumentationen til udstyret.

Typisk er en port i en PC, en router og en "uplink-port" MDI (dvs.
IKKE krydset).
Typisk er "almindelige" porte i switche og hubs MDI-X (dvs. krydset).

Der skal krydses et ulige antal gange mellem to stykker udstyr for at
de kan tale sammen.

-------
Tomas

Fra : Kent Friis

Dato : 07-08-02 11:13

Den Mon, 29 Jul 2002 14:16:36 +0200 skrev Mogens:

>Fra PC til router skal du altså ikke bruge krydsede kabler.
>Kun fra PC til PC

Ikke korrekt.

Man skal bruge krydsede kabler PC-PC, PC-router, router-router og
hub-hub. Det er kun mellem PC-hub eller router-hub man ikke skal
bruge krydsede kabler.

Har routeren indbygget hub, skal den betragtes som en hub.

Mange hubs har en enkelt "uplink" port, der er modsat de andre, og
derfor ikke skal bruge et krydset kabel, hvis den forbindes til en
normal port i en anden hub.

(og så skal det da ikke udelukkes at enkelte SOHO-routere er lavet
bagvendt, for at hjemme-brugere skal kunne undvære en hub, men det er
altså nemmere for dem bare at smide et krydset kabel i æsken).

Mvh
Kent

PS: hub eller switch er ligemeget i den sammenhæng.
--
If you think about it, Windows XP is actually the OS that
started as "Microsoft OS/2 NT 3.0"

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-07-02 15:03

> [...]

>Problemmet er at jeg skulle inst. et netværk hos nogen venner, glædeligt
>havde de været ude og købe alt der skulle bruges men ak, kablet er ikke

Lige for en god ordens skyld:

"twisted pair" omhandler ikke om hvorvidt nogle ledere er krydset
eller ej. Både almindelige og krydsede kabler af den type er "twisted
pair" (eller "parsnoet", om man vil).

Blot for at undgå forvirring, hvis man går ind i en butik og beder om
et "twisted pair netværkskabel" i den tro at det så også er krydset.

--
- Peter Brodersen

Fra : [2100] Kenneth

Dato : 31-07-02 15:35

Hej Alle.

Takker for hjælpen...Nu virker det...

Problemmet var at efter at have set efter viste det sig at være en switch
ikke en router.
Fandt en manual til den på nette og havde selvfølgelig fået byttet om på 2
ledninger...Doh.

Tjah det er jo som man kalder det en Fejl 40 vi her snakkede om *GG*

Men takker for hjælpen til alle.

Mvh
Kenneth

Fra : Mogens

Dato : 01-08-02 06:36

On Wed, 31 Jul 2002 16:34:55 +0200, "[2100] Kenneth"
> [...]

>ikke en router.
>Fandt en manual til den på nette og havde selvfølgelig fået byttet om på 2

Ja, så var løsningen da i det mindste billig.

Rart at høre at det virker nu

mvh Mogens