Politikens Ordbog CD-ROM
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-07-02 12:27

Hejsa,

Jeg vil gerne lige gøre opmærksom på, at Politiken har udgivet en ny
version af deres Store Ordbogs CD-ROM og at den nu er Mac-kompatibel.
Læs mere her:

http://www.macnyt.dk/default.tpl?news=20020727141334

Hvad der ikke står i artiklen er, at det er en hybrid CD-ROM, så det er
selvfølgelig meget vigtigt, at de Mac-brugere der køber CD'en også
registrerer sig hos Politiken, og markerer at de er Mac-brugere.

Hvordan dette produkt klarer sig har stor betydning for, om der kommer
mere software fra Politken til Mac.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 28-07-02 15:22

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> [...]

> selvfølgelig meget vigtigt, at de Mac-brugere der køber CD'en også
> registrerer sig hos Politiken, og markerer at de er Mac-brugere.

Ja, så mangler vi at finde ud af pris - og har Politiken i øvrigt ikke
en stor engelsk-dansk ordbog?

Hvad så med Gyldendal?
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-07-02 17:50

Per Erik Rønne <PerRonne@mac.com> wrote:

> Ja, så mangler vi at finde ud af pris - og har Politiken i øvrigt ikke
> en stor engelsk-dansk ordbog?

Jo, men det afhænger vist af salget af denne ordbog.

> Hvad så med Gyldendal?

Det ved jeg desværre ikke noget om.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 28-07-02 18:21

> Jo, men det afhænger vist af salget af denne ordbog.

Så er vi jo næsten nødt til at købe den.

> Det ved jeg desværre ikke noget om.

De har jo Vinterberg & Bodelsen. Men vi er jo nødt til at bruge VPC for
at bruge den.

Kjærulf Nielsen [engelsk-dansk] findes kun i bogform.

Og engelsk-engelsk findes ikke mere. Oxford English Dictionary edition
II version 1 er udgået fra forlaget, og iFinger [New Oxford Dictionary /
Thesaurus of English mv.] er aldrig kommet til Mac.

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-07-02 18:59

On 28.7.2002 19:21, in article 1fg1pip.lpnwg68kzgjbN%PerRonne@mac.com, "Per
> [...]

> II version 1 er udgået fra forlaget, og iFinger [New Oxford Dictionary /
> Thesaurus of English mv.] er aldrig kommet til Mac.

Der er den glimrende Danish-English Dictionary til Mac OS X. Find den på
www.versiontracker.com ‹ den er gratis. (Også English-Danish i samme).

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 28-07-02 19:48

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> On 28.7.2002 19:21, in article 1fg1pip.lpnwg68kzgjbN%PerRonne@mac.com, "Per
> Erik Rønne" <PerRonne@mac.com> wrote:

[Gyldendals Ordbøger]

> Der er den glimrende Danish-English Dictionary til Mac OS X. Find den på
> www.versiontracker.com - den er gratis. (Også English-Danish i samme).

Jeg har den. I forhold til Gyldendals autoriserede udgave, der jo
desværre kun findes til Classic, mangler den dog »forekomst«, altså
muligheden for at søge på flere ord samtidig, så man lettere finder
faste fraser.

Når jeg skriver »autoriserede« er det naturligvis fordi den pågældende
ordbog /fra ord til andet/ er Gyldendals Røde Ordbøger, dansk-engelsk,
engelsk-dansk. Men Gyldendals Røde Ordbøger er ikke de samme som de
store ordbøger: Vinterberg & Bodelsen [dansk-engelsk, i min bogversion
grøn, i den nye udgave rød] og Kjærulf-Nielsen [engelsk-dansk, også
grøn, findes ikke engang til Windows]. Sidstnævnte ordbøger er nærmest
et must for folk er læser engelsk på universitetet. Og jeg har en
engelsk bifagseksamen.

Fra : thomas tomcat

Dato : 28-07-02 23:26

in article 1fg1t99.191lvly1q4zlqpN%PerRonne@mac.com, Per Erik Rønne at
PerRonne@mac.com wrote on 28/07/02 20:48:

> Kjærulff-Nielsen [engelsk-dansk, også
> grøn, findes ikke engang til Windows]

min er gyldendalrød (6. udg) - nDen er jeg meget glad for

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 29-07-02 04:59

thomas tomcat <tomcat@pc.dk> wrote:

> in article 1fg1t99.191lvly1q4zlqpN%PerRonne@mac.com, Per Erik Rønne at

> min er gyldendalrød (6. udg) - nDen er jeg meget glad for

Ja, de nye udgaver er desværre røde. Det havde været bedre om de havde
beholdt den grønne farve - så kunne man have nøjedes med at kalde dem
»Gyldendals Grønne Ordbøger«.

Jeg må dog indrømme at jeg kun yderst sjældent bruger Kjærulff-NIelsen i
dag. En papirudgave er ganske simpelt /for/ besværlig. Så hellere gå ind
i VPC og slå op i Oxford English Dictionary, eller [den anden vej]:
Vinterberg & Bodelsen der jo netop findes til Windows.

Fra : thomas tomcat

Dato : 29-07-02 09:03

in article 1fg2iwm.rqrwv41pvdsckN%PerRonne@mac.com, Per Erik Rønne at
PerRonne@mac.com wrote on 29/07/02 5:59:

> [...]
> i VPC og slå op i Oxford English Dictionary, eller [den anden vej]:
> Vinterberg & Bodelsen der jo netop findes til Windows.

Ja, det går hurtigere på skærmen. På den anden side har jeg indrettet mig
fint med, at jeg laver opslagningen til en slags lillebitte grund til at
dreje hovede og overkrop (rart med små afbrydelser i lange arbejdssessions)
-- samt at jeg godt kan li' at håndtere en fysisk bog. Særligt når det er en
så professionelt produceret sag. God bog, nem at slå op i, overskueligt
grafisk design.

Ville osse helst ha haft, man ha'e la't den være grøn.

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 29-07-02 13:09

> [...]

> så professionelt produceret sag. God bog, nem at slå op i, overskueligt

Ud af stuen med Mac'en, ind i dagligstuen, op på øverste stue med Ordbog
over det Danske Sprog, finde det rigtige bind frem, ...

En god grund til ikke at købe den store /danske/ ordbog. Selv om jeg har
købt den store /engelske/ ordbog ...

Fra : thomas tomcat

Dato : 30-07-02 13:55

in article 1fg34sb.1287ssj1xo2z0gN%PerRonne@mac.com, Per Erik Rønne at
PerRonne@mac.com wrote on 29/07/02 14:08:

> [...]
> over det Danske Sprog, finde det rigtige bind frem, ...
>
> En god grund til ikke at købe den store /danske/ ordbog. Selv om jeg har

Kender du Longman Dictionary of Contemporary English.

Helt fantastisk ordbog/ delvist leksikon. Havde den hjemme fra bibloteket
til en oversættelse for 2 år siden. kræs.

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 30-07-02 14:06

thomas tomcat <tomcat@pc.dk> wrote:

> Kender du Longman Dictionary of Contemporary English.

Nej, men den kan vel næppe være lige så god som min Oxford English
Dictionary.

Longman kan i øvrigt bruges fra:

http://www.longmanwebdict.com/

Fra : thomas tomcat

Dato : 30-07-02 14:27

in article 1fg539j.lgnpha1jc1wppN%per.ronne@post.cybercity.dk, Per Erik
Rønne at per.ronne@post.cybercity.dk wrote on 30/07/02 15:06:

> Nej, men den kan vel næppe være lige så god som min Oxford English
> Dictionary.

Ja, det skal jeg ikke ku sige. Jeg har engang ejet et eksemplar, som
desværre forsvandt -- der var vist flere størrelser, hvoraf min nok har
været mindste. Et dejligt blåligt plasticbind, umodtageligt for fingersved.
Jeg har vistnok stadig det medfølgende reklame-bogmærke liggende i en helt
anden bog.

> Longman kan i øvrigt bruges fra:
>
> http://www.longmanwebdict.com/

Orv. Hey tak.

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 30-07-02 15:06

> [...]

> Jeg har vistnok stadig det medfølgende reklame-bogmærke liggende i en helt

Min udgave på CD-ROM er den samme som den store ordbog. 20 store bind +
3 supplementbind.

Svarer til den Store Ordbog over det Danske Sprog.

OED findes til MacOS [version 1] og til Windwos [versionerne 1, 2 og 3].
Mac-versionen er udsolgt fra forlaget, og de har ikke villet genoptrykke
CD-ROMerne. Den nuværende Windows-version er version 3.

Fra : thomas tomcat

Dato : 30-07-02 15:14

in article 1fg55w4.s2sy2fk9bwy8N%per.ronne@post.cybercity.dk, Per Erik Rønne
at per.ronne@post.cybercity.dk wrote on 30/07/02 16:06:

> Min udgave på CD-ROM er den samme som den store ordbog. 20 store bind +
> 3 supplementbind.

Mercedes

> Svarer til den Store Ordbog over det Danske Sprog.

... hvor mit ene bind (godtnok tykt, men alligevel) var Volkswagen udgaven

> OED findes til MacOS [version 1] og til Windwos [versionerne 1, 2 og 3].
> Mac-versionen er udsolgt fra forlaget, og de har ikke villet genoptrykke
> CD-ROMerne.

Kopisterne er sikkert travlt beskæftigede.

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 30-07-02 16:08

> Kopisterne er sikkert travlt beskæftigede.

Desværre ikke.

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 29-07-02 13:09

> [...]

> engang til Windows]. Sidstnævnte ordbøger er nærmest et must for folk er
> læser engelsk på universitetet. Og jeg har en engelsk bifagseksamen.

Jeg var inde i Politikens boghandel i Politikens Hus. Politikens Ordbog
i hybrid var kommet - til 699. Den er nu registreret som Mac-køb. Og den
ser ud til at den er beregnet til at virke sammen med Word og AppleWorks
- man kan i hvert fald kopiere til såvel udklipsholder, Word og
AppleWorks. Meget irriterende forlanger istallationsprogrammet i øvrigt
at man afslutter alle programmer, herunder den uundværlige QuicKeys med
hvilket man får fat i alle programmer ...

Og. Jeg fik at vide at Kjærulf-Nielsens engelsk-danske ordbog nu var
kommet på CD-ROM fra Gyldendal. Ca. 1500 kroner. Naturligvis kun til
Windows.

Tænk hvis de ville udgive en hybridudgave med alle deres ordbøger ...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-07-02 17:29

> [...]

> at man afslutter alle programmer, herunder den uundværlige QuicKeys med
> hvilket man får fat i alle programmer ...

Det er fordi at der installeres skrifter, men jeg var også irriteret
over dette krav. Kører du Mac OS X?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 29-07-02 18:13

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Det er fordi at der installeres skrifter, men jeg var også irriteret
> over dette krav. Kører du Mac OS X?

Ja.

Jeg stødte i øvrigt ind i en irriteret MacSOUP bruger på dk.kultur.sprog
[Hans H.V. Hansen]. Når man paster fra den i MacSOUP X kommer teksten i
UTF-8, som /han/ ikke kunne læse [han havde ikke opdateret].

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-07-02 18:36

Per Erik Rønne <per.ronne@post.cybercity.dk> wrote:

> Ja.

Så er det ekstra irriterende, da man (jeg) typisk har en del ting
kørende, som man ikke lige vil lukke.

> Jeg stødte i øvrigt ind i en irriteret MacSOUP bruger på dk.kultur.sprog
> [Hans H.V. Hansen]. Når man paster fra den i MacSOUP X kommer teksten i
> UTF-8, som /han/ ikke kunne læse [han havde ikke opdateret].

Når man paster fra Ordbogen? Det må være det format, som programmøren
har valgt, men det er jo også meget OS X'sk.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Sebastian Bredsdorff

Dato : 29-07-02 20:40

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Der er den glimrende Danish-English Dictionary til Mac OS X. Find den på
> www.versiontracker.com - den er gratis. (Også English-Danish i samme).

Linket på Versiontracker virker ikke længere. Er der nogen der har
mulighed for at lægge den op på en FTP?

--
Venlig hilsen
Sebastian Bredsdorff

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-07-02 21:09

Sebastian Bredsdorff <usenet@geomac.dk> wrote:

> Linket på Versiontracker virker ikke længere. Er der nogen der har
> mulighed for at lægge den op på en FTP?

Den kommer op i løbet af i morgen. Jeg spurgte ham der havde lavet den.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 29-07-02 21:01

Sebastian Bredsdorff <usenet@geomac.dk> wrote:

> Linket på Versiontracker virker ikke længere. Er der nogen der har
> mulighed for at lægge den op på en FTP?

Hvis du ellers har opretholdt din adresse, så - se i din postkasse.